Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med sex olika DigitalTV-kort


bejo18

Rekommendera Poster

Jag har sex olika fabrikat/modeller på digitaltv-kort DVB-T (marksänd).

 

Sedan november-december 05 så stannar (fryser) fem av dessa kort så fort SVT1 eller SVT2 växlar från "hallåa"/pausbild till program/film och även så fort ett program är slut och det ska komma en "hallåa"/pausbild.

 

Ett av de kort jag har är Hauppauge HVR-1300T PCI och detta klarar problemet med endast ett litet "missljud" i högtalarna.

 

 

Jag har kollat med Teracom och dom bekräftar att det finns förändringar i DVB-strömningen av MPEG-datat.

 

Teracom säger också följande.......

 

 

************************************************************

Det görs även mindre förändringar i signalerna då och då.

De testade och godkända mottagarna skall klara det.

Med jämna mellanrum så kommer det nya mjukvaror till mottagarna i marknätet som vi spelar ut i etern och man gör en uppgradering.

 

Ingen tillverkare av digitala Tv-kort har begärt att få sina produkter testade och godkända för svensk digital-Tv

************************************************************

 

 

Min fråga är nu !!!

 

Finns det någon på detta forum som har liknande problem med DVB-T kortet??

 

 

För övrigt låter det vanskligt att köpa ett DVB-T kort om det inte är testat av Teracom eftersom man kan få mängder av framtida problem.

 

 

/Benke

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag (och fler med mig) har samma problem när lokalnyheterna börjar/slutar, det finns även de med box som har samma problem. Min gissning är att det är ett mjukvaruproblem som med tiden kommer att lösas.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sedan en kort tid återfått ett ljud-borttfall-problem vid växling till lokala sändningar/nyheter. Detta gäller då Canal Digitals sändningar och deras Combobox.

 

Orsaken till ljudbortfallet är enkel. Vid lokala sändningar finns inte någon AC3-ström med. Jag har inte denna aktiverad men likväl tappar boxen ljudet och det återfås genom att öppna ljudegenskaperna på kanalen och välja om stereoljudet (även om inget annat alternativ finns).

 

Det här problemet fanns även i höstas/slutet av sommaren men försvann sedan fäör att nu för någon vecka sedan återkomma. Men som sagt - det är enbart ett ljudproblem som en bättre mjukvara i boxen eller bättre signal borde lösa.

 

Har inget med frågan i tråden att göra iofs...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kent Eriksson 51

Hejsan,

 

Har sedan ett par månader tillbaka Hauppauge´s WinTV-HVR-1300 hybrid kort i min Dell dator. Från och till (mest till) så fryser bilden och blir hackig och det blir osynk mellan ljud och bild. Detta är oerhört irriterande vid tillfällen då jag spelar in till hårddisken och tänker bränna programmet på DVD. Har varit i kontakt med supprten på Hauppauge och dom råder mig att skicka en inspelad videosnutt på max 10 Mb där felet framgår. De gånger jag försökt göra detta så har givetvis bilden fungerat klanderfritt. Hur många sekunder får man in på 10 Mb frågar jag mig också? På Hauppauge´s hemsida hänvisas också till en Microsoft patch http://www.hauppauge.nu/pages/support/swe_20support_dvb-tmodel90002.html som jag tänker ladda ner ikväll. För övrigt har jag en inomhusantenn med förstärkare som fungerar jättebra till mina digitalboxar. Bor mitt inne i Nässjö som - vad jag förstår - har bland de bättre mottagningsförhållandena i landet vad gäller TV och radio.

 

Hälsningar

Kent

 

[inlägget ändrat 2006-01-30 09:30:36 av Kent Eriksson 51]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max 10 Mb...

 

mmh, borde bli cirka 2 till 2.5 sekunder som får plats.

 

men du får väl spela in en kväll och klippa ut ett stycke där störningen är.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Eriksson 51

Är helt färsk vad gäller videoredigering. Vad använder jag för program för att klippa och redigera video? Eller kan jag på annat sätt få in flera sekunder på 10 Mb?

 

Kent

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att de vill ha en oförändrar MPEG ström som de kan titta på, dvs en exakt dumpning av den signal du tagit emot. Du kan med andra ord in komprimera om det hela så att du får in mer på de 10 s.

 

Klippa i MPEG ska vara möjligt utan omkodning, men något program som gör det åt dig vet jag inte. Det följde inte med något med TV-kortet? Det tycker jag att det borde ha gjort.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Eriksson 51

Får återigen kontakta Hauppauge och höra hur dom tänkt sig att denna videosnutt på max 10 Mb ska göras?

