Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteriladdare


Benjii

Rekommendera Poster

Hej! Det är så att brorsan har köpt en ny digitalkamera (Pentax Op. S60) som använder vanliga AA-batterier Efter att ha insett att man inte kommer långt med vanliga alkaliska:thumbsdown: så har han bestämt sig för att köpa en laddare. Men varken jag lr han är speciellt insatt i sånt så därför undrar jag om man kan få lite råd från er? Vilken laddare rekommenderas? Vilka batterier? Osv...

Tacksam för svar/ Ben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del så spelar det inte så stor roll med märket på laddaren. Det finns på ICA, Claes Olsson, Teknikmagasinet hyfsat billiga varianter.

 

Det man skall titta på är styrkan på de laddningsbara batterierna 1300mAh och uppåt är att rekommendera.

 

Våra barn har Gameboys, MP3 spelare ,cd spelare och gud vet vad som "äter" batterier. Allt detta plus digitalkamera gör att det är prisvärt att köpa de "dyrare" styrkorna för längre hållbarhet.

 

Min åsikt

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA-batterier finns numera upp till 2300mAh! Med snabbladdare laddas de upp på nån timme/några timmar i s f nästan ett dygn.

 

Och det är förstås NiMH du ska ha!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, de är prisvärda och stora på marknaden. GP alltså.

 

Köpte en liknande för något år sedan och den fungerar väl bra men jag undrar om den verkligen stänger av sig när den borde. Och inte tror jag att den håller koll på och individuellt laddar varje batteri. Men å andra sidan är batterierna så billiga idag att det kanske inte spelar någon egentlig roll. Och finns det inga LiIon eller LiPol batterier i AA storlek som går att återladda? Det vore trevligt...

 

Och apropå laddning av NiMH batterier. Två laddmetoder finns. Snabb med stor strömstyrka eller långsam med harmlöst svag laddström.

Den svaga laddströmmen ska ligga under den nivå som annars när batteriet är fulladdat kan skada batteriet, dvs laddaren är avpassad för batterier med viss storlek och laddar dessa en viss förutbestämd tid.

 

Andra tekniken med hög laddström bygger på två egenskaper his NiMH batterier.

När batteriet är fulladdat ökar resistansen över batteriet plötsligt. Detta kan laddaren känna av och därmed avbryta laddningen när detta sker. Andra effekten av denna resistansökning är att batteriet blir varmt och även detta kan användas som termineringssignal. Om inte laddningen avslutas kan batteriet skadas av att det vid överladdningen frigörs väte (mmh, tror det) från batteriet och därmed minskar batteriets maximala kapacitet.

 

Mao - om du känner på dina batterier när du laddar dem att de blir varma så är de klara. Med varma menar jag kring 35-40 grader.

 

IC-3 skriver de på Clas Ohlson...mmh, lite intelligens i batterierna som snabbar upp laddningen, dvs möjliggör högre laddström och förhoppningsvis säkrarer terminering av laddningen... Bygger säkerligen på deltaV tekniken.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och finns det inga LiIon eller LiPol batterier i AA storlek som går att återladda?

Har inte sett det än iaf, antagligen är det för dyrt i förhållande till vad man får ut (vanliga LiJon/LiPol kamerabatterier kostar ju trots allt ett par hundra för 1,4Ah).

Men det vore skitbra, enda nackdelen med dem är att det är svårt att göra bra indikatorer på hur mycket de har kvar eftersom de levererar fullt nästan till slutet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det vore skitbra, enda nackdelen med dem är att det är svårt att göra bra indikatorer på hur mycket de har kvar eftersom de levererar fullt nästan till slutet.

 

Den delen, att visa laddningsrad, fungerar i mobiltelefoner och liknande men det kanske beror på att de är speicalanpassade för batteritypen.

 

Nåja, NiMh är bra nog för mig. Tror jag.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror batterierna själva har "kretsar" inbyggda för att rapportera status till den som använder dem (i telefonfallet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det kanske beror på att de är speicalanpassade för batteritypen.

Som lizardKng säger så beror det just på att cellen är mer avancerad. Ett AA-batteri har två poler (+ och -) och allt du kan göra utanför batteriet är att titta på vad du får ut av det. Vanliga batterier faller efterhand som de töms medans LiJon/LiPol är utvecklade just för att leverera fullt nästan hela vägen och då kommer inte den som sitter utanför och tittar på cellen att se någon skillnad på ett fullt och ett nästan tomt batteri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...