Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP startar inte


nybörjare2

Rekommendera Poster

Hej

För någon månad sedan fick vi låna en färgskrivare av en bekant...patronerna var slut och därför skrevs inget ut...därefter har jag följande problem.

 

Alt 1.När jag skall starta datorn så hamnar jag till slut på en blå sida som förkortat säger " Ett fel uppstod och windows har stängts av för att förebygga problem med din dator, avslutas med dumpning av fysiskt minne". Ibland startar ändå windows upp men då med medföljande problem, det ploppar upp felmeddelanden "En fördröjd skrivning misslyckades,det gick inte att spara alla data för filen, dessa data kan ha gått förlorade.Det här felet kan bero på att datorns maskinvara inte fungerar korrekt eller på att nätverksanslutningen inte är giltig prova att spara den här filen någon annanstans ( filerna som hävisas till varierar).

 

Alt 2.Enligt ovanstående, men efter att hamnat på den blå sidan några ggr så kommer en sida upp som kontrollerar filsystemet på C:, som säger att en av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras. När detta är gjort startar windows perfekt och fungerar bra så länge datorn är i gång, nästa dag när datorn startas upp är det samma visa igen.

 

övrig info

Min dator är ganska ny och jag har nu köpt en skrivare som fungerar bra, jag har oxå via windows självhjälp försökt med allt möjligt utan framgång.

 

Detta problem måste väl kunna gå att lösa på egen hand utan att behöva lämna in datorn?.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den blåskärmen brukar det högt upp finnas en felbeteckning med stora bokstäver (t ex BAD_POOL), långt ner en rad som börjar med STOP och sedan en massa siffror och därefter ibland ett filnamn. Denna information är väldigt bra för att förstå vad som händer i datorn och ger ledtrådar till vad som kan vara problemet i datorn.

 

Har du uppdaterat drivrutinerna i datorn från resp. tillverkares webbplats?

 

Inga problem/konstigheter innan du fick låna skrivaren?

 

Du stänger väl av datorn via Start - Stäng av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte uppdaterat drivrutiner pga datorn bara är två månader gammal och då installerades programet av dataföretaget där den köptes, och detta problem fanns inte innan vi provade den lånade skrivaren.

 

Jag stänger av datorn som du beskriver.

 

Jag har inte antecknat vad som står högst upp i blåskärmen, men skulle jag stänga av nu och sätta på inom fem minuter skulle det förmodligen funka bra, det är när den varit avstängd en längre stund(över natten) problemen infinner sig.

 

[inlägget ändrat 2006-01-20 10:50:45 av nybörjare2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har väl tittat via Startmenyn/Inställningar, Skrivare o fax att den lånade skrivaren inte ligger kvar där? Om den gör det så ta bort den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den gamla ligger inte kvar. Jag tycker det är helknepigt att det kan bli så här.

 

Jag kollade oxå på systemegenskaper och automatiska uppdateringar för windows sker en gång per dygn (03,00).

[inlägget ändrat 2006-01-20 11:18:51 av nybörjare2]

[inlägget ändrat 2006-01-20 11:20:05 av nybörjare2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatiska uppdateringar omfattar inte drivrutiner.

 

Kontrollera att det inte finns något program kvar för den gamla skrivaren i Kontrollpanelen - Lägg till och ta bort program.

 

Blåskärm bara när datorn är kall, det skulle kunna vara något hårdvaruproblem också. Med felmeddelandet "En fördröjd skrivning..." och inkonsekvenskontrollerandet så skulle jag rekommendera en test av hårddisken med det testprogram som tillverkaren av hårddisken tillhandahåller på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag inte förstår vad det är i lägg till eller ta bort program är: ATI-hjälp för avinstallation för program/ATI Contol Panel/ATI Display Driver.

 

Är detta något jag kan ta bort?

 

 

Hårddisk: IDE 250GB S-ATA, var kan jag hitta testprogram av hårdvara till det?

[inlägget ändrat 2006-01-20 11:42:04 av nybörjare2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är för grafikkkortet (Disply driver), så det ska vara kvar tills du uppdaterar det med en nyare version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk: IDE 250GB S-ATA, var kan jag hitta testprogram av hårdvara till det?

Framgår inte vad det är för tillverkare. Se om det står något mer i Enhetshanteraren:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara

och klicka på +tecknet före Diskenheter.

När du alla fall är inne i Enhetshanteraren kontrollera att det inte finns några kryss eller frågetecken eller liknande över någon symbol (ikon).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxtor 6L250S0

 

Nej inga kryss eller frågetecken/+ framför alla.

[inlägget ändrat 2006-01-20 11:52:33 av nybörjare2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag när jag klickar på Maxtor, så kan jag bla uppdatera drivrutin eller återställ tidigare drivrutin.

 

Kan man våga sig på något sådant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nybörjare2 skrev:

 

Marwell Miniport Driver då

Marvell är nätverkskorttillverkaren/fabrikatet. Har du ett onboard nätverkskort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Deras diagnosprogram heter PowerMax.

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp

.php?p_faqid=1967

Läs anvisningarna där och den User Guide som det finns länk till."

 

Vågade mig inte på detta.

 

"På den blåskärmen brukar det högt upp finnas en felbeteckning med stora bokstäver (t ex BAD_POOL), långt ner en rad som börjar med STOP och sedan en massa siffror och därefter ibland ett filnamn. Denna information är väldigt bra för att förstå vad som händer i datorn och ger ledtrådar till vad som kan vara problemet i datorn."

 

I morse när jag startade upp kom blåskärmen 3gånger, högst upp fanns felbeteckningen KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR (2ggr) och en gång stod det En process eller tråd som är nödvändig för systemet har oväntat avslutats eller avbrutits.

 

Längst ner fanns två rader där det stod på den ena win32k.sys-adress BR 973AAO base at BR 800000 datestamp 43446a58.

 

Rad 2 hann jag bara med början Teknisk info STOP 0x0000007A. som följdes av 3-4 olika sifferkombinationer.

 

Till slut låste sig datan, jag fick dra ur kontakt och vid ny uppstart tryckte jag F8 och fik BOOT Meny och startade upp på hardisk Maxtor och det gick igång.

 

Mysko?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett fysiskt fel på din hårddisk. Sammanhanget i tiden med skrivaren är bara en tillfällighet.

 

Rädda alla data och reklamera maskinen om garantin fortfarande gäller, är mitt råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, trasig disk är väldigt vanligt orsak till STOP 0x0000007A (=KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR) fast trasigt minne kan också ge detta felsymptom. Men med tanke på dina övriga problem så absolut reklamera datorn/hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...