Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang. nyheten "Icann överväger nya toppdomäner"


kata_ri_na

Rekommendera Poster

IT-Affärer skriver idag:

 

"Icann, den organisation som bestämmer över namnregler på internet, ska granska förslag på nya toppdomäner. Företag och organisationer får lämna egna förslag på toppdomäner mot en avgift på 50 000 dollar.

 

Förslagen på nya toppdomäner kan lämnas till Icann mellan den 5 september och den 2 oktober.

 

Toppdomäner som .movie, .travel och flera andra kommer sedan att bedömas av Icann. Eventuella nya toppdomänerna kan sättas i bruk efter årsskiftet."

 

www.icann.org

 

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=000804-NE1

 

-----------------------------------------------

 

 

Behöver vi nya toppdomäner? Nog är det ganska bekvämt idag att i de flesta fall kunna gissa sig till ändelsen på de flesta sajter man är intresserad av: .se, .com eller i några fall .nu eller .org.

 

Icann vill iaf motverka de negativa effekter som den "överbefolkade" .com-toppdomänen för med sig: tvister om varumärken och stora summor som betalas ut för .com-adresser.

 

Det är en fin tanke, men någonstans måste det finnas några som tjänar jättemycket pengar på införandet av nya toppdomäner (en gammal hederlig konspirationsteori är väl aldrig fel?). Domännamnsregistreringen kommer ju explodera, när alla stora och lite mindre företag måste lägga beslag på sitt namn igen - inom alla möjliga domäner. (se också artikel på http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=000307-ITA3)

 

Hur som helst, vilka domäner vill vi helst se? .sex, för s k vuxna sajter? .money, för alla som har det? .sexdrugsnrocknroll, för avdankade rockstjärnor? .rich, för oljeshejker? .ripoff, för pyramidspel?

 

Fler intelligenta förslag emottages tacksamt.

 

Mvh

Cattis, nyhetsred, idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

.pedersen till mig!

 

då kan jag få mig en mailadress som heter: mail@hans.pedersen!

 

[...nu är det visst dags för medicinen igen hans!]

 

aj,aj!

 

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

och bara en liten frågan som kanske är lite grann off-topic...

 

Varför kallar du dig Cattis (med C) när du heter Katarina(med K)?

 

 

[nu är det läggdags hans! sluta genast med dom där meningslösa inläggen!]

 

aj!aj!aj! men det är ju ett fritt forum, juh...

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi har tillräckligt många toppdomäner... men visst vore det fint om alla sex-siter hamnade på samma stället så man slapp dem på andra domäner. Då ser man ju automatiskt vart länken går och kan då välja att låta bli.

 

Själv skulle jag vilja ha ett konto på .ch för att kunna registrera "bit". Klart bästa emailadressen på internet är ju:

 

f@bit.ch :-D

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hans

Det vore ju kul att ha en jättelogisk förklaring att komma med men anledningen är tyvärr redan höljd i historiens dimmor. Men jag tror att det var en fåfäng fjortisgrej. Att Cattis ser mycket snyggare ut stavat med C tycker jag fortfarande.

 

I övrigt är jag en mycket rationell person :)

 

Mhv

Katarina/Cattis, nyhetsred, idg.se

[inlägget ändrat 2000-08-07 09:27:28 av Katarina Svensson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...