Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränd extern hårddisk.


martin.klasson

Rekommendera Poster

martin.klasson

 

Hej mina hjältar!

 

Detta följande problem har jag.

 

En Maxtor OneTouch II, usb/fw-disk på 300gb är vad jag äger.

Vad jag klantigt nog råkade göra är att jag hade i fel nätsladd i den.

 

-de skiljer sig säkert i spänning/volt eller vad det nu är som utgör det farliga i det hela..

 

Ni som duktiga är har säkert listat ut vad jag vill ha hjälp med.

-hur kan jag rädda mig från denna situation, jag har data på disken som jag väldigt gärna vill ha!!! det fungerade lite som en backup för viktiga och saker som jag rår om sen flera år tillbaks.

 

Vad är bästa lösningen?

-jag har googlat lite och hört att man kan

A. Köpa likadan hårddisk, och prova flytta över kontrollerkortet.

-den ska visst finnas två kort, ett för det externa "chassit", och en för hårddisken. Har man "tur" så är det chassits kontrollerkort som är paj bara har jag hört.

 

B. Skruva ur och lägga in hårddisken i en vanlig dator, och sedan bara kolla efter hårddisken när man startat datorn.

 

 

Problemet är att jag är ingen som har meckat mycket alls med datorer. Så jag vill gärna ha lite råd.

 

Plan B ovan är den jag tycker känns närmast till hands?.

-eller är det säkarare/bättre att prova A först?

 

Hur går jag vidare, har inte installerat hårddisk förut, inte heller bytt kontrollerkort förr.

 

Jag bor i göteborg, om någon vill ha en slant för att hjälpa mig, eller känner till ett schysst företag som kan hjälpa mig så tar jag gärna sådana tips. Har dock inte råd att betala så mycket.

 

Tack på förhand!

 

Martin Klasson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart alternativ B. Om det mot förmodan krånglar så postar du igen så kan vi säkert reda ut det.

 

När data är räddat så kan jag tänka mig att personer med rymligt samvete skulle montera tillbaka disken och skicka in den för en garantireparation.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...