Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela upp bredbandet på två datorer.


Jocke_10

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har införskaffat en ny dator vilket gör att vi nu har två stycken som vi jag vill kunna använda över internet.

 

Jag undrar nu vad det är man ska köpa av en router eller switch för att på bästa sett ska kunna dela på uppkopplingen?.

Jag har Telia 8bit, hur snabb router eller switch behövs för att det inte ska ske så stora förluster på delningen?.

 

Jag har också en tanke på att låta datorerna stå i varsitt separat rum,ca 15 meter ifrån varandra.

En trådlös router är inte aktuellt, men jag såg att man kan använda elnätet för att skapa ett nätverk, tex med en topcom powerlan, som har 14mbps.

Om jag skulle använda en sådan, förlorar man lite eller mycket av bredbands snabbheten på den som ligger längst bort från modemet?.

 

En sista fråga: Om ja använder något sådant,och sen har en dator som är igång och en som inte är det, får den datorn som är igång då alla snabbhet (alltså 8bit) till sig, vilken dator det än gäller?

 

Mvh/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar nu vad det är man ska köpa av en router eller switch för att på bästa sett ska kunna dela på uppkopplingen?

Eftersom du bara har en IP-adress från Telia så behöver du en router.

 

Jag har Telia 8bit, hur snabb router eller switch behövs för att det inte ska ske så stora förluster på delningen?

8 Mbit/s ska väl alla routrar klara.

 

Om ja använder något sådant,och sen har en dator som är igång och en som inte är det, får den datorn som är igång då alla snabbhet (alltså 8bit) till sig, vilken dator det än gäller?

En router bryr sig inte om hur många datorer som är anslutna, den fördelar ADSL-förbindelsen mellan de datorer som använder den, är det bara en som skickar data så får den hela ADSL-förbindelsen.

 

Hur PowerLAN fungerar, har jag ingen aning om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...