 

Kent

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Benke här (som skrev den ursprungliga frågan.)

 

 

Vad beträffar HVR-1300 så har jag lärt mig följande.

 

Det fungerar inte om jag kör min P4 3 GHz med HyperThreading enabled i Bios och därtill installerad XP. Kortet fungerar en liten stund sen fryser bilden och ibland hela systemet. Ungefär som du (Kent) skriver.

Om jag gör Disable på Hyper Threading i Bios och installerar om WinXP så fungerar kortet utan större problem..

(Enligt Microsoft måste XP installeras om i fall man gör Disable på HyperThreading och jag vill nog hålla med om detta)

 

Har dessutom lagt på den svenska patchen av den variant som Hauppauge föreslår på sin hemsida.

 

Mitt HVR-1300 fungerar just nu felfritt förutom att det är problem ibland då jag spelar in från analoga portar (TV eller Video-In). Det beror nog på att kortet använder mjukvarubaserad inspelning och som naturligtvis inte är helt fri från buggar (Soft-PVR som Hauppauge kallar det). (Kortet använder bara hårdvarubaserad inspelning vid DVB mottagning)

 

 

Något som för övrigt är bra att veta är att ALL inspelning av digital-TV med ett DVB-T kort ger ett "skumt" Mpeg-format på filen.

Det går nästan bara att spela upp en sån fil med den programvara som den spelats in med.

 

Jag har Ulead Videostudio & Pinnacle Studio för redigering och Power-DVD för uppspelning och samtliga dessa program har problem att läsa in respektive spela upp en MPEG-fil som är inspelad från Digitala nätet. Detta gäller inspelningar från i stort sett alla mina sex testade kort. Ett av dessa, Avermedia AVerTV Hybrid FM PCI (A16AR) fungerar dock klart bättre vad gäller möjligheten att läsa den inspelade filen. (Kortet har dock mycket andra brister.)

 

 

Många gånger går det dock att "städa" filen med PVAStrumento men filen blir sällan tillräckligt bra.

 

PVAStrumento kan laddas ner från http://www.offeryn.com/

 

 

När jag ändå skriver så kan jag nämna att mina sex testade kort är följande samt lite kommentarer om dom.

 

Avermedia AVerTV DVB-T 761 (A761) (ett äldre kort, säljs inte längre)

Problem med synk mellan bild/ljud då man spelar in via Video-in.

 

Avermedia AVerTV Hybrid FM PCI (A16AR)

Tar 70-90% CPU, småbuggit för övrigt, vid inspelning från SVT-kanalerna MÅSTE man växla till Ljudkanal B annars får man inget ljud i MPEG-filen.

 

Hauppauge Nova-T PCI

Ett kort som jag hade från nov04 - jun05. Var mycket problem med detta

men ja la kortet på hyllan och senare fick en bekant ta det.

Problemen gällde främst Subtitles och text-TV.

 

Hauppauge HVR-1300

Beskrivs i början av detta inlägg.

 

Pinnacle PCTV 310i

Buggit till tusen trots uppdateringar och kortet använder en SQL-databas för att hålla reda på inspelade filer.

MYCKET tungt att starta och administrera. Kanske nåt för

den "okunnige" användaren men inget för den som vet vad han vill.

För att överhuvudtaget få liv i det vid senaste testet fick jag installera/avinstallera det tre gånger innan jag lyckades att ens starta TV-applikationen. Då hade det tidigare fungerat hyfsat på just den här PC:n.

Alla inställningar görs via en separat programvara och då får inte TV-applikationen vara startad. Har i skrivande stund ännu inte fått mina "favoriter" på plats som jag vill ha dom i listan.

 

Jag förstår inte hur man kan lansera en så otroligt omständig och tungstartad TV-applikation.

Fjärrkontrollen har mängder med knappar där vissa inte alls fungerar.

 

 

 

Twinhan Hybrid DVB-T/Analog VP-3054

Trots installation av två olika TV-applikationer från Twinhan samt fem olika versioner på drivrutiner fungerar inte kortet. I enstaka fall går det att köra TV-applikationen en stund.

Fjärrkontrollen fungerar bara till en av TV-applikationerna.

 

 

Samtliga kort är testade i Engelsk & Svensk XP pro med ServicePack2 samt där kortet och dess program stödjer Win 2000, är det testat i svensk Win 2000.

