Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorbygge av gammalt "skräp"


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter den senaste tidens uppgraderingar så har det blivit över så många datordelar att det inte fattas speciellt mycket för att det ska bli en komplett dator. Det jag har är följande:

 

P4 Willamette 1.7 GHz/400MHz fsb, socket 478

GeForce2 MX

SB Live ljudkort (något Delltjafs)

256 MB DDR PC2100

HDD Maxtor 40GB + IBM 60GB

250W Nätdel (Dell original med 20 stifts kontakt och ATX-standard)

 

 

Vad jag kan se så är det som saknas ett moderkort, en processorfläkt, en låda samt lite mer minne. Något jag glömt? Eftersom min mor sitter på en fruktasvärt seg PII:a 266 MHz så är min tanke att hon skulle kunna ha nytta av mitt gamla "skräp" efter komplettering av nämnda delar. Datorn används enbart till surfning och email och vad jag kommer ihåg så hade min P4 1.7GHz inga större problem med den sortens uppgifter.

 

Har aldrig byggt en dator från grunden förut så jag skulle bli tacksam om något kunder hjäpa mig att rekommendera ett moderkort som är billigt och garanterat passar denna processor. Vidare undrar jag om någon har ett tips på en prisvärd och bra låda? Jag har ju redan en nätdel så det behöver inte ingå. En fundering är dock om det fungerar med en 20 pins kontakt (som mitt gamla nätagg har) på nyare moderkort?

 

Tänker själv beställa mer minne från Komplett och då kanske det passar bra att beställa övriga delar därifrån också. Men det är förstås inget krav om det går att hitta billigare och bättre delar på annat håll.

 

Intressant att se vad den "nya" datorn hamnar på för pris i slutändan. Det kanske visar sig bli alldeles för dyrt i förhållande till att köpa en helt ny dator och då får väl mina delar ligga kvar i kartongen och skräpa en stund till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Socket 478-moderkort finns några ex av här:

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10118

 

Tänker själv beställa mer minne från Komplett och då kanske det passar bra att beställa övriga delar därifrån också. Men det är förstås inget krav om det går att hitta billigare och bättre delar på annat håll.

 

Det kan vara bra att ha allt samlat på ett ställe och inte sprida det på tre, fyra ställen. Om du behöver returnera eller får andra problem då du måste ta kontakt med butiken, så kan det bli ganska rörigt.

 

Vidare undrar jag om någon har ett tips på en prisvärd och bra låda? Jag har ju redan en nätdel så det behöver inte ingå. En fundering är dock om det fungerar med en 20 pins kontakt (som mitt gamla nätagg har) på nyare moderkort?

 

Chassin finns det många av:

http://www.komplett.se/k/kc.asp?bn=10149

...en smaksak och personlig stil som slutligen faller på lådan. Nätdelen kan du skruva av om den inte håller måttet och byta ut den.

 

Skulle din 20-pins ATX-kontakt inte passa i ditt nya moderkort så har bland annat Kjell & Co adaptrar från 20 - 24 pinnars eller tvärtom.

 

Kostar en femtiolapp.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen Stefan!

 

Socket 478-moderkort finns några ex av här:

 

Det jag var osäker på är om de alla är kompatibla med Willamette kärnan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det jag var osäker på är om de alla är kompatibla med Willamette kärnan.

 

Inte den blekaste, tyvärr.

 

Brukar bara gå efter processor och socket själv. Mer djupgående kunskap om de olika kärnorna har inte jag. Hoppas RN läser din fundering. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas RN läser din fundering. :-)

 

Jo, det kan man hoppas. Han brukar ha stenkoll på sånt här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej danh35 och Stefan Eklinder! :-)

 

Jag tänkte börja mitt svar med att ställa en fråga:

 

Vore det inte en tanke att du, danh35, skaffar ett bättre moderkort till dig själv och låter Mor din får överta ditt nuvarande? Min erfarenhet säger mig att man i det långa loppet brukar tjäna på att göra så.

