Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows 2000 PAG filer

Brosk Mohamad

Recommended Posts

Brosk Mohamad

Jag installerade windows 2000 för ett tag sedan, och då skapades några swap filer (page.sys) på några av mina hårddiskar. Men samtidigt så skapades 10 st filer som hade namnen från pagepage.pag tills pagepage.pa9

Dom gick inte att ta bort och varje gång datorn hängde sig då körs ju en automatisk scandisk då dubblerade windows dom där filernas storlek. Till slut så blev filerna 18 GB och jag kunde inte ta bort dom heller. Inte när jag var i windows, dos, eller kört med startdisk. Så jag formaterade om och installerade win98 istället.

Vet nån om det här problemet ? hur kan man fixa det ?

Har aldrig hört talas om problemet.

Körde du NTFS??? I så fall så

kan det att funka att ta bort om du ger dig själv full-control på filerna.

Kör du fat32 så är det inga problem. Boota på en 98:bootdisk så kan du ta bort filerna i dos.

Då finns inte en chans att det inte går att ta bort.

// Rikard

Brosk Mohamad

eh .. jag vet inte vad du menar med NTFS, för när jag installerade win2000 så formaterade jag om HDn som vanligt sen körde jag bara install från dos. Då installerades win2000. Men jag hade fortfarande fat32. Och jag försökte som du sa. Alltså att boota med en 98:a eller en 95:as disk.. men det gick inte... Dom var dolda när jag skulle hitta dom så stod det bara pagepage.pag

istället för dom 9 st som fanns .. men om jag skrev "attrib *.*", så visades alla filer, och dom hade attributet r och s .. när jag försökte ta bort s eller r så fick jag hela tiden meddelandet "åtkomst nekad".

I NTFS så finns ägandeskap på filer och mappar. Ibland äger enbart systemet tillgång och då kan man som admin lägga till sig själv för att ta bort dem.

Men du har ju FAT32 så då är det inte det.

Ok..det verkar inte som min idé funkade.

Jag skulle ha försökt med Norton Commander (en dos filhanterare).

Hade det inte gått så hade jag kört scandisk.

Sista utvägen är ju alltid formatera :(

// Rikard

Brosk Mohamad

nej jag provade med norton commander oxå.. senaste versionen.. gick inte... scandisk rapporterade inte om några fel heller

Om du inte kan ta bort dom i dos, så kanske det är fel på hårdisken, testa köra scandisk ett par gånger och sedan boota upp på en dos/win9x diskett och ta bort filerna manuellt.

• 2 weeks later...

Testa det här, kanske funkar.

Gör en fullständig rensning.

Ta bort alla partioner och ska en ny där du installerar windows 2000.

Installera inga andra program.

Testa starta lite program som följer med windows 2000.

Dyker pagefilerna inte upp så kan du installera program som är godkända för windows2000.

Om du fortfarande inte får felet, testa att installera de programmen du använder men som inte är windows2000säkra. Starta om datorn efter varje program och kolla lungt och säkert.

Får du upp felet så vet du vilket program som du inte ska använda under windows2000.

Har du fortfarande felet, kontakta microsoft så SKA dom lösa det åt dig.

ps. ring dom inte om du har en olaglig kopia :) ds.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...