Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn startar XP ibland. . .


Plutomaniac

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tagit bort ett av ungarnas program som inte var kul. Avinstallerade, vid nästa start gick inte XP igång.

 

"Bootblock BIOS

 

Bios ROM checksum error" Och så vill den starta med en floppy. . .???

 

Har kört antivirus, scandisk, updaterat hit och dit och numera startar XP bara ibland, ibland i felsäkert läge och för det mesta med bootblock BIOS error.

 

Vad kan ha hänt och hur kan man reparera felet?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet har förmodligen inte med XP att göra överhuvudtaget. Felmeddelandet beror på att datorns bios är skadat / korrupt. Orsaken till att den vill boota från floppy är för att du skall få möjligheten att "flasha" om bios.

 

Som första åtgärd så tar du fram manualen till moderkortet / datorn.

 

I manualen så kan du läsa hur du gör en "reset" av bios (tömmer bios på alla inställningar). Oftast är det en liten "plastplutt" som skall flyttas och sättas tillbaka igen, alternativt så tar du ut batteriet en liten stund. Tänk på att dra ut kontakten till datorn.

 

Förhoppningsvis så hjälpte ovanstående åtgärd, om inte så får du gå till tillverkarens webbplats och ladda hem ett nytt bios som du lägger på en floppy. Exakt hur du går till väga finns beskrivet på tillverkarens webbplats.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten kompletering:

 

De flesta BIOS har ett menyval som heter "Restore BIOS Defaults" eller motsvarande. Där återställer man BIOS till fabriksinställningarna (tänk på att t.o.m datum kan ställas om av detta!)

 

En mjukare variant av det Nisse beskriver. Kanske den hjälper...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars2W2 skrev:

 

En mjukare variant av det Nisse beskriver. Kanske den hjälper...

 

Skadar ju inte att försöka men förmodligen hjälper varken det eller att göra en reset som jag föreslår. Lite förenklat så kan man säga att det är två typer av data som lagras i bioskretsen: programkod och användardata (inställningarna).

 

När man får det här felet så är det programkoden som blivit korrupt och då hjälper det bara skriva över programkoden med ny icke felaktig.

 

Men som sagt jag håller med Lars2W2 att det skadar ju aldrig att testa, med datorer så kan de mest egendomliga saker inträffa:)

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det har inte hjälpt än. . .

 

Har flashat, sen startade inget över huvud taget. Flash igen efter att ha ruckat på allt i hela systemet(ev glapp). Sedan gick den igång. Spännande till nästa start. . .ska ladda hem nya bios.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bios. . .kan det gå virus i den?

Avinstallation av program, ställer ofta till med problem? (T ex spel)

 

Har flashat datorn 2 ggr och för tillfället går den.

 

Investera i uppgraderat bios eller skaffa nytt moderkort? Ingat av delarna kanske?

 

Många frågor, men så är man ju inget proffs precis.

 

Tackar för tipsen :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plutomaniac skrev:

 

Bios. . .kan det gå virus i den?

 

Teoretiskt ja, i praktiken extremt ovanligt.

 

 

Har flashat datorn 2 ggr och för tillfället går den.

 

Hur har du gjort när du flashat?

 

Har du hämtat rätt biosversion från tillverkaren?

 

Fick du något felmeddelande under flashningen, annars förstår jag inte riktigt varför du har gjort det två gånger.

 

 

Investera i uppgraderat bios

 

Det är inget som du köper, du laddar hem det från tillverkaren.

 

Om du berättar vad ditt moderkort heter så kan jag försöka hjälpa dit att hitta rätt biosversion.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, angående problem med start av dator.

 

Jag flashade 2 ggr, för att efter första gången slocknade hela maskinen, inte en lampa blinkade till. Inget felmeddelande. Bara ingenting.

 

Därefter kände jag igenom alla möjliga sladdar i förhoppning om att hårddisken inte skurit ihop. Ytterligare en flash,(batteri bort). Och därefter gick maskinen igång, utan problem. Andra gången hittlls. . . .

 

Har inte hittat riktigt rätt bios, det felar med "II" efteråt. . .man ska ju inte leka med bios efter vad jag förstått.

 

Albatron PX865PE Pro. Just denna har jag inte hittat.

 

Tydligen finns det uppgraderingar till BIOS, gjorde en sökning hos Award som påvisade ett antal fel. Vilka nämndes inte

 

;)

 

Nu har jag inget speciellt lagrat i burken utan kan ladda om den utan att sörja över förlorad information. Frågan är bara om det inte är fel på disken eftersom det var helt svart den ena gången. Går inte hårddisken så funkar klart inte bios heller.

 

Patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej! Vet att denna tråd är gammal men jag har samma problem OCH min dator har ingen diskettstation utan bara cd-rom-enhet. Vad ska jag göra då??

Sanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med den "reset" som NWM skrev om 23 januari 12:26 och den "Restore" som Lars2W2 skrev om 12:44?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh! Tack för ett så snabbt svar men jag kom vidare och valde starta med senast fungerande inställningar ...eller något sådant och då löste det sig.

Tack ändå.

Sanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...