 

Det billigaste moderkortet hos Komplett...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302142&cks=PRL

...har t ex stöd för upp till en Pentium 4 3.4GHz Extreme Edition:

http://surl.se/agzj

 

En sådan processor är naturligtvis inte värd de nästan 10000 spänn den kostar. Men kanske en vanlig Prescott 3.4GHz, med exempelvis dess SSE3-instruktioner, i så fall hade varit något att tänka på som en nästa processor åt dig själv..?

 

Alternativet finns givetvis också att sätta ihop en helt ny plattform från scratch (och då helst en A64 iaf för en speldator), men kanske man inte måste stirra sig blind på det, speciellt inte om man ställer kostnaderna mot varandra. Jag bara öppnar förslaget som ett alternativ. Även om du iofs, för en Prescott för bussen 800, så fall också borde byta ut minnet till PC3200.

 

P.S. Som du kanske såg stödjer modkortet jag länkade till tyvärr inte din P 4 Willamette, men däremot dina DDR266-moduler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte en tanke att du, danh35, skaffar ett bättre moderkort till dig själv och låter Mor din får överta ditt nuvarande?

 

Visst vore det en tanke och den tanken har jag tänkt också. Det är dock ett par saker som får mig att tveka till denna lösning. För det första så innebär det att jag måste installera om allting från grunden (XP får väl fnatt om jag bara sätter in de gamla hårddiskarna på ett nytt moderkort), vilket jag inte hade lust med just nu när datorn fungerar i det närmaste perfekt. För det andra, och detta är huvudanledningen, hade jag nog tänkt mig ett högpresterande AMD-system vid nästa bygge.

 

Däremot verkar det inte gå att få tag på ett moderkort som stöder Willamettekärnan. Personalen på Komplett verkar i alla fall ha noll koll på vad deras saker stöder. Jag skickade nämligen samma fråga dels till supporten och dels till order och fick två helt skilda svar (dvs. precis som jag hade befarat). Den ena svarade att de inte har några moderkort som stöder Willamette och att det förmodligen skulle vara omöjligt att få tag på annat än på andrahandsmarknaden, medan den andre svarade att följande kort skulle gå bra:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302142&cks=PRL

 

För att förvissa mig om vem som hade rätt kollade jag upp saken på MSI:s hemsida:

http://surl.se/agzj

 

Och där är det ju solklart vad som gäller. Kortet stöder inte en Willametteprocessor. Så det kanske är kört att hitta en nytt kort som klarar min gamla processor.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-20 23:19:31 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...medan den andre svarade att följande kort skulle gå bra:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302142&cks=PRL

 

Moderkortet ifråga är ju precis detsamma som jag tidigare länkade till och som jag redan hade hunnit konstatera att det saknar stöd för Willamette..! ;-)

 

Om vi fortfarande ska hålla oss till Komplett och går upp ett steg i pris till till ett Asus P4P800 SE så står det om CPU-stödet bl a "P4-1.7 GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:256KB)" vilket iaf jag översätter till Willamette:

http://surl.se/ahge

 

För det första så innebär det att jag måste installera om allting från grunden (XP får väl fnatt om jag bara sätter in de gamla hårddiskarna på ett nytt moderkort), vilket jag inte hade lust med just nu när datorn fungerar i det närmaste perfekt.

 

Det är mycket sällan det blir något strul av att bara skifta moderkort, utan Win XP börjar bara installera det precis som vilken annan hårdvara som helst. Bara att stänga datorn, skifta moderkortet, slå igång den igen och låta Windows installerade det och därefter kan du förslagsvis göra en städning med utvärderingsversionen av Tuneup Utilities...

 

För det andra, och detta är huvudanledningen, hade jag nog tänkt mig ett högpresterande AMD-system vid nästa bygge.

 

Jo det kan jag förstå att du vill. Kändes bara lite skevt tanken på att ett mkt bättre moderkort ska köras med en gammal skräp-Willamette medan ett sämre sådant ska gå med en snabbare Northwood. Vid uppgraderingar är det inte sällan det blir över skräp som aldrig mer kommer till användning. Kan kanske kännas lite trist men å andra sidan varför ska det göra det eftersom vi krasst uttryckt ändå bara talar om förbrukningsmaterial.

