Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tony Suolanko

nyinstallation av XP förstörde filer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag blåste ominstallerade Win XP Pro på min brors dator. Innan ominstallationen kopierade jag över alla data(bilder, musik etc) till hans andra fysiska hårddisk (G:).

Vid ominstallationen delade jag upp hans första fysiska hårddisk i två partitioner. En på 10GB för operativ och resteramde utrymme på en andra partition. Båda dessa partitioner omformaterades med NTFS. Även den andra fysiska hårddisken har givetvis också NTFS filssystem.

Ominstallationen gick felfritt men i samband med omstart hände någonting. Jag såg filnamnen på alla data på den andra fysiska hårddisken fladdra förbi mot blåskärm och efter det har all data på den varit korrupt.

Bilder visas bara till häften och går ej att öppna i bildredigeringsprogram. Mp3 filerna är helknasiga också, man hör helt annan musik än vad dom egentligen borde innehålla. Det känns som alla data i alla filer har förskjutits på något konstigt sätt.

Finns det någon som har en rimlig förklaring till detta?

Kan det ha något att göra med saken att enhetsbeteckningen på den andra fysiska hårddisken ändrades från G: till D: under ominstallationen. Partitionerna på den omformaterade och ominstallerade första hårddisken fick enhetsbeteckningarna C: och G:

D: och G: bytte alltså automatiskt plats.

Hoppas jag beskrivit problemet på ett någorlunda förståerligt sätt.

Tack på förhand!

/ Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...