Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sidan syns inte i Explorer...


Gäst

Rekommendera Poster

Vad sjutton jag svarade ju nyss... nåja nytt försök.

Jag ser inga direkta fel förutom <HTML> och <HEAD>-taggarna i css-filen. Bort med dem och testa igen. Om det fortfarande inte funkar så vore det lättare att se om du klistrade in koden i forumtexten direkt. Klistra in och markera som KOD så tar det inte så stor plats.

 

/Tjo

H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in och markera som KOD så tar det inte så stor plats.

HeT: tror du menar att han ska markera koden som LOG för att inte ta så stor plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska se om jag lyckas med detta.

EDIT: Äh, jag vet inte hur man gör LOG. Jag kan bara skriva som vanligt när jag gör ett inlägg.

 

Nåja, här är index.html:

 

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>

<title>INDEX</title>

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

 

<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico">

 

<meta name="robots" content="nofollow">

 

<meta name="keywords" content="viktor, gustafsson, viktor gustafsson, victor, gustavsson, victor gustavsson, skellefteå, vadstena, företagsekonomi, musikindustri, personlig">

 

<meta name="description" content="Viktor Gustafssons hemsida. Ta en titt kompis!">

 

</head>

 

<body background="egen2.gif">

 

<center>

 

<iframe src="main.html" name="main" width="600" height="800" marginwidth="10" marginheight="10" frameborder="0" scrolling="no" style="position:relative; top:20px">

 

 

</iframe>

 

 

</center>

 

</body>

</html>

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 11:47:51 av viektor]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här är main.html:

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">

 

<html>

<head>

<title>MAIN</title>

 

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

 

<link rel="stylesheet" href="stil.css">

 

<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no">

 

<meta name="robots" content="nofollow">

 

</head>

 

<body>

 

<frameset rows="130,*,50" frameborder="no" border="0" framespacing="0">

<frame name="menu" scrolling="no" src="menu.html">

<frame name="display" scrolling="auto" src="moblogg/moblogg.html">

<frame name="info" scrolling="no" src="info.html">

</frameset>

 

</body>

</html>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så css-filen:

 

 

body {background-color: #FFFFFF; font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #000000; scrollbar-base-color: #FFFFFF; scrollbar-track-color: #FFFFFF; scrollbar-arrow-color: #000000; scrollbar-3dlight-color: #FFFFFF; scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF; scrollbar-shadow-color: #000000; scrollbar-highlight-color: #000000}

 

.rubrik {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #FFFFFF}

 

 

p {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #000000}

 

li {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #000000}

 

.f { color: #808080}

 

 

A:link {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #000000; text-decoration: none}

 

A:visited {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #000000; text-decoration: none}

 

A:active {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #000000; text-decoration: none}

 

A:hover {font-family: Arial, Helvetica; font-size: 10px; color: #B84C1A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte kolla igenom din kod men ang LOG-funktionen så:

 

När du ska skriva ett nytt inlägg så har du ett antal knappar ovanför rutan där du skriver text/kod.

Där finns t ex B, I, KOD, CITAT, LOG osv...

 

Om du markerar koden(om den är lång/mycket) genom att dra med musen över det stycke kod du vill lägga in så dt blir markerat och sen trycker på LOG-knappen.

Då kommer det att bli en [ LOG ]-tagg ibörjan på markeringen och en [ /LOG ]-tagg i slutet.

 

Sen bara trycker du på Skapa inlägget och allt är klart!

 

Lycka till :)

"Skåne-pågen"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det har inte jag...konstigt. Kanske måste man aktivera det på något sätt. Ska kolla!

Det är för att du sitter med Safari. Vi har inte kunnat testa dessa knappar på den läsaren ännu, därför får du inte upp dem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skriva in dem olika taggarna för att det ska fungera.

Tta bort mellanslagen i taggarna!

Skrev med dem just nu för att du skulle kunna se dem!

 

Skriv t ex:

 

[ LOG ] massa kod [ /LOG ]

 

[ KOD ] en liten mindre kod-snutt [ /KOD ]

 

[ B ] fet stil [ /B ]

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 16:08:22 av Micke_skane]

[inlägget ändrat 2006-01-22 16:16:28 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud så irriterande... Det var så länge sen jag gjorde nå´t med frames att jag helt glömt bort det. Men efter långt om länge så kom jag fram till att det nog inte ska vara <body>-taggar innan frameset...

 

Dock inte säkert på att det är det enda som är knas... Fattar inte riktigt varför du måste göra ett dok med en iframe och sedan ladda ett frameset i denna... som i sin tur laddar sidorna... Känns lite onödigt jobbigt och frameset innebär ofta nackdelar i sökmotorer där innehållet (info.html) blir indexerat och du sedan måste se till att känna av att framesetet inte är laddat osv...

 

/Tjo

H

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Där satt den! Grymt bra. Tack så jättemtycket!

 

Dock återstår ett konstigt problem... Min valda bakgrundsbild för index.html syns inte. Jag har gjort lite ändringar i koden efter att jag kollat på den här sidan: http://www.webdesignskolan.se/html/iframe/exempel4.htm

 

Firefox (och Explorer också antar jag) visar webdesignskolans bakgrund men inte min, trots att jag använd exakt samma kod (förutom att min bakgrundsbild ska repeteras):

 

[log]<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>

<title>viktorgustafsson.se</title>

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

 

<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico">

 

<meta name="robots" content="nofollow">

 

<meta name="keywords" content="viktor, gustafsson, viktor gustafsson, victor, gustavsson, victor gustavsson, skellefteå, vadstena, företagsekonomi, musikindustri, personlig">

 

<meta name="description" content="Viktor Gustafssons hemsida. Ta en titt kompis!">

 

<style type="text/css">

<!--

body {

background-image: url(egen2.gif);

background-repeat: yes-repeat;

}

-->

</style>

</head>

 

<body>

 

<table width="100%" height="100%" border="0">

<tr>

<td align="center" valign="middle">

 

 

<iframe src="main.html" name="main" width="600" height="800" marginwidth="10" marginheight="10" frameborder="0" scrolling="no" style="position:relative; top:20px">

 

 

</iframe>

 

</td>

</tr>

</table>

 

 

</body>

</html>[/log]

 

Ibland blir man inte klok på sånt här... =(

 

[inlägget ändrat 2006-01-22 17:48:15 av viektor]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har för mig har background-repeat 4 möjliga värden. repeat-x för upprepning vågrätt, repeat-y för lodrätt, no-repeat för ingen upprepning och repeat för upprepning både lodrätt och vågrätt... "yes-repeat" kanske är boven...

 

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert redan kollat det men ändå... bilden ligger i samma mapp som sidan? Och är en gif??

Jag provade koden hos mig (bytte mot url till en egen bild) och tyvärr ser det ju ut som det är tänkt även hos mig...

 

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte koden det var fel på utan bilden. Jag hade skapat bilden i ImageReadey och sparat den som .gif. Det kan man tydligen inte göra, jag var tvungen att spara den som .psd och sedan öppna den i photoshop för att sen spara den som .gif. Nu funkar det!!

 

Tack snälla för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad att allt löste sig!

...men man kan spara giffar i ImageReady... och png och jpg som du ställer in i som det heter i min version "optimize"-fönstret och sedan väljer "save optimized".

 

Ha kul

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Ok, jag är inte så hemma på det programmet (inte det heller...). Men nu har jag lärt mig hur det funkar. Det tog ju bara några dagar av mitt liv... ;)

 

Som sagt, stort tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...