 

En annan aspekt är ju också frågan om hur länge det känns lönt att klamra sig fast vid en agp-plattform. Man får väl ställa kronorna i plånboken mot varann och göra det som sen känns bäst (eller iaf det som känns minst dåligt ;-).

 

EDIT:

Apropå agp vs pci-e förresten så erbjuder Asrock en bra möjlighet för dem som vill uppgradera sitt system (till AMD) men som redan råkar ha ett bra agp-grafikkort och gärna vill behålla detta:

http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm

 

Med en agp- och en annan pci-e-port kan man i det moderkortet låta agp-kortets livslängd löpa full ut innan övergången till ett pci-e-kort. Möjligheten för SLI-koppling av två grafikkort saknas förstås men detta SLI är hursomhelst lite onödigt, av den anledningen att nya grafikkort kommer i så pass snabb takt och dessa nya kort har ofta högre prestanda än två st föregångare tillsammans. Dessutom och kanske viktigast har det nya kortet modernare möjligheter att framställa bilden vackrare på skärmen.

[inlägget ändrat 2006-01-21 07:17:33 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet ifråga är ju precis detsamma som jag tidigare länkade till och som jag redan hade hunnit konstatera att det saknar stöd för Willamette..! ;-)

 

Haha, jag tyckte väl att sidan såg bekant ut. Det var ju verkligen dubbeljobb så det står härliga till :-). Orsaken till att jag inte direkt insåg att det var samma kort beror nog på att jag bara som hastigast kollade på länken du hänvisade till eftersom jag, som sagt, var inne på en AMD till mig själv.

 

Om vi fortfarande ska hålla oss till Komplett och går upp ett steg i pris till till ett Asus P4P800 SE så står det om CPU-stödet bl a "P4-1.7 GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:256KB)" vilket iaf jag översätter till Willamette:

 

Det tipset tackar jag så oerhört mycket för! Man ska ju ha i åtanke att det kanske inte är helt bortkastat att köpa ett nytt moderkort till min mors "nya" dator ifall hon vill uppgradera till något vassare än en P4 1.7 GHz längre fram. Och hon lär ju inte bry sig om det är en AMD eller Intel. Vad jag kan se så ska detta kort klara alla mina gamla delar. Säg gärna till om jag har fel! Du känner ju nästan bättre än mig själv till vad jag har för skräpande delar :-).

 

Återstår alltså bara en låda och en hyfsat tyst processorfläkt som kan hålla temperaturen på Willametteprocessorn på en rimlig nivå.

 

EDIT: En sak som gör att detta moderkort kanske inte är speciellt mottagligt för uppgraderingar i framtiden är dock att det saknar stöd för pci-e. Och det lär väl kanske vara svårt att hitta grafikkort med AGP om ett par år eller så? Dock ska ju datorn knappast komma att spelas på och du räcker väl t.om. ett gammalt GeForce2 MX hyfsat långt.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-21 11:13:27 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du känner ju nästan bättre än mig själv till vad jag har för skräpande delar :-).

 

Hehe... ja, jag vet inte det... men ibland kan jag faktiskt fundera över vad för slags hjärna Moder natur egentligen valde att utrusta mig med... typ sådana grejer kommer jag minsann ihåg och håller koll på, medan jag ibland måste stanna upp och fundera hur jag ska hitta rätt i den lilla staden jag bott i i princip hela livet. ;)

 

Och det lär väl kanske vara svårt att hitta grafikkort med AGP om ett par år eller så?

 

Det vore förstås enkelt ifall man bara tog fram kristallkulan och kikade i den. ;-) Jag tror dock att agp nu har en mkt tunn, nästintill obefintlig, framtid framför sig. Om man bara tittar bland Nvidias GF 6-serie så är ju faktum det att prestandaalternativet 6800Ultra (agp) inte längre tillverkas utan man får hålla till godo med 6800GS vilket presterar på ett ungefär likvärdigt med Ultra:s lillebror GT (som inte heller längre tillverkas). Därför är jag glad över att jag i slutet av sommaren passade på att skaffa ett 6800GT till en XP3000+ här hemma, den gången lyckades jag göra en korrekt avläsning av prisraset som kom...