 

Detta är också gjort på fyra olika typer/fabrikat av moderkort & proccessorer. från 2,4 GHz till 3.2 GHz. Celeron & P4

 

 

Mitt ursprungliga problem (enligt första inlägget) kvarstår och gäller just nu

Avermedia AVerTV Hybrid FM PCI (A16AR) och

Pinnacle PCTV 310i

 

De övriga TV-korten har "makulerats".

 

 

 

 

Till sist känns det som det är ett lotteri att köpa ett DVB-T kort till PC:n

då det inte är testat/godkänt av Teracom eftersom Teracom tycks ändra utsändningen lite "titt som tätt".

Tillverkarna av DVB-korten finns väl i stort sett i Taiwan med omnejd och om det behövs en fix så kommer det väl att dröja månader innan den finns jämfört med etablerade "BOX-tillvarkare". Speciellt om ändringen bara behövs för Sverige.

 

De flesta Boxar (som för övrigt är godkända av Teracom) kan ju uppgraderas via antennen då det behövs.

 

Faktum är ju dessutom att DVB-näten fungerar olika mellan länderna.

Självklart finns en grundstandard för utsändningen men sen kan varje respektive "operatör" lägga in sina egna lösningar. Vilket också Teracom gjort nån gång runt nov-dec då mina problem började.

 

 

Jag skaffar inget nytt DVB-kort förrän det finns nåt som är godkänt av Teracom då det är att "kasta pengarna i sjön" som det ser ut i dag.

 

 

 

 

Det var mycket på en gång, hoppas det inte blev för rörigt!

 

/Benke

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-30 18:35:36 av bejo18]

[inlägget ändrat 2006-01-30 19:03:20 av bejo18]

[inlägget ändrat 2006-01-30 19:05:02 av bejo18]

[inlägget ändrat 2006-01-30 19:05:43 av bejo18]

[inlägget ändrat 2006-01-30 19:09:27 av bejo18]

[inlägget ändrat 2006-01-30 19:12:06 av bejo18]

[inlägget ändrat 2006-01-30 22:18:03 av bejo18]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Eriksson 51

Tack Benke för ett mycket utförligt inlägg. Var i förrgår ånyo i kontakt med Hauppauge´s support. Enl. dom så ska de vara möjligt att spela in en videosnutt på max 10 Mb och ett par sekunder? Testade att göra detta och jag lyckades faktiskt att få med ett "hack" på ca. 8 Mb. Sedan påpekade supporten vikten av att ha en "skärmad" antennkabel och en aktiv antenn. Har idag en aktiv inomhusantenn med - vad jag förstår - oskärmad antennkabel. Testade igår med en ej aktiv antenn men med skärmad kabel utan att få några förbättringar. Fortfarande hade jag en hackig bild. Denna antenn fungerar utan några problem tillsammans med en Sagem digital box (Boxer abbonemang) på grabbens TV. När jag skiftar över till analog kanal på Hauppauge kortet så förvinner hacken?

 

Vad som gör mig än mer irriterad är, att igår så kraschade programmet (TV 2000) till Hauppauge för andra gången? Med krascha menar jag blåskärm, omstart, meddelande om att datorn "recovered from a serious error" och att jag slussas över till Microsofts sida "Online Crash Analysis"? Krascharna har båda gångerna skett när jag varit inne i programmet och jobbat. De verkar som att drivrutiner kommer i konflikt med varandra? Min dator är en Dell XPS 4 Gen, Intel P4 3,6 GHz, 2 Gb RAM, grafikkort ATI 256 MB Radeon X850 XT Platinium Edition med senaste drivrutinerna och en SATA hårddisk på 300 GB. Jag kör med XP Home Edition SP 2 samt den engelska Microsoft patchen av den variant som Hauppauge föreslår på sin hemsida? Tycker jag har en dator som gott och väl uppfyller de krav som Hauppauge kortet kräver? Menar du Benke att jag måste in i Bios och disabla Hyper Threading och sedan ominstallera XP för att få kortet att fungera felfritt? Vet ej om jag har tid eller lust att lägga ner så mycket jobb för att få kortet att fungera?

 

MVH

Kent

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken som jag är - filen med hack kan du publicera den någonstans så vi utan DVB-kort kan se vad du menar?

 

eller så kan du sända den till den epost som finns i min användarinfo så får ivartfall jag se..

 

Hauppage kommentarer om antenn och kabel kanske du kan borse ifrån. För det hela handlar ju om att du ska ha en hög nog signalstyrka och signalkvalité. En aktiv antenn och en skärmad kabel ökar visserligen chansen men om jag förstått saken rätt så upplever du hack vid specifika tillfällen? Eller ständiga?

