Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SCSI


Datamilla

Rekommendera Poster

Hur fungerar detta fenomen egentligen?

Har en dator med ett scsi kort (Tekram tror jag det heter) sitter på en pci slot och i den sitter en HP cd brännare inget annat.

 

Detta kort har ett eget bios som laddas upp när datorn startar och vad jag förstår kan man koppla hårddiskar till denna också 6st? om jag förstår det hela rätt med tanke på "kanalerna" den räknar upp som inget är inkopplat på.

 

När hårddiskplatserna tryter på ordinarie IDE är detta ett alternativ eller är det bättre att köpa större IDE diskar?

 

Kan man ha bara hårddiskar kopplad till denna utan att ha ordinära IDE diskar till vanliga bios?

 

Någon som har tips om hur detta fungerar. Länkar är också bra. Oftast när man kommer till en site för montering/konfigurering så hoppar de över just scsi :=(

 

Tacksam för lite upplysning vetgirig

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs mera här: http://www.webopedia.com/TERM/S/SCSI.html

 

När hårddiskplatserna tryter på ordinarie IDE är detta ett alternativ eller är det bättre att köpa större IDE diskar?

 

Nja, kanske inte om du inte har SCSI-diskar liggande. Dom är mycket dyrare fast i vissa avseenden bättre. Se priser här:

http://www.mycom.se/kategori/_hardvara_datorkomponenter_harddiskar_scsi__1_7066.html

 

Kan man ha bara hårddiskar kopplad till denna utan att ha ordinära IDE diskar till vanliga bios?

Ja, om ditt moderkorts BIOS stödjer boot från SCSI.

 

Det börjar bli svårt att få fatt i SCSI-diskar i vanliga PC-affärer. Jag tror att, till och med, MACarna har övergivit SCSI för billigare typer.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic men:

 

Låt mig bara dra min historia när jag hade slut på hårddiskplatser:

 

Jag och en kompis gick till PC City eller vad det nu heter i Sickla stockholm, där hittade vi 250 GB Maxtor hårddiskar i pappkartonger... på vissa kartonger stod det klistrat "free gift inside" och i dessa fanns det förutom hårddisken ett PCI kontrollerkort för SATA och IDE.

 

Så vi köpte varsin 250 GB disk med kontrollerkort inuti, åkte hem och packade upp allt, tog ur kontrollerkortet och tog försiktigt bort klisterlappen.

 

Nästa dag lämnade vi tillbaka diskarna på öppet köp.

 

Gratis gåva från maxtor. Man tackar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips o länkar nu har jag helgläsning också. :=)

 

Priserna var ju inget kul får ju nästan en ny dator för 2 sådana på 73Gb när du får en IDE på 200Gb för 600-800kr Ischlo:thumbsdown:

 

Vad är skillnaden på 68pin och 80 pin?

 

Kanske står på länksidan / ska kolla men det börjar luta mot kudden ska upp 5 och väcka tuppen imorgon

Tack

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

packade upp allt, tog ur kontrollerkortet och tog försiktigt bort klisterlappen.

 

Nästa dag lämnade vi tillbaka diskarna på öppet köp.

 

Jag är nog trött/trög var det ett scsi kort/disk måntro?

Fattade inte poängen men den var nog bra:)

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att priserna är högre på SCSI beror till viss del på bättre prestanda, men också att det inte blev lika utbrett som IDE.

Hade det varit lika vanligt hade det nog inte skiljt mycket i pris.

På mac så var SCSI standard en gång i tiden, men för ungefär 10 år sen började man gå över till IDE även där, ett idiotiskt drag om jag får säga min mening.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte Mac utan vanlig PC.... men är det stor skillnad på prestandan mellan scsi och ide så att det uppväger prisskillnaden idag.

 

Man kan ju idag köpa två IDE t.o.m tre om du har tur för samma pengar som en scsi vilka dessutom är mycket större i lagringsmöjlighet/storlek.

 

Är det värt att köpa en så dyr disk till en gammal häckdator (1200Mhz tror jag) där kortet sitter för tillfället? är speldator, internet körs på den samt office/photoshop/musik/film

 

Får man ut något av det förutom en disk till så att säga eller lönar det sig att köpa en Jättestor IDE och kasta ut de gamla diskarna på 20-30GB.

 

Det jag menar är de snabbare/tystare/säkrare eller? något annat.