 

Iofs finns det fortfarande t o m vanliga PCI-kort, dock ej med några moderna GPU:er. Men en gissning från min sida är iaf att det åtminstone under större delen av 2006 fortfarande kommer tillverkas agp-kort (dock ej några prestandaalternativ) men ännu längre fram i tiden ger jag inte mkt för agp:s överlevnad... men den som lever får väl se...

 

Dock ska ju datorn knappast komma att spelas på och du räcker väl t.om. ett gammalt GeForce2 MX hyfsat långt.

 

Ja då räcker det långt. Och även om det faktiskt klarar hårdvaruacceleration vid uppspelning av DVD-filmer kan man förstås inte förvänta sig något stöd för t ex HDTV..! ;-)

 

P.S. Jag tackar naturligtvis för den nya poängen! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och även om det faktiskt klarar hårdvaruacceleration vid uppspelning av DVD-filmer kan man förstås inte förvänta sig något stöd för t ex HDTV..

 

Det är ju naturligtvis en väldigt stor brist i min mors dator, eftersom hon är så otroligt intresserad av den nya tekniken ;).

 

Nu har jag i alla fall beställt ASUS-kortet du länkade till, en låda och en processorfläkt från Zalman (den billigare i koppar+aluminium). Och en 512 MB minnesmodul till mig själv så att jag äntligen får max tillåtna minnesmängden 1GB i min burk.

 

Det visade sig f.ö. att min mors dator hade den otroligt väl tilltagna minnesmängden 192MB, en 128:a och en gammal 64MB modul, med för mig okänd frekvens (datorn är 14 mil bort så jag har inte kunnat kolla upp det). Inte undra på att den går fantastiskt segt. Så även om min gamla P4 kanske inte är hissnande mycket snabbare än hennes ännu äldre P2:a (du har ju flera gånger totalsågat Willamettekärnan) så lär ju bara den ökade minnesmängden göra att hon blir överraskad över prestandaförbättringen.

 

Jag tackar än en gång för hjälpen jag fått med detta bygge! Nästa gång blir det, som sagt, ett prestandabygge med AMD för min del (såvida inte Intel lanserar något intressant innan dess). Men nu när jag får 1GB i min burk så klarar den sig väl ytterligare några månader innan det är dags för pension.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju naturligtvis en väldigt stor brist i min mors dator, eftersom hon är så otroligt intresserad av den nya tekniken ;).

 

Eftersom din kära gamla Mor med största sannolikhet också är intresserad av Doom 3 inkl expansionen Resurrection of Evil, så vore det hjärtlöst av dig att inte låta henne få överta även 6600GT-kortet medan du fixar ett 6800GS åt dig själv. ;)

 

Så även om min gamla P4 kanske inte är hissnande mycket snabbare än hennes ännu äldre P2:a (du har ju flera gånger totalsågat Willamettekärnan) så lär ju bara den ökade minnesmängden göra att hon blir överraskad över prestandaförbättringen.

 

Hoppsan, vänta lite nu... även om jag anser Willamette vara rena skräpet är åtminsonte inte en P II:a jämförbar med prestandan i den..! ;-) Och fastän en P III Tualatin faktiskt krossade P 4 Willamette, vid samma klockfrekvens, kommer P II fortfarande inte ens i närheten av den senare.

 

Apropå minnen förresten så antar jag att du är medveten om att hennes SDRAM inte kommer passa i moderkortet för Willamette? Beroende på vilken klocka hennes P II:a går i har hon antingen PC 66- eller PC 100-SDRAM (fr o m P II 350MHz blev bussen och minneshastigheten 100MHz). Vanligt SDRAM och DDR SDRAM passar förstås inte samma slotar...

 

Mängden 192MB är iaf helt klart för låg för Win XP och då är egentligen Win 2000 att föredra...

 

Men nu när jag får 1GB i min burk så klarar den sig väl ytterligare några månader innan det är dags för pension.

