Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp trådlöst nätverk: hård- och mjukvara


Andreas JH

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett par frågor som jag har funderat på en tid, hoppas att någon kan hjälpa mig.

 

Jag har en gammal dator, en K6:a med en 450 processor, med både Win 98 och 2000 installerat. Förutom den har jag en bärbar Fujitsu Siemens Amilo 1435G, vilken går på XP.

 

Min tanke är nu att koppla ihop datorerna med varandra via ett trådlöst nätverk och helst båda mot ADSL-modemet. Den bärbara datorn har redan ett nätverkskort installerat men den stationära behöver ett sådant (PCI).

 

Vad jag nu behöver hjälp med är följande frågor:

 

- Finns det några problem med att koppla ihop datorerna enligt de hårdvarukonfigurationer som angavs ovan (jag lämnar gärna fler uppgifter om det behövs)?

 

- Är det något jag behöver tänka på ifall jag försöker koppla ihop XP med Win 98 alt. Win 2000?

 

- Vilken hårdvara behöver jag för att få det hela att fungera? Jag har försökt läsa på en del men känner mig fortfarandel osäker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bekvämlighetens skull röstar jag för en "bredbandsdelare/router" som du sedan kopplar alla datorer till. ADSL-modemets utgång kopplar du in i WAN-uttaget på routern.

 

Den stationära datorn kopplar du lämpligtvis in med sladd till routern.

 

För den trådlösa säkerheten tycker jag du inte ska nöja dig med nåt mindre än WPA. Om din bärbara dator redan har stöd för det vet jag inte så eventuellt behöver du ett nyare nätverkskort till den bärbara.

 

Nu vet jag inte vilken "fart" du har på din ADSL-förbindelse. De billigaste/enklaste routrarna har vissa problem med att orka med de snabbare ADSL-förbindelserna, särskilt med godtagbar säkerhet (WPA).

 

Så det du behöver är alltså:

 

- Bredbandsdelare med inbyggd accesspunkt och switch.

 

- Nätverkskort (trådbundet är att föredra tycker jag) till den stationära.

 

- Eventuellt ett nätverkskort till den bärbara om det inbyggda inte är tillräckligt bra eller kanske inte trådlöst alls.

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 11:51:40 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det låter bra, men fungerar det också att skicka en trådlös signal till den stationära? Anledningen är att förstajacket sitter på nedervåningen och den stationära står på övervåningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att du behöver se till att nätverkskortet du köper till din gamla dator har drivrutiner även för Windows 98 och 2000.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, men fungerar det också att skicka en trådlös signal till den stationära?

Ja, men just när man konfigurerar upp routern behöver man vara ansluten med sladd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund
Ja, men just när man konfigurerar upp routern behöver man vara ansluten med sladd.

 

Ibland behövs inte ens detta. I alla fall inte grannens...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en inställning och en personlig preferens som diskuterats en hel del här ;)

 

Själv anser jag att om folk knäcker ens kryptering har man allvarligare saker att oroa sig för än en omkonfigurering av routern. Besväret med att behöva dra en sladd bara för att konfigurera routern får väl var och en värdera själv hur jobbigt det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det känns lite säkrare att vara ansluten med sladd just när man håller på och ställer in krypteringen, inte så kul om man råkar stava fel på "lösenordet" i routern.

Speciellt om man behöver uppdatera firmware i routern så brukar tillverkarna rekommendera att man är ansluten via sladd under uppdateringen av någon anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det känns lite säkrare att vara ansluten med sladd just när man håller på och ställer in krypteringen, inte så kul om man råkar stava fel på "lösenordet" i routern.

 

Äh vadå, det finns ju resetknapp :)

 

Nej så sant. Jag skrivade inte ens i antennen innan jag var "säker" på att jag var klar med de första inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...