Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lyssna

RolfCarlsson

Recommended Posts

Jag vet inte om den här frågan hör hemma här eller under Ljud & Musik, men jag chansar på att kunskapen är störst här.

Jag håller på och bygger en webbplats som kommer att användas av äldre personer. Därför tänker jag på varje sida lägga in en klickbar ikon i form av en högtalare. När de klickar på den får de texten på sidan uppläst.

Jag har testat att använda WAV-filer, men de blir ju ganska stora. Hur mycket jag än försöker kompimera dem blir de på drygt 1MB. För dem som har bredband med någorlunda hastighet är det ju inga problem. Men hur blir det för de gubbar och gummor som sitter ute i sina stugor i skogen och bara har tillgång till modemförbindelse med Internet?

Finns det några andra avlernativ än WAV? Det bästa vore väl att lyssnandet kunde börja redan innan hela filen har överförts till deras datorer. Går det? Hur?

/Rolf

Du kan komprimera till t ex MP3. Är det bara tal kan man köra i lägre bitrates och ändå få vettig kvalitét. MP3 med standardkvalitet (Musik CD) ger ungefär 1MB per minut av ljud. Du kan klämma ner det mycket mer om du offrar lite kvalitet, t ex genom att använda samma kompression som GSM (mobiltelefoner) - där tal ändå hörs helt ok.

Vill du att det ska börja höras direkt får du undersöka möjligheter till gratis streaming lösning. Dvs mms:// - där har jag inte så stor koll.

Ett alternativ (eller snarare komplement) är att bygga webplatsen så du underlättar för de som använder sig av hjälpmedel för att få saker upplästa. Dessa kan nämligen vara mycket "smartare" och hjälpa till med navigering och annat.

Det finns ju många sätt att streama ljud - Real är ett, WMA ett annat. De kan dock ställa krav på webservern...

Fotnot: Det var rätt forum tycker jag.

[inlägget ändrat 2006-01-19 16:31:34 av lizardKng]

Om du inte har något emot att läsa på engelska finns här tips på hur man gör en website tillgänglig för personer med handikapp

http://www.w3.org/2004/09/wai-nav/intro/wcag.html

W3 är ett standardiseringsorgan för olika webtekniker (de som t ex beskriver hur HTML ska se ut och fungera) så att använda deras riktlinjer är aldrig fel.

Det finns ju många sätt att streama ljud - Real är ett, WMA ett annat. De kan dock ställa krav på webservern...

Men det behöver väl inte vara samma server som själva webbplatsen ligger på? Den kommer att ligga på B-one. Jag vet att det finns många som är negativa till dem. Men hittills har jag bara goda erfarenheter, både av deras uppetider och supporten. De har gått med på att jag lagt WAV-filerna där. Fast jag vet ju inte om de har möjligheter att streama ljud.

Krävs det förresten någon speciell programvara för att ta emot streamat ljud? Gubbarna och gummorna (nåja, de är väl inte såå gamla :-) har iofs internetanslutna datorer. Men för att installera nya program måste de troligen anlita sina barn eller någon mer datorkunnig granne. Så det vore ju bra om streamingen funkade med en standardinstallerad Windows XP eller i värsta fall Windows 98.

/Rolf

WMA spelas upp av t ex MediaPlayer så det funkar bra i Windows. Real behäver extraprogram. Såvitt jag vet är väl bäst att tillägga :)

Visst kan ljudet streamas från en annan server om man nu vill göra det.

Men testa det här först innan du bestämmer dig, det verkar vara ett lite udda sätt att lösa det på?

Visst kan ljudet streamas från en annan server om man nu vill göra det. Men testa det här först innan du bestämmer dig, det verkar vara ett lite udda sätt att lösa det på?

Jag har mailat supporten på B-one för att höra hur de ser på det.

Eller menar du att hela idén att streama den typen av ljud är udda? Finns det andra sätt att lösa problemet med de stackars modemslavarna ute i storskogen?

/Rolf

Det var iden att websidan ska "läsa upp" innehållet jag tyckte lät udda.

OBS: "Udda" behöver inte betyda dåligt!!!

Jag har en kompis som har lite svårt att läsa en del saker och hon har hjälp av ett program som läser upp t ex websidor för henne. De "förstår" websidan och på något vis kan hon navigera runt på dem med hjälp av detta program.

Men som sagt, prova! Det kan ju tänkas att det blir succe, vem vet!