 

Den klarar sig säkert hyfsat bra ända in i nästa år... Då har ditt 6600GT levt ungefär ett par år sedan du köpte det vilket generellt sett är livslängden för mellanklasskort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din kära gamla Mor med största sannolikhet också är intresserad av Doom 3 inkl expansionen Resurrection of Evil, så vore det hjärtlöst av dig att inte låta henne få överta även 6600GT-kortet medan du fixar ett 6800GS åt dig själv.

 

Javisst, hon kommer säkert att uppskatta när min gamla Willamette visar henne diabilder från Doom 3. :)

Men visst kommer hon kanske att få överta mitt 6600GT så småningom, men det kommer nog att gå på tomgång och damma igen rätt så rejält. Jag tror att det är klokast för mig att hoppa över 6800GS och gå direkt på något ännu vassare när jag bygger en helt ny dator.

 

Apropå minnen förresten så antar jag att du är medveten om att hennes SDRAM inte kommer passa i moderkortet för Willamette?

 

Jag har beställt 2st 512 MB DDR-moduler varav jag kommer att ta den ena så jag får 1GB, och hon får den andra + min gamla 256:a. Då får hon den hiskeliga mängden (med tanke på användningsområdet) 768 MB i sin dator, vilket gör att hon kan ha öppet 30 webbfönster samtidigt + kanske office och några fler program också :-).

 

Däremot kommer ju den ständiga frågan om hur minneshastigheten relaterar till CPU:ns fsb upp här. Lönar det sig att ha snabbare minne än PC2100 till min gamla Willamette? Av bara farten så råkade jag ta två st PC2100-moduler eftersom det är den minnestyp jag ska ha till min dator (däremot skulle det säkert fungera med PC3200 i min dator också, den körs väl bara i lägre hastighet). Nu kommer hon knappast att märka någon skillnad på PC2100 eller PC3200, men det är ju ändå intressant att utreda. Och skulle hon uppgradera processorn till en snabbare, så att minnet blir en verklig flaskhals får man väl ta det problemet då. Det lär ju inte bli aktuellt de närmaste 4 åren i alla fall.

 

Det står förresten att det är 2st DDR-kanaler på moderkortet och vad innebär detta egentligen? Fungerar det med en 512 MB och en 256 MB DDR PC2100 till Asus-kortet tror du?

 

Mängden 192MB är iaf helt klart för låg för Win XP och då är egentligen Win 2000 att föredra...

 

Hon kör Win 2000 idag, men det kommer att bli Win XP i den "nya" datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lönar det sig att ha snabbare minne än PC2100 till min gamla Willamette?

 

Teoretiskt sett så borde det löna sig med tanke på att PC3200 går i samma fart som bussen för din Willamette; 400MHz, men hur det hade blivit i praktiken har jag ingen erfarenhet av.

 

Minns att vi har haft en liknande diskussion förut då jag misstänkte att PC2100, med bussen 400, kanske degraderas att gå i samma fart som PC1600 och alltså 100MHz (DDR200). Bussen 400 är ju egentligen 100x4 och DDR200 är 100x2. Och för din nuvarande Northwood är bussen i stället 133x4 ~ 533 och minneshastigheten 133x2 (DDR266)...

 

Hursomhelst tror jag faktiskt att du hade tjänat endel på att använda upp till åtminstone PC2700-minnen (vilka går i 166MHz (DDR333)) med din Northwood. Jag tror nämligen att PC2700 verkligen hade gått i rätt hastighet 333 i ditt moderkort. Minneshastigheten är iaf mer avgörande för prestandan än man kanske kan tro...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=774539#775665

 

Det står förresten att det är 2st DDR-kanaler på moderkortet och vad innebär detta egentligen?

 

Det tolkar jag som att de är dualchannel som avses, vilket när det gäller PC3200 ger en teoretisk minnesbandbredd på 6.4GB/s i stället för 3.2GB/s...

 

Fungerar det med en 512 MB och en 256 MB DDR PC2100 till Asus-kortet tror du?

 

Ja det tror jag även om möjligheten för dualchannel förloras i så fall. För att dualchannel ska ha en chans att fungera krävs det två exakt likadana moduler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst tror jag faktiskt att du hade tjänat endel på att använda upp till åtminstone PC2700-minnen (vilka går i 166MHz (DDR333)) med din Northwood.

