Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Undvik meddelande att form-data skickas igen


Christoph

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en sida med ett formulär. Uppdaterar jag sidan, manuellt eller via JavaScript, kommer det upp en ruta,

 

Den här sidan kan inte uppdateras utan att informationen skickas igen. Klick på "Försök" igen om du vill skcika informationen igen eller klicka på Avbryt om du vill återgå till sidan som du försökte visa. [[Försök igen]] [[Avbryt]]

 

Hur undvika jag denna ruta?

 

/Christoph

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde samma fråga för ett par år sedan. Jag vill minnas att det är så jobbigt att man inte kan slå av det meddelandet. Hursomhelst gav jag upp och accepterade situationen. Men jobbigt är det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

tack för detta - inte vad jag hade hoppats på, men inte mkt att göra åt. Du råkar inte ha en engelsk browser och därmed kan få fram meddelandet på engelska, så att man kan googla efter det? Sökte efter en lösning baserade på det svenska meddelande, men hittade inget vettigt.

 

Tack,

 

Christoph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte vad jag hade hoppats på,

Nä, jag vet =) Men det behöver inte betyda att det är omöjligt, så jag hoppas även jag på ett gudasänt svar. Vi får väl se

 

.

Du råkar inte ha en engelsk browser och därmed kan få fram meddelandet på engelska,

Måste iväg till kontoret, ska plocka fram det engelska felmedd. då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är meningen att formulärdata ska skickas varje gång sidan uppdateras ska du använda GET istället för POST.

 

Om formulärdata inte ska skickas igen kan du istället, efter att POST-data tagits emot, vidarebefodra besökaren till samma sida (då används GET för att hämta om sidan, och samma sak om sidan senare laddas om).

 

GET är till för att klienter ska kunna specificera vad för nåt de vill hämta från servern ("ge mig post nr 1234", eller "hämta sökresultat för 'apa'"), medan POST är till för att skicka data som ska lagras, eller på nåt sätt ändrar i servern (t ex posta ett meddelande). Det är därför inte meningen att man ska skicka samma POST-data flera gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är meningen att formulärdata ska skickas varje gång sidan uppdateras ska du använda GET istället för POST.

Jag tror Christophs irritation rör samma situation som jag själv irriterade mig över förr, dvs när man sitter och utvecklar en sida, som skickar formulär. Då sitter man ju ofta med F5 i högsta hugg när man felsöker, åtgärdar, testar, felsöker, åtgärdar, testar, osv. Det är där man gärna skulle slippa meddelandet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, om den extra returtryckningen mellan omladdningar är så störande så borde det inte vara speciellt svårt att plocka bort den dialogen ur Firefox.

Nu sker ju webbutvecklingstester inte enbart på Firefox, utan alla plattformar måste testas när Javascript är inblandat (och det är i just dessa situationer som irritationen uppstod). Men tack för tipset rörande FF, det tas tacksamt emot :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror

 

Du tror rätt, helt rätt, och tack för ditt svar.

 

Det är inte bara i utvecklingssammanhang utan även för användarens skull. Och jag vill skippa det där med GET, eftersom det allt som oftast gäller <textarea>-fält med mänger med text som inte ryms i URLen. Samtidig vill jag inte redirecta fram och tillbaka, men det verkar som jag är illa tvungen till det, låter det som.

 

/Christoph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...