Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bygling

la.n

Recommended Posts

Har en ny dator med 2 st förinstallerade hårdiskar plus en DVD brännare.

Dom två diskarna är ej inst. med flatkabel utan med någon annan typ av kabel. Den ena måste väl vara byglad som master o den andra som slave, går ej att se.

Nu har jag en hårddisk till som jag ska installera. DVD:n är ansluten med flatkabel och sitter väl som master (vet Ej) .Kopplar in min nya disk som slave på samma kabel. Problemet är att datorn ej hittar OP. Vad göra?

la.n skrev:

2 st förinstallerade hårdiskar plus en DVD brännare.

Dom två diskarna är ej inst. med flatkabel utan med någon annan typ av kabel.

De diskarna är med största säkerhet SATA diskar och de byglar man inte då man bara kan ansluta en disk per kabel.

DVD:n är ansluten med flatkabel och sitter väl som master (vet Ej) .Kopplar in min nya disk som slave på samma kabel

Visst kan du göra så (master och slave är bara "namn" och säger inget om någon prioritetsordning).

Ännu bättre är om ditt moderkort har dubbla IDE (PATA) anslutningar för då kan du ansluta disken till den kontakten som inte används och bygla den som master. Fördelen är att DVD:n och hårddisken då inte behöver dela på kapaciteten i samma kabel. Spelar inte så stor roll egentligen men som sagt det är bäst om du kan ha dem på två olika IDE kanaler.

Problemet är att datorn ej hittar OP. Vad göra?

Antar att du menar operativsystemet (XP) när du skriver "OP". Du kan gå in i datorns bios och ställa in vilken disk som datorn skall starta från, förmodligen så är datorn nu inställd för att boota från den SATA disken där XP inte ligger. Ett alternativ till att ändra i bios är att helt enkelt flytta om kablarna till SATA diskarna.

Om inte det här löser ditt problem så får du posta igen och ge en lite mer utförlig förklaring.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

Har nu provat att koppla den nya disken till en ledig IDE plats och bygla den som master, dock uppstår samma problem igen.

Jag är ingen expert på detta, men måste inte datorns bios vara inställd att starta från disken som XP ligger på?? Hur hittar jag i bios för att ändra på vil

ken disk den skall starta från i så fall?

Flytta om kablarna verkar ju enkelt, men är det ingen risk att något pajar. Ska jag i så fall koppla in den nya disken på den lediga IDE anslutningen o koppla den som master och sedan koppla om SATA diskarna o sedan köra igång?

När du skrev:

Har en ny dator med 2 st förinstallerade hårdiskar plus en DVD brännare.

så antog jag att XP var installerat på en av diskarna. Då får berätta lite mer: vad heter ditt moderkort, är XP installerat på någon av diskarna.

Det skiljer sig lite mellan olika moderkort hur man gör för att välja vilken enhet som man skall boota från.

Det första du skall kolla upp är att alla SATA och IDE portar är aktiverade, sedan letar du efter något som brukar heta något i stil med "Boot order". Utan att veta vilket moderkort du hart så är det omöjligt att i detalj berätta hur du skall göra.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

Vill bara tala om att allt nu funkar som det ska.

En liten ändring i bios gjorde susen. Felet jag gjorde var att jag gick ini bios när disken inte var ansluten och tittade på boothordningen. När jag gick in efter disken satt på plats så bootade den från den nya disken först och ej från SATA-disken vari OP låg i.

Failure kan bero på error 30 också (30 cm framför bildskärmen)

TACKAR FÖR TIPSET

L

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...