Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla så allt ljud, från TV el. DVD kommer ut gen


stickans

Rekommendera Poster

Just nu har jag kopplat så här:

Satellitmottagare - DVD1 (med hårddisk) - TV (Scart 1) ;

TV (Scart 2) - DVD2 (utan hårddisk) - Förstärkare - Högtalare. (Förstärkare + högtalare = en enkel ”Hemmabio” - anläggning.)

 

Bildmässigt funkar det redan nu, får bild på TVn både från satellitmotagare och DVD.

 

Ljudmässigt – nej. Jag kan bara kan använda förstärkaren och högtalarna för DVD2. Vid TV-tittande och när jag använder DVD1 (den med hårddisk) så kommer ljudet ur TV-högtalarna.

 

Någon som har något bättre förslag på hur jag ska koppla ihop det hela? Vill alltså ha ut ljudet genom förstärkaren oavsett vart ljudet kommer från TVn, DVD1 eller DVD2.

 

Får jag bara tips på hur de olika delarna bör vara kopplade sinsemellan så vore jag tacksam.

 

Typ av kabel och anslutningsmöjligheter får jag väl sedan fundera på själv. Möjligheterna är ju lite olika hos de olika delarna. T ex, min TV bara ha 2 scartanslutningar + RCA-uttag på baksidan och förstärkaren har ingen ingång för scartkabel...

 

/stickans

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 10:48:56 av stickans]

[inlägget ändrat 2006-01-22 10:50:08 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vilken anledning har du två DVD apparater anslutna till TVn? Räcker inte en eller är den med hårddisk sämre än den andra?

 

Normalt sett ger en TV på ena SCARTen ut vad den får in på andra. Dvs du skulle kunna ta ljudet från SCART två. Men du skriver samtidigt att du har RCA-ut från TVn? Varför inte nyttja dessa? Om de verkligen är ut-gångar.

 

Men - hemmabio-anläggning skriver du? Du har inte S/PDif-ingång, dvs inmgång för 5.1 ljud i anläggningen?

 

Mao - om du ska ha kvar DVD 2 och bara har stereo i ljudanläggningen och RCA-kontakterna är utgångar för ljud från TV så kopplar du helt enkelt med RCA från TVn till din förstärkare.

 

har du ingång för 5.1 ljud ska du givetvis koppla din DVD (och din digitalbox!) till dessa ingångar.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du hjälpt mig en bit på väg! Här lite mer förtydligande svar på sånt som var oklart för dig.

 

Du skrev:

1: Av vilken anledning har du två DVD apparater anslutna till TVn? Räcker inte en eller är den med hårddisk sämre än den andra?

 

Svar 1: Jag behöver den extra DVDn, en Gemini 350 utan hårddisk, för att DVD-spelaren med hårddisk inte klarade undertexter vid DivX-format.

 

2: Normalt sett ger en TV på ena SCARTen ut vad den får in på andra. Dvs du skulle kunna ta ljudet från SCART två. Men du skriver samtidigt att du har RCA-ut från TVn? Varför inte nyttja dessa? Om de verkligen är ut-gångar.

 

Svar 2:

Har kollat noga nu och på baksidan av TVn har jag 2 st scart-uttag:

”Scart-1 RGB”

”Scart-2”

I instruktionsboken står det att dessa är för ”Anslutning via AV-1 eller 2 SCART-uttag”

 

På framsidan av TVn finns RCA: 1 st vit och 1 st röd för ljud och 1 st gul för video.

I instruktionsboken står det om dessa ”Anslutning till RCA-uttaget (AV2)”

 

3: Men - hemmabio-anläggning skriver du? Du har inte S/PDif-ingång, dvs ingång för 5.1 ljud i anläggningen?

 

Svar 3:

Anslutningarna på hembion är:

DVD INPUT:

Coaxial

Optical

Video (gul)

 

AUDIO INPUT:

1 st röd + vit för tuner

1 st röd + vit för Aux

1 st röd + vit för TV/VCR

 

I produktbeskrivningen står dock bl a "Built in 5.1".

 

4: Mao - om du ska ha kvar DVD 2 och bara har stereo i ljudanläggningen och RCA-kontakterna är utgångar för ljud från TV så kopplar du helt enkelt med RCA från TVn till din förstärkare.

 

Svar 4:

Du menar alltså att jag ska kunna ansluta förstärkaren från de 3 RCA-anslutningarna på framsidan av TVn? Har för mig att jag testat den varianten utan att få ljud – men kanske gjorde jag något annat fel samtidigt den gången? Det var därför jag kopplade förstärkaren direkt från DVD2 – men då fick jag ju inte speciellt stor nytta av hembion… :-(

 

5: har du ingång för 5.1 ljud ska du givetvis koppla din DVD (och din digitalbox!) till dessa ingångar.