 

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som SCSI - taliban så anser jag att SCSI är överlägset PATA och SATA diskar. Det finns dock en nackdel och den är som redan nämnts priset. Men om vi bortser från den lilla detaljen så finns det väl inga nackdelar. Betydligt snabbare och driftsäkrare (det finns en orsak till att SCSI diskar kommer med fem års garanti) och klarar att gå 24/7.

 

Du skriver att du har ett Tekram kort utan att närmare specificera vilket, men om det är ett av deras bättre kort så är en snabb SCSI disk väldigt trevlig som systemdisk. En sådan här http://komplett.se/k/ki.asp?sku=308664&cks=PRL sitter som systemdisk i min arbetsmaskin.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt var Var lite trög igår, går ju upp för att väcka tuppen så där vid 5 och vid 9-10 på kvällen är inte kontoret påslaget riktigt, sparlåga.

AHA gratis kontrollerkort :thumbsup:

Ska kolla om jag hittar nåt :)

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

...så är en snabb SCSI disk väldigt trevlig som systemdisk.

Vill du ha en snabb systemdisk utan att det kostar skjortan, så finns Western Digitals Raptor, som har SATA-gränsnittet. (Jag tror Nisse är benägen att hålla med mig :)) Numer i storlekarna 36 GB, 74 GB och i dagarna har en 150 GB lanserats. Den har bl.a. stöd för NCQ. Raptor-diskarna snurrar i 10000 RPM, mot 7200 för vanliga IDE och SATA.

Raptor-diskarna har 5 års garanti.

Men då har du förstås ingen nytta av ditt SCSI-kontrollerkort, utan måste köpa ett SATA dito.

36 GB ligger på omkring 1000, 74 GB omkring 1750 och 150 GB omkring 3000.

 

Tillägg:

 

24/7 innebär att disken snurrar 24 timmar 7 dagar i veckan, mao ständigt och det är utifrån det 5 års garanti gäller.

 

För att dra fördel av NCQ tror jag det skiljer beroende på controller. Har man Intel laddar man AHCI-drivers vid XP-installationen (F6). Men jag tror att det går att aktivera stödet i efterhand. Har läst om lyckade och misslyckade försök om detta.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-26 07:49:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betydligt snabbare och driftsäkrare (det finns en orsak till att SCSI diskar kommer med fem års garanti) och klarar att gå 24/7.

 

Vad menas med 24/7 ? och vad ska jag jämföra med på en IDE?

 

Du skriver att du har ett Tekram kort utan att närmare specificera vilket

 

Ärligt sagt, vet inte på rak arm, ungarna har den datorn och jag brukar bara köra in drivisarna när vi installerar om, vilket inte händer så ofta. Jag får kolla ikväll hemma (är på jobbet). Har ju bara en HP cd- brännare i det kortet just nu.

 

Var ser man vilka pins 80/68 som man ska välja? Vad är det? Är det som med RAM-minnen olika storlek på kontakten/sloten?

 

Vetgirig

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stöd för NCQ.

 

Vad är det? Något bra att ha stöd?:)

 

Hittade på IDG/Microdatorn

 

Ncq sorterar och optimerar färdrutten för läs-/skrivhuvudet så att det går åt minimalt med tid att utföra serien med operationer.

 

Alltså den jobbar med kortare färdväg på disken.

 

Om den har stöd för detta innebär det att den gör så då eller är det något som skall aktiveras?

 

Nu e vi frågvisa

 

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen skrev:

Vill du ha en snabb systemdisk utan att det kostar skjortan, så finns Western Digitals Raptor, som har SATA-gränsnittet. (Jag tror Nisse är benägen att hålla med mig :))

 

Håller med om att Raptorn (kör själv en i en av min burkar) är en helt utmärkt disk. Handen på hjärtat så presterar den väldigt nära min Cheeta och det för en bråkdel av priset.

 

I en test nyligen av den nya 150GB modellen av Raptorn så presterade den i vissa tester bättre än en snabb SCSI disk (jo jag har lagt en beställning på en 150GB men den har inte kommit än).

 

Vad gäller NCQ så tror jag att nyttan på en enanvändarmaskin är väldigt liten men på en server så blir sakenen helt annan.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har ett Tekram kort utan att närmare specificera vilket

 

Enligt Everest:

Tekram TRM-S1040 DC-315U Ultra SCSCI controller..