 

Faktum är att det faktiskt inte går att utnyttja högre hastighet än PC2100 på mitt eget moderkort. Snabbare minnen kommer att ändå att gå i denna hastighet. Detta har jag fått bekräftat från flera håll, bla. på Dells egna forum. Det har ju varit ett större misstag om jag köpt för långsamt minne till min egen dator, där jag som användare troligtvis skulle märka av den ökade minnesprestandan i krävande spel. Vid surfning, ordbehandling och emailande, som ju är de enda användningsområdena för min mors dator, skulle jag blir förvånad ifall det märktes i någon avgörande grad ifall det sitter PC2100 eller PC3200 i datorn, speciellt tillsammans med Willametteprocessorn. Men det är klart att det ändå hade varit vettigare att ha köpt en PC3200, speciellt eftersom det dessutom verkar vara billigare :-).

 

Det jag fortfarande inte riktigt förstår är varför det påstås att det optimala är att ha en processor vars buss är dubbelt så snabb som minnet, dvs DDR266 ska ha en 533MHz buss, DDR400 en 800MHz buss osv. Senast jag läste det var i tidningen XP-guiden. Men varför är inte det optimala att minnet jobbar lika snabbt som fsb:n (dvs. det quad-pumpade värdet)? Annars borde ju processorn behöva vänta onödigt mycket på minnet. Men om det nu stämmer så är det ju optimalt för mig som det är nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det faktiskt inte går att utnyttja högre hastighet än PC2100 på mitt eget moderkort. Snabbare minnen kommer att ändå att gå i denna hastighet. Detta har jag fått bekräftat från flera håll, bla. på Dells egna forum.

 

Okej, har andra Dellägare bekräftat detta är ju PC2700 att utesluta m a o...

 

Men varför är inte det optimala att minnet jobbar lika snabbt som fsb:n (dvs. det quad-pumpade värdet)?

 

Jovisst hade det varit det mest optimala, men problemet är ju bara att det inte finns så pass snabba DDR-minnen, eller ja... vi har ju faktiskt PC4300 vilka jobbar i just 533MHz, men några "DDR800" existerar inte. Min egen socket 754-processor exempelvis jobbar mot en buss på 1600MHz medan minneshastigheten är en fjärdedel d v s 400MHz.

 

Gällande DDR2 finns det iaf sådana ända upp till 900MHz(!) AMD har än så länge inte stöd för DDR2 men i och med den kommande socket M2 ska det bli ändring på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

 

Gällande DDR2 finns det iaf sådana ända upp till 900MHz

Det är till att vara lite försiktig i dag...:)

På mina Corsair DDR2 minnen står 1000 MHz...Crucial har också, men kostar 9500 för matched pair (2x1024).

 

Fast nu blev det OT, inget gammalt skräp precis...

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-24 13:50:08 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är till att vara lite försiktig i dag...:)

På mina Corsair DDR2 minnen står 1000 MHz...

 

Okej, tack för klargörandet Maratonmannen. Jag skyller på trötthet. ;-) Då förstår jag också varför du blev lite besviken över ett prestandatest som Tomshardware (tror jag det var) gjorde för en tid sedan, med "din" processor fast med minnen som gick bara typ hälften så snabbt.

 

Crucial har också, men kostar 9500 för matched pair (2x1024).

 

Det är ju säkert också väldigt värt att betala denna groteska summa för ett par RAM-minnen..! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

 

Då förstår jag också varför du blev lite besviken över ett prestandatest som Tomshardware (tror jag det var) gjorde för en tid sedan, med "din" processor fast med minnen som gick bara typ hälften så snabbt.

Därför försöker jag undvika sådana tester. Blir bara arg då jag ser hur de sätter ihop testsystemen. Kör mina egna tester och av någon anledning får jag bättre värden än de på "nätet". Gäller både processor, minnen och nu senast 3DMark06.