 

Och förresten - är inte vanliga antennkablar, de vanliga koax-kablar som nyttjas, lätt skärmade?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erkänner att jag läst tråden lite slarvigt men har du testat med en annan programvara till kortet? Själv så provade jag http://www.progdvb.com/ innan min tillverkare av TV kortet (Twinhan) fick ordning på sin mjukvara.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Eriksson 51

Hejsan Monshi,

 

Kan du ta emot en fil på drygt 8MB i din brevlåda? Isåfall mailar jag över den till dig ikväll. "Hacken" är inte ständiga, dom kommer och går. Vad som händer är att bilden fryser en kort stund och sedan lossnar. De är inget fel på bildkvaliten. Den är inte pixlig eller så. Du menar alltså att alla antennkablar endast är lätt skärmade? Jag har ju inga problem med mina två digitalboxar (Sagem) som jag har i huset? Jag har en jättefin bild och ljud med en inaktiv antenn på den ena och en aktiv antenn på den andra? Det är ingen skillnad i bildkvalite på resp TV? Mottagningsförhållandena är jättebra där jag bor (Nässjö) så det spelar inte så stor roll vilken antenn jag använder? Varför skulle ett TV kort till en pc vara så känslig?

 

Kent

 

[inlägget ändrat 2006-02-01 11:05:45 av Kent Eriksson 51]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Eriksson 51

Hejsan Nisse,

 

Tror inte jag kan köra med nå´n annan programvara än den som följde med kortet (Hauppauge WinTV-HVR-1300)?

 

Kent

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta emot en fil på drygt 8MB i din brevlåda?

Visst kan jag det (Gmail - max 10 MB gäller väl?)

 

Antennkabelkommentaren var mer ett fiske efter mer exakta kunskaper. Men den "vanliga" antennkabeln man använder skiljer sig från den som jag har ansluten mellan parabol och box och jag antar att det som främst skiljer sig är graden av skärm (och i viss mån att den tål väder och vind) så visst kan man skaffa sig kraftigare skärmade kablar.

 

men en vanlig antennkabel är ju en skärm och en ledare så vad menar Hauppage med en skärmade kabel?

 

En aktiv antenn använder lite energi för att öka signalstyrkan/förbättra mottagningen. Så en aktiv antenn ger högre signalkvalité normalt sett. Men om du klarar dig med en inaktiv antenn så borde väl rimligen Hauppage-kortet få nog signal från den aktiva antennen.

 

Märk dock en sanning:

Interna TV-kort är placerade i en miljö med mycket störningar. Dvs om mottagaradelen inte är kraftigt störningskyddad kan mottagningen vara sämre jämfört med vad som kan åstadkommas i en bättre miljö, dvs utanför datorlådan.

 

Men du har väl en signalnivåmätare även i datorn? En som berättar vilken styrka och kvalité signalen har.

 

För den som vill ha en analogi mellan styrka och kvalité:

Tänk dig att två personer står en bit ifrån varandra och försöker kommunicera i en tunnel. Normal samtalston räcker ej och därmed höjs rösten, volymen en del. Ljudet studsar dock på tunnelns väggar och det är inte lätt att förstå vad den andra säger.

Så signalstyrkan - det är den volym du hör, det ljudtryck som når dig.

Signalkvalitén är hur mycket av det som du mottager som du verkligen förstår, dvs vad sade han där borta?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går att göra "disable" på HyperThreading (kallar detta HT nedan) i din Bios så gör det och starta upp datorn.

 

WinXP startar utan problem (i.a.f. mitt XP Pro) och du lär inte märka något

problem i första taget.

 

Tänk på att du gör detta för att testa HVR-1300 kortet så när systemet startat upp, startar du TV2000 och gör de tester som du tidigare haft problem med.

 

Om ditt HVR-1300 fungerar utan problem med HT disable så får du själv ta ställning till hur du vill ha det framledes med aspekt på HT (enable/disable).

 

Du kan ju i så fall kontakta Hauppauge och påpeka att du har en tillfällig lösning på problemet.

 

 

Jag har skrivit en lång redogörelse avseende just HT-problemet till "min svenska" kontakt på Hauppauge för fyra-fem veckor sen men inte fått något svar.

 

Har sedan min tid med Nova-T tröttnat rejält på hur Hauppauge support fungerar så jag engagerar mig inte längre.

Därför har jag bestämt mig att vänta på en HT-fix från Hauppauge och således köra med "HT" disable och installera om XP.