 

Svar 5:

När det står att den är byggd för 5.1 så borde det finnas ingångar anpassade för det - men vilka?

 

 

Tror du att det trots allt ska gå att ansluta förstärkaren från TVn?

 

Om inte, måste jag alltså kunna ansluta båda DVD-spelarna till förstärkaren. Det enklaste då är väl att skaffa en sådan där ”Scartväljare” som bl a Biltema säljer. Det blir inte speciellt praktiskt, men en sista utväg – kanske bättre än nu i alla fall?

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 13:27:01 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först - dina RCA-kontakter verkar som du säger vara ingångar att användas vid exempelvis anslutning av s-video eller komposit på framsidan av TVn.

 

Vad har du för Hembio/förstärkare. Kanske enklare för oss att hjälpa om vi ser vad den har för in/ut gångar.

Men för 5.1 ljud ska du använda någon av de digitala ingångarna, dvs koaxiala eller den optiska. Har dina DVD-spelare och din box någon/några av dessa så får du välja vilka du ska ansluta.

 

OM du nu till slut vill få ut ljudet från TVn så ser jag någramöjliga vägar.

1: Testa om ljud går att få ut från TVns SCART två.

Om ja - anslut stereon till TVns SCART två genom en sladd av detta slag:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=381610000

(38-1610)

och nyttja den vita och den röda RCA kontakteran för ljudet.

SAMT skaffa en SCART-växlare för du VILL ha båda DVDerna på RGB-ingången på TVn. Det ger bäst bild.

 

eller

2:

Skaffa två SCART-sladdar av detta slag:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327846000

(32-7846)

där inkommande ljud till TVn "lyssnas" av via de två RCA-kablarna.

 

eller

3:

kanske en SCART-swicth av detta slag:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=321239000

(32-1239

 

Men å andra sidan - enda tillfället du vill ha ljudet från TVn är väl när du tittar på analoga kanaler. Om din digitalbox och dina DVDer har digitalt ut så kopplar du ju detta direkt till hemmabioförstärkaren.

 

så då är nog en enklare switch det du behöver:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=324089000

(32-4089)

 

Börjar det klarna hur du kan koppla? Hur du kan tänkas få ut bästa ljud?

 

dvs vad jag rekommenderar är:

Koppla en DVD och digitalboxen digitalt mot förstärkaren. (en optiskt och en koaxial om utgångar för detta finns på dina enheter.)

En SCART-växlare styr vilken signal TVn tar emot på SCART 1 (RGB).

Du tar ut stereoljud från SCART 2 (om din TV fungerar som min och sänder vidare aktuell kanal/ljud på annars inaktiva SCART 2).

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Hembio/förstärkare. Kanske enklare för oss att hjälpa om vi ser vad den har för in/ut gångar.

Den heter Mustek A 806 LS. Här är en bild som visar vilka anslutningsmöjligheter som finns:

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/325000-349999/340670-an-01-en-Mustek_A_920_LS-Set.pdf

 

Men för 5.1 ljud ska du använda någon av de digitala ingångarna, dvs koaxiala eller den optiska. Har dina DVD-spelare och din box någon/några av dessa så får du välja vilka du ska ansluta.

 

OM du nu till slut vill få ut ljudet från TVn så ser jag några möjliga vägar.

 

1: Testa om ljud går att få ut från TVns SCART två.

Det gör det. Så får jag ut ljudet nu, om jag fattar rätt, men vill hellre ha ut ljudet över hemmabion.

 

Om ja - anslut stereon till TVns SCART två genom en sladd av detta slag:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=381610000

(38-1610)

och nyttja den vita och den röda RCA kontakteran för ljudet.

 

SAMT skaffa en SCART-växlare för du VILL ha båda DVDerna på RGB-ingången på TVn. Det ger bäst bild.

 

Har en sådan SCART-växel liggande som jag använt när jag ville växla mellan satellitmottagare och VHS (Har gamla videoband som jag går igenom och lägger över en del på DVD, innan jag kastar dom.)

eller

 

2:

Skaffa två SCART-sladdar av detta slag:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327846000

(32-7846)

där inkommande ljud till TVn "lyssnas" av via de två RCA-kablarna.

Ser att jag även har en sådan fullscartkabel liggande, som utöver scart, även 2 st RCA-kontakter för ljud i ena änden.

