Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gps till bilen och skogen???


sting

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte köpa en gps som jag ska ha i bilen navman 520 tror jag att det är.

Jag undrar om det funkar att använda den i skogen så att jag hittar hem igen när jag gått vilse :)

Eller måste man ha en som är speciellt för skogen???

 

En som vill ha men inte förstår allt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det funkar att använda den i skogen så att jag hittar hem igen när jag gått vilse :)

Eller måste man ha en som är speciellt för skogen???

 

GPS är sattellitbaserat och funkar lika bra var du än befinner dig på jorden. Undantaget är inomhus, då inte alla mottagare är så känsliga att de hittar sattellit-signalerna där.

 

Det viktiga är att ha en mottagare som har så många kanaler som möjligt, ju fler sattelliter du kan ta emot, desto noggrannare blir din position.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kartor som Navman baseras på är inte avsedda för skogspromenader. Upplösning och detaljering är alldeles för dålig.

Du kan naturligtvis välja läget där du bara ser koordinaterna (longitud och latitud) på skärmen och orientera dig efter det om du tycker det är OK.

Alla orienteringspunkter som är bra att ha i skogen - skogsbilvägar, stigar, bäckar, småsjöar, höjder o dyl - saknas. När du är inne i skogen ser du bara en enfärgad yta på kartbilden.

 

 

Om du är ute efter att få mera hjälp än din position när du är ute i skogen ska du leta efter något annat.

 

--/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En GPS och en vanlig karta kan nog vara trevligt i skogen. PÅ GPS kan man sedan markera punkter man vill passera eller exempelvis stället du hittar svamp på.

 

En bilnavigator borde klara detta men samtidigt finns det specifika skogs-GPSer som kan ha kartor över en del terrängområden och då mest de statiska komponenterna som höjdkurvor, stora stenar och en del större stigar. Kanske det går att ladda bil-GPS med dessa kartor? Jag vet inte.

 

Men en bil GPS är oftast konstruerad för att sitta fast i en bil och är därmed större med större skärm och därmed även mindre hanterlig än en frilutfs-GPS. Drar iochmed sin skärm även betydligt mer ström och har därmed sämre passningstid.

 

Men men - ta ex.v en tiitt hos Garmin, Navman och de övriga tillverkarna och se vad för modeller de har att erbjuda och vad deras specifika område är.

 

Finns allt från GPS-moduler till mobiltelefonen eller PDA. Kartpaket ingår ibland som laddas in i enheten. Eller bil GPS med vägkartor för Sverige/Norden/Europa. Eller små enheter för scouter eller sportmänniskor...

 

ex.v.

http://www.garmin.se

 

 

eller kanske en direktlänk:

http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=1191

frilutfskartan - går att ladda in i en del av deras GPSer (står på sidan). Denna karta motsvarar då Lantmäteriets terrängkarta, dvs den gröna, med skalan 1:50 000.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 11:23:27 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...