Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows XP problem att starta upp mm

Tina750

Recommended Posts

Hej!

Nya problem med trilskande dator. Detta är dock lite värre. Sonen råkade stänga av dator med foten (Windows XP home uppgraderad till pro). Detta går ju som bekant bra nästan jämt. Dock inte denna gång.

Nu får jag blå skärm hela tiden och är inte så duktig på att ta mig in på annat sätt. Försöker välja felsäkert läge och senast fungerande inställningar utan res.

Jag förstår att det blev något fel i uppstartfilerna på HD men vet inte hur jag ska komma runt problemet. Detta är en homeedition i botten som jag har en hel del CD skivor till. Microsoft krånglar till det så. Dessa skivor gör endast soprent och återställer datorn från början, det finns inget alternativ på skivorna för att reparera endast bootningen.

Har fått en uppgradering till proffessional från Microsoft (pga studier) som troligtvis ställt till det. Denna uppgradering har tagit bort många verktyg som fanns i homeedition, bla systemåterställning.

Har fått hurtiga råd om hur jag startar upp med XP-skivan, kör checkdisk mm men vet inte hur. Kan man ta vilken XP-skiva somhelst? Har skivor till sonens dator (XP home) som verkar innehålla drivrutiner.

För att komma runt problemet, det är trots allt bara några få saker jag vill åt på HD. Nästan larvigt...några foton, en uppdaterad hemsida och lite textfiler så lite och såå viktigt. Dvs det jag inte hunnit säkerhetskopiera. Allt annat går att fixa till.

Satte hårddisken i den andra datorn som accepterar denna. Den lägger sig som HDD (O:)

Man skall dock inte ropa hej för jag kommer inte in i användarkontona under 'documents and settings'. Dessa och naturligtvis den infon jag är rädd om ligger oåtkomliga (skrivskyddade). Man kan inte se vare sig de konton som har lösen eller de som ligger helt öppna utan skydd.

Kan se allt och kan komma in i 'delade dokument' som jag tidigare delat ut.

suck!

Kan tillägga att disken inte är partitionerad (ca 40 GB)

Har man inte problem så skaffar man sig :-}

Mvh Tina

Nu får jag blå skärm hela tiden och är inte så duktig på att ta mig in på annat sätt.

På den blå skärmen så är den viktiga informationen följande:

Högt upp något med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad(er) med mest siffror (Stop ....)

Efter det ibland ett filnamn

Denna information är bra att ha vid sökning på internet så att man kan ta reda på vad som är problemet.

Har fått hurtiga råd om hur jag startar upp med XP-skivan, kör checkdisk mm men vet inte hur. Kan man ta vilken XP-skiva somhelst? Har skivor till sonens dator (XP home) som verkar innehålla drivrutiner.

Det måste vara en XP-skiva som innehåller en reparationskonsol.

Man skall dock inte ropa hej för jag kommer inte in i användarkontona under 'documents and settings'. Dessa och naturligtvis den infon jag är rädd om ligger oåtkomliga (skrivskyddade). Man kan inte se vare sig de konton som har lösen eller de som ligger helt öppna utan skydd.

Du behöver sätta ny ägare till dessa mappar och filer enligt denna anvisning:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;308421

Läs noga vad som gäller för Home resp. Pro.

Tack!

Ska prova sätta ny ägare till mappen (under kontot 'Tina') och filer enligt anvisning så jag kan gå in och spara undan filerna jag är rädd om. Men undrar om jag ställer till det med att sätta ny ägare till 'Tina' om jag sedan vill sätta tillbaka HD i gamla datorn för att testa att reparera denna.

Upptäckte på resans väg att kontot i den dator jag nu använder hade begränsade rättigheter. Efter ändring till administratör kan jag nu se alla konton som inte var skyddade av lösen. Dumt nog hade jag även skyddat filerna mot insyn.

//Tina

Men undrar om jag ställer till det med att sätta ny ägare till 'Tina' om jag sedan vill sätta tillbaka HD i gamla datorn för att testa att reparera denna.

Du får antagligen ändra tillbaks när du har disken i gamla datorn.

Hej!

Tack för mycket bra hjälp.

I skrivande stund kommer jag inte ihåg om det finns fler än ett administratörskonto på den krånglande hårddisken.

Har jag rätt i mitt antagande; att jag blir tvungen att köra om hela installationen (rensa installera på nytt) om inget annat administratörskont finns på disken?

Nåja det är inte hela världen då nuvarande installation känns instabil.

Mvh Tina

Stefan Eklinder
Har jag rätt i mitt antagande; att jag blir tvungen att köra om hela installationen (rensa installera på nytt) om inget annat administratörskont finns på disken?

Troligen får du säkert göra det. Köra om allt från början, men du kan fiska över dina viktiga filer nu. Sen är det bara å köra...

Går snabbare än att sitta och felsöka i allmänhet. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

- Steven Wright

• 1 month later...

Hejsan!

Vill skicka en jättestor ros som tack för sist. Jag kunde ta mig in i förlorade filer, spara undan det jag ville ha etc.

Till på köpet hjälpte checkdisk samt genomkörning med f-secure och spy/adaware till att rätta det ursprungliga problemet. När HDD kopplades tillbaka funkade den :-)

Detta innebar dessutom att jag lärde mig rädda e-posten som låg kvar på det gamla användarkontot, flyttade filerna till nya inloggningen och vips fungerade allt.

Tack/Tina

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...