Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Compaq Presario


Tomas Hultman

Rekommendera Poster

Tomas Hultman

Hejsan. Har nyss inhandlat en Bärbara dator av märket Compaq. Är det någon skillnad på Operativsystmerna mellan en bärbar och en vanlig stationär dator? Jag köpte datorn utan något os. Tacksam för svar

 

[inlägget ändrat 2006-01-18 01:35:01 av Tomas Hultman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip inte.

 

Olika drivrutiner för alla delar, förstås. Men det är ju inget speciellt för en bärbar. Dock kan det nog vara mer problematiskt att skaffa drivrutiner på egen hand till en bärbar än till en mer standardiserad desktop.

 

Hur köper man en laptop utan OS?

 

[bild bifogad 2006-01-18 03:34:03 av lizardKng]

795500_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det någon skillnad på Operativsystmerna mellan en bärbar och en vanlig stationär dator?"

 

nej, det är det inte, man bör kanske tänka på typ ram minne/processor/hårddisk/grafitkort kapacitet som Operativsystemet kräver för att fungerar bra...T ex Windows XP kräver betydligt mer av ovannämda än W98.

Hubbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur köper man en laptop utan OS?"

 

man går till en Datorbutik, går fram till disken och framför sina önskemål

t ex : Jag vill köpa en bärbar dator, helt ren utan installerade program, sen kommer man överens om ett pris och betala i kassan...

eller så köper man den beg med rensat/formaterat HDD

Hubbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh jaja, det är väl bara jag som lever kvar i det förgågna då det var svårt att skippa själva OS-biten på "färdigbyggda" datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lizardKng undrade förmodligen, och det gör jag också, var köper man en ny HP Compaq utan förinstallerat op-system? Microstores egna bygge, liksom t.ex. JME's, levereras utan op-system, men kan köpas till om man så önskar.

Men vilken s.k. märkesdator, HP-Acer-Sony o.s.v., köper jag utan förinstallerat op-system och var?

 

Jag betvivlar att Tomas har köpt en ny Compaq - vissa begagnade säljs, av känd anledning, på t.ex. Blocket utan medföljande systemskivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...