Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trasig CD

Anders Andersson222

Recommended Posts

Anders Andersson222

CD spelaren på min Imac (Rev B)har pajat.Dessutom behöver hela systemet installeras om.Jag har försökt att komma åt systemskivan via min externa brännare.Men det verkar inte som att det går att kommat åt skivan den vägen.På en PC dyker brännaren upp som en enhet (F:).Men på macen tycks det som att brännaren bara existerar i brännarprogrammet och inte som en enhet.Går att överhuvudtaget att boota från brännaren på en Mac?

Anders Andersson

• 2 weeks later...

På en vanlig Mac är det ju inga problem att boota från en brännare, men iMacen har ju det problemet att man inte kan starta från USB-enheter alls (förrän >350-MHz-modellerna kom, alltså DV och så).

Det finns tre sätt att boota din iMac.

1. Från hårddisken

2. Från CD-spelaren (vilket inte går)

3. Från en MacOS X server, vilket du förmodligen inte har.

Du skulle visserligen kunna ta ut CD-spelaren (men det är ganska krångligt) och sätta in din brännare istället (om den är en IDE-brännare i USB-låda). Men försök dig inte på det.

Det bästa du kan göra är nog ändå att ta CDn till en Apple-verkstad eller köpa en ny (läs begagnad om det inte finns som reservdel hos Apple).

Eftersom du ändå måste ha CDn fixad kan du lika gärna vänta med att installera nytt system tills du har fått den fixad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...