Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna med timmar & minuter i Javascript


Vickan7

Rekommendera Poster

Hur gör man för att räkna ut mellanskillnaden mellan 2 tal som innehåller timmar och minuter?

Jag gör så här och då fungerar det om det blir ett positivt tal, men om svaret tex ska bli -0:20 (alltså -20 minuter) blir svaret istället -1:40.

 

var tis_kvar = -20
var tim_tis_kvar = Math.floor(tis_kvar/60);
var min_tis_kvar = Math.round(((tis_kvar/60)-tim_tis_kvar)*60);
if (min_tis_kvar<10)
{
min_tis_kvar="0"+min_tis_kvar;
}
document.frm_vecka.tisdag_kvar.value =(tim_tis_kvar+":"+min_tis_kvar);

 

Ps var tis_kvar får jag fram så här, men det är nog inte det som är bekymret.

 

var tis_kvar = (document.frm_vecka.tisdag.value.substring(0,document.frm_vecka.tisdag.value.indexOf(':'))-0)* 60 + (document.frm_vecka.tisdag.value.substring(document.frm_vecka.tisdag.value.indexOf(':')+1,document.frm_vecka.tisdag.value.length)-0) - (document.frm_vecka.tisdag_summa.value.substring(0,document.frm_vecka.tisdag_summa.value.indexOf(':'))-0)* 60 - (document.frm_vecka.tisdag_summa.value.substring(document.frm_vecka.tisdag_summa.value.indexOf(':')+1,document.frm_vecka.tisdag_summa.value.length)-0);

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kollat koden i detalj men om du håller på med tid så skulle jag göra det med datumobjekt istället.

 

Jag har ingen färdig lösning men så som du klurat på det här så löser du det säkert lättare med datumobjekt. Kolla på Date.setMinutes() och Date.getMinutes()... Om du undrar mer så återkom...

 

/Tjo

H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...