Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videoöverföring + dålig bild


j.andersson

Rekommendera Poster

Jag har kopplat ihop min videobandspelare med min PC. Men jag har väldigt dålig bild. Svart/vit med röda och gröna ränder ovanpå detta. Jag tar in bilden via Windows Movie Maker.

 

Det ska väl i och för sig bli bättre bild med en S-video-koppling, men för den skull så borde väl en komposit-koppling fungera bättre än så här.

Är det någon som har några idéer om vad detta skulle kunna bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj, detta låter inte bra.

Svart/vit med röda och gröna ränder ovanpå detta.

Testa att koppla videon till TVn med samma kablage (om går) eller ivarfall med samma inställningar och se vad TVn kan prestera.

 

Komposit-kopplingen borde duga. Den ger lite blekare färger och lite suddigare bild än s-video normalt sett, men inte det du beskriver.

 

Är det samma kort som vi tidigare pratat om med flera komposit ingångar? Testat de olika ingångarna?

 

Är för övrigt videon ansluten till TVn eller TV-antennen? Bryt då kontakten med antennen och som det blir bättre.

 

Testa även med annat program och se hur bilden blir där.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde vara bättre bild än så med komposit, jag har inte testat med TV:n än, men jag är lite misstänksam till mina kablar. RCA-hanen ser ut som en RCA-hane, men den ser lite annorlunda ut. Det var helt enkelt några gamla kablar jag hittade, från den tiden då jag kopierade mellan VCR och VCR.

 

Jag har inte testat mitt kort ytterliggare. Supporten för Hauppuage (korttillverkaren) sade att ImpactVCB inte klarar av att föra över VHS-taper till hårddisken på grund av dess längd. ImpactVCB klarar alltså inte av att föra över så pass mycket tid som 4 timmar. Undrar då vad ImpactVCB ska användas till, kanske kortare snuttar på 30 min. Trodde för övrigt inte att längden på den video-tid man skall överföra hade något med videokortet att göra. Videokort som videokort tänkte jag.

 

Jag blev hur som helst rekommenderad att skaffa minst WinTV-PVR-150, så jag tänker satsa på WinTV-PVR-250 istället. Får se hur bilden blir med det nya kortet. Nya kablar tänker jag också skaffa för säkerhetsskull.

 

Nu till min egentliga fråga.

Låt oss säga att jag skaffar en videoapparat med s-video-ut, men mina det material jag vill överföra till hårddisken är inspelade på en vanlig VHS, alltså inte S-VHS, kan jag då fortfarande få bättre bättre bild i jämförelse med komposit?

 

Det var någon som sa till mig att han trodde att videobanden måste vara inspelade på en S-VHS för att det ska vara någon mening med att köra via S-video. Jag gissar att så inte är fallet. Jag menar att S-VHS inte nödvändigtvis är lika med s-video, dvs en VHS kan väl ha s-video utan att för den skull vara en S-VHS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag skaffar en videoapparat med s-video-ut, men mina det material jag vill överföra till hårddisken är inspelade på en vanlig VHS, alltså inte S-VHS, kan jag då fortfarande få bättre bättre bild i jämförelse med komposit?

Osäker.

 

Komposit-standarden var ihopsnickrad just för överförning av VHS-standarden. VHS spelar in med omkring 400 linjer upplösning vilket även är den upplösning som komposit stöder. Så s-video stöd på en vanlig video borde inte ge någon kvalitetsvinst gentemot komposit. Borde inte, men praktiskt vet jag inte.

 

ImpactVCB låter för övrigt mer och mer som ett rent skräp-kort. Vadå inte klara 4 timmar video? Det har helt att göra med datorn, hur du kodar det, sparar det till fil osv. Borde ivartfall vara det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

precis, längden på video-materialet borde normalt inte ha med kortet att göra. För att vara på den säkra sidan så skaffar jag ett annat kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...