 

men undrar om det stämmer för när jag söker på det så står det:

Bios nej

 

och det har jag uppenbarligen eftersom jag ser det varje gång jag startar datorn.

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett lite äldre kort, inte dåligt men det är inget att ha om du är ute efter prestanda. Funkar till lite äldre bandstationer och dylikt med andra ord inte ett kort att ansluta en disk till även om det går (det går dock ej att boota från den då kortet saknar bios).

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar Bios?

 

Vaför får vi upp BIOS meny varje gång vi startar datorn då?

Brännaren står med där

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag har fel, det händer senast var på våren 1962 :)

 

Den info som jag gick på hittade jag här

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=115718&view=detailed

 

Till din SCSI brännare så är det ett bra kort men om du står i begrepp att köpa en dyr SCSI disk så är kortet inget bra val.

 

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag har fel, det händer senast var på våren 1962

Även en sol har fläckar har jag hört. :)

 

Det jag funderar över är hur tillförlitlig är Everest?

 

 

Hittade readme filen på drivrutinskivan enligt punkt 7 BIOS men det kanske inte är sådant bios??

Där fanns beteckningarna också :=)

 

 

[log]This driver diskette contains driver directories for DOS, Windows 95 & 98

Windows NT, Windows 2000, OS/2, and NetWare for the following adapters :

 

- DC-315U: max 20MB/sec 8-Bit Ultra SCSI

- DC-395U: max 20MB/sec 8-Bit Ultra SCSI

- DC-395UW: max 40MB/sec 16-Bit Ultra Wide SCSI

- DC-395F: max 40MB/sec 16-Bit Ultra Wide SCSI

 

<Unix Drivers>

1. SCO UNIX 3.2v4.x & OpenServer 5.0 drivers are in the other driver diskette

2. UnixWare, FreeBSD & Linux (Slackware & RedHat) drivers can be accessed at

ftp://ftp.tekram.com or http://www.tekram.com.

 

<INSTALL.EXE>

A DOS driver installation file (INSTALL.EXE), which resides in the <DOS>

directory, can help you install the drivers by auto-updating the AUTOEXEC.BAT

& CONFIG.SYS files.

 

******************************************************************************

* *

* In this diskette *

* ================ *

* *

* This readme file provides information for: *

* 1. files under the <DOS> : DOS ASPI Drivers & Tools *

* 2. files under the <NETWARE> : NetWare 3.1x/SFT-III/4.0x/4.1x/5.x *

* 3. files under the <OS2> : OS/2 v2.0/2.1/2.11/WARP 3.0 & 4.0 *

* 4. files under the <WINNT\3_51-4_x>: Windows NT 3.51/4.x *

* 5. files under the <WINNT\WIN2000> : Windows 2000 *

* 6. files under the <WIN95_98> : Windows 95 (OSR2) & Windows 98 *

* 7. files under the <BIOS> : Flash ROM utility *

* *

******************************************************************************

 

1. <DOS>: It contains ASPI drivers and utilities for DC-395U/UW/F or DC-315/U

 

1.1. T3X5ASPI.SYS : ASPI driver for DC-395U/UW/F or DC-315/U

1.2. TRMDISK.SYS : ASPI driver for HDD and removable media devices

1.3. TFDISK.EXE : DOS compatible disk partition utility

1.4. TRMCD.SYS : CD-ROM driver (add "/s2" switch, if your CD-ROM is

a SCSI-2 device)

1.5. INSTALL.EXE : This is a DOS driver installtion utility that helps

you install the device drivers for HDD, removable

media, CD-ROM, and tape by auto-updating the

CONFIG.SYS and AUTOEXEC.BAT files.

1.6. UTIL.EXE : Setup utility for you to change the options for

adapter/SCSI_devices without re-booting the system

and pressing <F2> key

 

 

2. <NETWARE>: It contains drivers for NetWare 3.1x/SFT-III/4.0x/4.1x/5.x

 

2.1. NV31XBMP.DSK: disk driver / ASPI manager.

2.2. ASPITRAN.DSK: ASPI transport layer driver.

 

 

3. <OS2>: It contains 4 files under the \OS2DRV directory of this driver

diskette and is for OS/2 versions 2.0/2.1/2.11/WARP 3.0 & 4.0

 