Det var iden att websidan ska "läsa upp" innehållet jag tyckte lät udda. OBS: "Udda" behöver inte betyda dåligt!!! Jag har en kompis som har lite svårt att läsa en del saker och hon har hjälp av ett program som läser upp t ex websidor för henne. De "förstår" websidan och på något vis kan hon navigera runt på dem med hjälp av detta program.

Men som sagt, prova! Det kan ju tänkas att det blir succe, vem vet!

Webbplatsen vänder sig som sagt till äldre (men inte handikappade på något sätt). Jag är själv pensionär och vet därför hur jobbigt jag tycker det är att läsa långa texter på en skärm. Jag blir ganska snabbt trött i både ögonen och huvudet.

Det borde därför bli uppskattat. Men då måste jag lösa detta med dem som bor i sina stugor utan chans att få någon form av bredband. Annars kan effekten bli den rakt motsatta.

/Rolf

För skojs skull kan du ju besöka någon som sitter med modem och testa websidor som använder olika tekniker. På så vis kanske du enkelt kan se att en viss teknik helt enkelt inte passar för modem.

Och som du säger, om ljudet hackar sig fram alltför mycket blir det nog ingen hit.

[inlägget ändrat 2006-01-19 21:20:57 av lizardKng]

Jag håller på och bygger en webbplats som kommer att användas av äldre personer. Därför tänker jag på varje sida lägga in en klickbar ikon i form av en högtalare. När de klickar på den får de texten på sidan uppläst.

Mycket klokt har sagts i denna tråd men jag tycker nog att lizardKng var klokast när han skrev:

Ett alternativ (eller snarare komplement) är att bygga webplatsen så du underlättar för de som använder sig av hjälpmedel för att få saker upplästa.

Allvarligt talat, det är en ädel tanke men den är verkligen en sådan sak som borde ligga rätt högt upp på listan med saker man åtgärdar när man går igenom fasen "Kill your darlings" (http://www.kbcafe.com/iBLOGthere4iM/?guid=20040330090804) för den tillför inte så mycket som du kan tro.

Tanken är god men det du åstadkommer blir en webbsajt som blir i det närmaste hopplös att uppdatera eftersom det kräver en ny ljudinspelning (helst med samma röst så att inte sajten blir en röstmässig julgran) och som dessutom bara hjälper de "äldre" som inte har några hörselproblem. De flesta som har hörapparat kör helt utan ljud eftersom ljud från högtalarna blir hopplöst störande när man hör hela världen i mono och inte kan avgöra om det var ett ljud från datorn, dörrklockan eller telefonen.

Gör istället webbsajten så att den följer grundläggande regler för tillgänglighet så att typsnitt kan förstoras, navigationen kan ske med tangenbord i så stor omfattning som möjligt (om man vill det) och alla bilder har alternativa texter, då kommer din sajt att fungera för såväl äldre med synproblem (oavsett om de kör med mycket förstoring eller med talsyntes eller punktis) som för äldre människor vars uppskattning av sajten i likhet med många av oss yngre baserar sig på hur bra innehåll och upplägg är.

Mina €0.02

Ett alternativ (eller snarare komplement) är att bygga webplatsen så du underlättar för de som använder sig av hjälpmedel för att få saker upplästa. Dessa kan nämligen vara mycket "smartare" och hjälpa till med navigering och annat.

Menar du t.ex.: http://spoxy.insipio.com/generator/se/www.insipio.com/ ?

/Rolf

Det var häftigt!!! :thumbsup:

Problemet vara bara att det "försvann" någon bokstav då och då men man hör ändå vad dem säger.

Någon som vet hur dem gjort i kod-väg?

Nej, inte alls så.

Jag tänker mer så här:

Du navigerar websidan med piltangenterna (som t ex lynx eller links).

Din speciella webläsare "läser upp" länktexten automatiskt.

Hamnar markören i en <p> kan du få texten uppläst. Medans texten läses upp borde man kunna "snabbspola" genom den på samma sätt som man själv scrollar sidan.

Jag tänker mig också att detta funkar bäst när man har en enkel struktur (kodmässigt). Nästlade tabeller kommer inte att funka, typ :)

Websidan måste funka utan att man ser den 2-dimensionella grafiska vyn.

Allt detta bygger på att själva ljuddelen sköts i klienten, d v s i webläsaren.

Detta är väl en blandning av funktioner jag vet finns här och var och saker som jag själv tycker skulle vara självklara.

[inlägget ändrat 2006-01-20 20:57:15 av lizardKng]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...