 

Vad gäller minnena har jag testat köra dem i 1000MHz, men för att få ett stabilt system var jag tvungen att underklocka processorn (FSB: 250). Testade memory read speed i Everest, men fick lägre hastighet än min standard-inställning 800MHz och ingen OC. Men vad jag än är, så är/blir jag ingen OC:are som låter höra tala om sig.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-24 16:14:58 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har andra Dellägare bekräftat detta är ju PC2700 att utesluta m a o...

 

Jag ska nog rätta mig lite här. Det går att använda snabbare minne (ända upp till PC3200 har folk använt med lyckat resultat) men de kommer att köras i 133MHz (DDR266, PC2100) oberoende av vad man sätter dit. Så det blir ingen prestandavinst på just mitt moderkort. Däremot finns det ju en poäng i att äga ett par snabbare moduler ifall de skulle kunna komma till användning i andra sammanhang. Men nu är det ju redan för sent. Frågan är om det är värt mödan och kostnaden att skicka tillbaka modulerna och beställa ett par PC3200 istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog rätta mig lite här. Det går att använda snabbare minne (ända upp till PC3200 har folk använt med lyckat resultat) men de kommer att köras i 133MHz (DDR266, PC2100) oberoende av vad man sätter dit.

 

Jo jo men det förstod jag egentligen... och de gångerna har det sannolikt bara handlat om att minnesmodulerna har varit bakåtkompatibla med äldre och långsammare standarder/hastigheter. I "reklamen" för ett av mina socket A-moderkort slog de på stort att det minsann var kompatibelt med DDR400-minne, vilket är helt meningslöst eftersom minneshastigheten ändå bara blir som högst 333MHz i det.

 

Däremot finns det ju en poäng i att äga ett par snabbare moduler ifall de skulle kunna komma till användning i andra sammanhang.

 

Svågern har använt PC3200 under minst ett par år, degraderade till DDR333, men nu ser det ut som att han snart kommer byta moderkort och då kan de äntligen börja jobba i rätt hastighet för DDR400.

 

Frågan är om det är värt mödan och kostnaden att skicka tillbaka modulerna och beställa ett par PC3200 istället.

 

Kanske ifall du kommer på att du visst ska använda Asus-moderkortet... och kanske dessutom börja köra en nyare Prescott i det..? Eller nåt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ifall du kommer på att du visst ska använda Asus-moderkortet... och kanske dessutom börja köra en nyare Prescott i det..? Eller nåt...

 

Man kanske skulle slå till på ett sånt där 1000 MHz-minne och se om det lönar sig för surfning :-). Men då har jag nog köpt ett för dåligt moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ihopsatt och fungerar utan problem än så länge (den har nog gått minst 6 timmar) förutom att jag inte får bort ett utropstecken i enhetshanteraren. Problemet gäller USB-styrenhet. På den medföljande skivan till moderkortet finns drivrutiner för USB 2.0 men vid försök att installera dessa blir man upplyst om att detta inte ska behövas utan att man ska använda XP med SP1 eller senare, vilket jag förstås gör.

 

När det gäller chipsetdrivrutiner så är den enda medföljande programvaran som kan ha med detta att göra "Intel Chipset Inf Update Program". I manualen står det att detta program installerar Plug-n-Play stöd för Intel chipset komponenter. Men behöver det inte installeras några speciella chipsetdrivrutiner också? Tänkte om detta kan ha att göra med utropstecknet i enhetshanteraren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men behöver det inte installeras några speciella chipsetdrivrutiner också?

 

Jo, jag brukar göra det. Då lär du bli kvitt frågetecken i Enhetshanteraren.

...Intels sida är rätt rörig att hitta på, så jag rekommenderar 3DGuruns.

http://downloads.guru3d.com/download.php?id=17

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag brukar göra det. Då lär du bli kvitt frågetecken i Enhetshanteraren.

...Intels sida är rätt rörig att hitta på, så jag rekommenderar 3DGuruns.

 

Hej Stefan! Det visade sig att det gick att bli av med frågetecknet bara genom att låta Windows leta själv efter en uppdaterad drivrutin. Och tydligen fanns den uppdaterade drivrutinen inbyggd i Windows XP eftersom jag varken hade någon CD instoppad i läsaren eller nätverkskabeln ansluten. Konstigt att den inte la in den automatiskt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...