3.1. TMSCSIW.EXE: Execution file for DDINSTAL

3.2. TMSCSIW.ADD: SCSI Device Driver

3.3. TMSCSIW.DDP: SCSI Device Driver Profile

 

4. <WINNT>: Contains drivers for Windows NT v3.51/4.x in <WINNT\3_51-4_x>:

 

4.1. OEMSETUP.INF : Setup Information File

4.2. TRM3X5.SYS : SCSI Driver

4.3. TXTSETUP.OEM : Setup Text File (in root directory)

4.4. DCSCSI : Text Setup Tag File (in root directory)

 

5. <WIN2000> : Contains drivers for Windows 2000 in <WINNT\WIN2000>:

 

6. <WIN95_98>: Contains drivers for Windows 95

There are two driver files under the \WIN95 directory of the driver

diskette:

=> TRM3X5.MPD

=> SCSI.INF

 

7. <BIOS>: It contains Flash ROM utility for BIOS upgrade. Make sure that your

BIOS ROM is a Flash ROM by checking the print "Flash ROM" on the

BIOS chip.

 

7.1. TRMBIOS.EXE[/log]

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi köpte varsin 250 GB disk med kontrollerkort inuti, åkte hem och packade upp allt, tog ur kontrollerkortet och tog försiktigt bort klisterlappen.

 

Nästa dag lämnade vi tillbaka diskarna på öppet köp.

 

OT kanske, men hur kan alla anse att detta är ok? Det brukar bli ett himla liv här bara nån nämner olaglig nedladdning av mjukvara. Jag tycker det här är värre, det är ju en ren uppmaning till stöld (vilket jag inte tycker fildelning är).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt off topic

 

Håller delvis med trots att det var jag som fick tipset. Skulle nog inte göra så själv (hade faktiskt inte kommit på tanken) men det finns kanske andra som tar det så. I så fall var det inte meningen.

 

Man undrar ju om de på den berörda datorbutiken inte vet vad de säljer?

 

Har de sålt något med en produkt gratis som ingår i köpet, borde det ju stått på kvittot vad de sålt (som kampanj eller dyl). Sen om de får tillbaka en produkt utan den "gratisprodukten" och ger kunden pengarna tillbaka utan att kontrollera att de fått med allt så.. Jag vet inte.

 

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT kanske, men hur kan alla anse att detta är ok?

Vilka "alla" tycker att det är ok?

 

Det brukar bli ett himla liv här bara nån nämner olaglig nedladdning av mjukvara.

Vilket knappast beror på att ingen på eforum piratkopierar utan på att eforums regler (som alla har accepterat och förväntas följa) förbjuder sådana diskussioner.

 

Jag tycker det här är värre, det är ju en ren uppmaning till stöld

Det var väl inte en uppmaning utan snarare ett erkännande.

 

stöld (vilket jag inte tycker fildelning är).

Det är klart att fildelning inte är stöld, stöld regleras av BrB 8 kap, piratkopiering hanteras av URL. Regelverket på eforum finns emellertid inte i någon lagbok utan befinner sig här //eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24/7 innebär att disken snurrar 24 timmar 7 dagar i veckan, mao ständigt och det är utifrån det 5 års garanti gäller

 

Å andra sidan pallar faktiskt dom flesta av dagens IDE-diskar att gå dygnet runt, det gör dom hemma hos mig utan problem.

Dom brukar hinna bli omoderna innan dom går sönder.

 

Undvik Maxtor och Hitachi dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ALLA för all hjälp:thumbsup:

 

Jag ska pilla lite och läsa på men troligen blir det IDE disk större variant och att jag kastar ur en av de gamla istället för SCSI. Vår ekonomi tillåter nog inte mer för tillfället. Men dessa råd skall jag ta med mig vid nästa datorköp i alla fall.

 

 

 

 

 

:)

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte en uppmaning utan snarare ett erkännande.

 

Ser inte ut som ett erkännande, utan mer som ett tips:

 

 

Nej nej jag ville bara säga hur du kunde på gratis sätt på plats med fler SATA/PATA diskar :)

 

Det jag menar är, att om någon tipsat om var och hur man kan ladda ner t.ex. Photoshot, hade tråden förmodligen låsts eller tagits bort omedelbart, p.g.a att dom ansvariga är livrädda att få APB eller motsvarande på sig. Men när någon tipsar om var och hur man kan stjäla ett kontrollerkort, så reagerar ingen..

 

Lite konstigt är det..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...