Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

webRadio


Kim Svensson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis börjat och testa detta med webradio!

Jag har bara ett litet problem, jag kan inte ha så många lyssnare!

 

Problemet som uppstår är att när det är ett visst antal lyssnare så kan inte fler använder ansluta utan dom får felmedlenade servern är överbelastad eller upptagen!!

 

Det jag undrar är om man kan göra några inställningar så att man kan tillåt fler lyssnare?

 

Jag kör windows server 2003 och jag använder windows media encondre för streamningen av ljudet..

 

Någon med vetskap om detta tackas mycket på förhand..

Radion är mycket populär så jag måste fixa detta problemet.

 

Kan det bero på min uppkoppling.. eller finns det något annat man kan göra?

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på min uppkoppling..

 

Vad har du för uppkoppling? Hur mycket bandbredd behöver varje användare?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 8Mbit Ner och 1Mbit upp...

 

Men jag vet inte hur mycket bandbredd varje användare behöver hur kollar jag det?

 

Men finns det något annat som kan vara fel?

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Sänder du exempelvis i "vanlig mp3" kvalitet (om det nu finns nån vanlig standard) så krävs 128kbit per användare. Din uppkoppling med 1Mbit uppströms räcker således till knappt 8 samtidiga användare. Vill du få plats med fler lyssnare måste du antingen ha tillgång till högre bandbredd, eller vara beredd att sänka ljudkvaliteten på din radio.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi leker med tanken att varje användare behöver 192 kbit/s så kan du ha 5 användare samtidigt. Om du har en "mycket populär" kanal så föreslår jag att du skaffar en ordenlig förbindelse till Internet, en ADSL-lina håller helt enkelt inte.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey...

 

Jag tackar för det!

 

Men dom som kör webradio med flera hundar lyssnare hur mycket uppström har dom?

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Tja, jag kör en relay för en station och har max 200 lyssnare i 128kbit. Så bandbredden blir 200 x 128kbit = 25600 kbit = 25Mbit som mest, men den maskinen sitter på ett 100Mbit-nät så det är inga problem. Många större och populära stationer har flera olika relayservrar, så att bandbredden delas upp mellan olika nät.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey..

 

Tyvär har jkag inte tillgång till så hög bandbredd här...

Men finns det servrar som själjer sådan plats eller liknade.. så man kan köra fler lyssnare? Eller vet du något annat sett man skulle kunna göra??

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad anväder du för program?? kan du rekomedera något!! eller du kasnske gör shoutcast??

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Grundproblemet är alltså att det alltid kommer att gå åt rätt mycket bandbredd för att låta många lyssnare få tillgång till en kanal med god ljudkvalitet, det går inte att gå runt. Du kan testa med lite olika ljudkvaliteter för att försöka hitta en kompromiss, för traditionell radiobruk (dvs tal) krävs tex betydligt mindre än 128kbit. Jag vet tyvärr inte om det finns företag som tillhandahåller bandbredd för nätradio, men det är väl ganska sannolikt att det finns. Det lär dock fortfarande kosta en slant.

 

I övrigt så finns all nödvändig programvara beskriven på http://www.shoutcast.com/download/broadcast.phtml med länkar och annat bra att ha. Kort och gott räcker det med Winamp och lite extra programvara. Tänk dock på att du måste spela upp din musik i samma kvalitet som du vill sända den, har du ex tidigare 128-kbits MP3:or och vill sända i 64kbit måste du göra om MP3-filerna.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag kör shoutcast radio nu.. men jag undrar vad man skall göra så att klienter kan ansluta igenom att skriva mms://minserver:port

 

när klienterna gör det får dom felmedelande: Det går inte att spela upp filen på grund av att det angivna protokollet inte stöds. Om du angav en URL i dialogrutan Öppna URL försöker du med ett annat överföringsprotokoll (t.ex. "http:" eller "rtsp:").

 

Jag undrar därför om du vet hur man ändrar protokollet.. för jag kör en inbäddad spelare i webläsaren.. därför måste jag veta det.. om du inte vet ett annat sätt man kan göra på?

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Nu skall jag villigt erkänna att jag inte är särskilt insatt i olika multimediaprotokoll, men shoutcast använder http som transportprotokoll. Den inbäddade spelaren du vill köra måste i så fall stödja http. Men varför vill du ha det för övrigt? Användarna behöver bara öppna sin Winamp, Mediaspelaren eller vad man nu kör och ange URL:en http://dinserver:port så kan de lyssna?

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...