 

eller

3:

kanske en SCART-swicth av detta slag:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=321239000

(32-1239

 

 

Men å andra sidan - enda tillfället du vill ha ljudet från TVn är väl när du tittar på analoga kanaler.

Tittar aldrig på analoga kanaler. Men funderar… Gör kanalsökningen på satellitmottagaren och därifrån går väl bara en analog signal till DVD och sedan vidare till TV?

 

Om din digitalbox och dina DVDer har digitalt ut så kopplar du ju detta direkt till hemmabioförstärkaren.

Från digitalboxen använder jag bara SCART till DVD och den kan jag inte ansluta till hembion. Men du menar kanska att detta ska vara kvar som tidigare – men att jag dessutom ska koppla ljudet direkt till hembion med lämlig kabel?

 

så då är nog en enklare switch det du behöver:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=324089000

(32-4089)

En sådan är det nog jag har? En som jag använt för växling mellan VHS/satellitmottare? Det är en liten knapp på sidan att trycka in för att välja ingång…

 

Börjar det klarna hur du kan koppla? Hur du kan tänkas få ut bästa ljud?

Du har hjälpt mig och visat mig på många olika möjligheter, men känner mig inte helt säker på vilken jag ska välja… Jag ska sätta mig ner läsa igenom vad du skrivit några gånger och fundera, så tror jag att det lossnar. Vilken av alternativen som passar mina grejer bäst…

 

dvs vad jag rekommenderar är:

 

Koppla en DVD och digitalboxen digitalt mot förstärkaren. (en optiskt och en koaxial om utgångar för detta finns på dina enheter.)

Jag har en optisk, en koaxialkabel och en gul (RCA?) anslutning på hembion. Det ger plats för 3 olika enheter (2 st DVD och 1 st satellitmottagare) att anslutas…

 

En SCART-växlare styr vilken signal TVn tar emot på SCART 1 (RGB).

 

Du tar ut stereoljud från SCART 2 (om din TV fungerar som min och sänder vidare aktuell kanal/ljud på annars inaktiva SCART 2).

 

Är nu helt klar över att det ska gå att fixa så att jag kan få ut ljudet över hembion – det verkar, av det du skriver, säkert finnas flera olika sätt att lösa det hela. Men när det finns många valmöjligheter så blir det en del att fortsätta och fundera över. Men det är betydligt lättare och roligare att fundera när man känner att det finns lösningar… Tack - du monshi har verkligen hjälpt mig mycket här!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 18:43:15 av stickans]

[inlägget ändrat 2006-01-22 18:48:29 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ett tips - när du citerar någon nyttja citat-funktionen, dvs inneslut citat mellan citat-taggar

[ Citat ] Du sade...[ /Citat ]. Dessa kan du infoga genom att markera citatet och klicka på citat-knappen i inläggsfönstret. Det blir då såhär snyggt:

Är nu helt klar över att det ska gå att fixa så att jag kan få ut ljudet över hembion – det verkar, av det du skriver, säkert finnas flera olika sätt att lösa det hela.

 

Tittar i manualen och det ser ut som om din förstärkare kan hantera två digitala anslutningar, en koaxial och en optisk. Anslut de enheter som klarar av den kombinationen. Inte alla DVDer och digitalboxar har digitalt ut och definitivt inte både koaxialt och optiskt. Så du får titta på dem och se vilka möjligheter som finns.

 

Det enda jag inte förstår är varför man skulle vilja koppla in en DVDs bild via förstärkaren. Och framförallt inte varför detta då ska ske via komposit-signal?

 

Gör kanalsökningen på satellitmottagaren och därifrån går väl bara en analog signal till DVD och sedan vidare till TV?

Jo, TVn är analog men i all mening är det en digital kanal du tittar på. (och ställ DVD och digitalbox att sända RGB om det ej är gjort)

 

Nåja, lycka till.

 

Fundera, köp kabel och testa.

 

Återkom om du har fler frågor.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här alltså:

 

Tittar i manualen och det ser ut som om din förstärkare kan hantera två digitala anslutningar, en koaxial och en optisk. Anslut de enheter som klarar av den kombinationen. Inte alla DVDer och digitalboxar har digitalt ut och definitivt inte både koaxialt och optiskt. Så du får titta på dem och se vilka möjligheter som finns.

 

Det finns inget "Förhandsgranska" men det här måste ha blivit rätt... :-)

 

 

Ska kolla vad DVD-erna klarar för överföring. Har dessutom skrivit ut inläggen och ska nu läsa och testa. Bra att jag kan komma igen om det skulle behövas, men nu har jag fått så mycket hjälp att allt bör ordan sig...

 

Återigen - tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...