När jag gör ominstalltionen så väljer jag att "reparera" mitt befintliga XP då har jag kvar min tidigare installation av program & tillbehör.

Det handlar alltså INTE om en total ominstallation.

 

 

Anledningen till ominstallationen efter att jag gjort disable på HT är att mitt system uppförde sig "skumt" vid nedstängning och då energisparsfunktionerna skull aktiveras.

Efter lite forskning hos Microsoft framgick det att ett av mina problem var just att jag gjort disable på HT i Bios.

Lösningen var att installera om XP som jag beskrivit ovan.

 

 

 

Beträffande mottagningskvaliten på digitalsignalen så har jag aldrig bättre signalstyrka än ca 75-80% och då har jag dubbla UHF-antenner med filter och förstärkare.

 

 

/Benke

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det ska gå. Det handlar om drivrutiner.

 

och ibland program som skiter i dessa (kanske finns en digital motsvarighet till programmet Dscaler (för analoga TV-kort)?)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att du har rätt men jag skulle definitivt testa speciellt med tanke på hur mycket tid du redan har lagt på problemet. Det finns stöd i form av plugins som utökar stödet utöver vad programmet i sig stöder. Kanske detta kan funka för dig (citat från sidan jag länkade till tidigare)?

 

 

Modules for cards (not included in progdvb installer) :

Hauppauge DEC 2000 or 3000 DVB card module for ProgDVB. version 1.08 beta by Prog

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen lösning på ett problem att skaffa MCE.

Det är att skaffa sig ytterliggare ett problem.

 

MCE levereras för övrigt bara tillsammans med en PC och MCE är definitivt inte buggfritt.

 

 

Har man redan XP Home eller Pro med en dator och TV-kort så är det bara att lösa problemet såvida man inte har obegränsat med pengar.

 

 

 

/Benke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har fritt o köra vad de vill men jag har kört Boxer helt digitalt hemma sen i oktober på en hembyggd MCE2005burk... Och jag kan lova att om det strulade det minsta så skulle fru o barn slå mig hårt :-D :-D

 

Jag har även kört MyTheatre som familjens tvtittarmjukvara några veckor. Sen har jag testat 15-20 andra mjukvaror och en bunt andra digitaltvkort med blandade resultat....

 

Det jag kan hålla med om är att man inte får lattja runt o installera massa skräp på vardagsrumsdatorn. Det pallar inte Windows för, där är bl.a. directshowdatabasen lite känslig för konstiga codec packs osv. Men när jag helt villt testar olika saker som olika codecs, HDTV-grejer, olika tvmjukvaror osv osv och det skiter sig så återställer jag burken klappad o klar på några minuter med en sparad diskimage.

 

Hemma hos oss:

http://tystpc.nu/pics/forum/hfx/hemma_640.jpg

 

 

 

EDIT: FireDTV och FloppyDTV är självklart inlämnade för godkännande hos Teracom.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-02-02 01:35:41 av Magnus Thome]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...inte sett något stort i min mailbox ännu...

 

men men, det är bara av nyfikenhet som jag är...

..nyfiken. Tror inte jag kan hjälpa pga av en filmsnutt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej.

I slutet på oktober köpte jag ett Hauppauge HVR-1300 kort. Jag har ännu inte lyckats att på analoga delen få en bild som inte hackar. Ej testat DVB-T.

 

KB896626 hotfix är installerad. Ingen skillnad.

 

Hämtat hem nyaste drivrutinerna från Hauppauge. Ingen skillnad

 

Bytt PCI plats för kortet. Ingen skillnad.

 

Installerat om Windows på en annan disk och inte installerad några extra drivrutiner för ljud- grafikkort. Ingen skillnad

 

Installerat om med en Engelsk Windows. Ingen skillnad.

 

Provat med andra tv-program som inte hackar så mycket. Det går ibland t.o.m helt perfekt men inte alltid.

ChrisTV fungerar bättre

GB-PVR. Något bättre

Nere Home. Klart sämre.

 

Har även testat att signalen är stark nog på ett amatörmässigt sätt. Jag tog alla kablage, tre stycken, som jag hittade och skarvade ihop dem och fick därmed drygt 10 meter extra antennkabel och testade mot video och mot tv och bilden blev fortfarande okay

 

Nästa test, när jag orkar, får bli med Linux som OS.

 

Har bra kontakt med Hauppauge support som ger bra idéer vad man skall prova. Tyvärr har det inte löst problemt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...