Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka kablar behöver jag för videoöverföring?


j.andersson

Rekommendera Poster

Tänkte föra in mina videofilmer till hårddisken på min PC.

Jag har ett videokort där jag helst vill använda S-video in istället för composite (för bästa kvalitet).

 

Vad behöver jag då för kablar för att göra detta?

Jag ser ut att behöva en slags kombinerad kabel typ Scart/S-video...

 

Det jag har på min video är alltså en antenn-utgång (som jag normalt använder mellan videon och TV:n) samt SCART-utgångar.

 

Den här gången borde jag kanske använda Scart-utgången för bästa kvalitet.

 

Finns det kablar med Scart-hane i ena änden och S-video-hane i den andra? Eller måste jag ha en video med S-video ut för att kunna nyttja S-video in på mitt videokort?

 

Mitt videokort stöder inte ljud, så jag måste koppla direkt från videon till mitt ljudkort. Då är det väl audioutgångarna på videon man använder?

RCA-kablar blir det väl för ljud-delen då förstås.

 

Eller är det så att även ljudet tas från SCART-utgången i några slags kombinderade Ljud/Video -utgångar(hannar) i den andra änden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag ser ut att behöva en slags kombinerad kabel typ Scart/S-video...

 

Finns för 69 spänn hos Clas Ohlson, artikelnummer 32-5310, inklusive ljud.

 

Tänk dock på att din video måste ha S-video, annars blir bilden svartvit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produkten 32-5310 ser inte ut att ha någon S-video hane (4-pin DIN), det är väl det jag skulle behöva i den ände som jag sticker in i videokortet (S-video in). Men samtidigt, om det är som du skriver att bilden blir svart/vitt (eftersom min video inte har S-video), så är det kanske inte någon idé att testa detta.

 

Det andra alternativet är att jag använder composite-ingångarna på videokortet. Blir även det svart/vitt?

 

Är det så att man under alla omständigheter måste ha S-video för att få färg? I så fall verkar det lite konstigt, och i så fall måste jag köpa en Super-VHS som har S-video?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, den kabeln var en för komposit signal. Fast det är den du behöver om du just ska få färg från en video som ej sänder s-video.

 

Har du en komposit ingång på datorn så ska det bli färg.

 

Lycka till.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag hänger med nu, och förstår varför nämnda kabel rekommenderades. Kollade nyss in ett TV-kort med S-video-ingång, och i det fallet så skulle denna kabel passa utmärkt (förutom ingång för S-video, en ingång för komposit, samt en ingång för ljudet).

 

På mitt kort som endast är ett videokort, så finns det en S-video-ingång, 3 ingångar för komposit samt ingen ingång för ljudet. Ljudet är jag tvungen att ta in via mitt ljudkort.

 

Varför i hela friden finns det 3 ingångar för komposit?

Det var nog bla det som gjorde mig lite förvirrad. Jag antar att endast den ena av ingångarna behöver användas? kan det vara så?

 

Dvs. jag behöver alltså en kabel med scart i ena ändan (till videon) samt 4-pin DIN i den andra änden, och behöver alltså ansluta denna till endast en av de 3 komposit-ingångarna?

 

Jag har som sagt köpt ett videokort (ImpactVCB från Hauppauge), men jag har inte öppnat förpackningen och funderar om det kan vara en bättre affär att lämna tillbaka detta till min dataförsäljare och istället köpa (WinTV-PVR-250 från Hauppauge) så får man TV med på köpet....

 

ImpactVCB har alltså bara ingångar för bilden

WinTV-PVR-250 har ingångar för både ljud och bild

Har fattat det som att det blir bättre kvalite med ett kort som tar in både ljud och bild...

 

Vilket skulle vara bästa alternativet?

Ett kombinerat Tv/video-kort som tar in ljud och bild?

Ett videokort som tar in enbart bild (men kanske bättre endå just för att det är ett videokort) ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre komposit ingångar? Ja du, det finns säkert en tanke bakom det. Tänkte först att det kanske var RCA-ingångra för ljud men ett besök hos Hauppage bekräftade att det var komposit ingångar.

 

Risken med skilda kort för ljud och bild är att de två signalerna kommer ur synk med oacceptabelt resultat som följd. Nu säger jag inte att resultatet blir det av detta kortet men risken finns. Risken finns för övrigt även med TV-kort som tar in både ljud och bild eftersom de oftast drar nytta av ljudkortet på datorn och i vissa applikationer synkas inte de ihop ordentligt. Men oftast ser TV-kortetst drivrutin till att hålla signalerna i synk.

 

TV-kort eller videoredigeringskort...ja ett Tv-kort är nog roligare att ha än det du nu har men det är ett stort steg vidare till vad jag skulle kalla ett videoredigeringskort.

 

Dvs - med TV-kort följer det med program som framförallt ger dig möjlighet att titta på TV och spela in TV medans med ett videoredigeringskort föjer det med program för att föra över video och redigera denna på datorn. Videoredigerinskort är dyrare.

 

men men, du kan klara dig bra med ett TV-kort. Jag säger inte att du ska köpa ett videoredigeringskort.

 

WinTV PVR är säkert ett bra köp. Men - sitter du med en analog signal? Eller hjar du snart digitalTV hos dig? Kanske ett digitalTV-kort är mer rätt?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en kille på den butik där jag köpte kortet,

han sade att på de flesta videokort brukar endast bilden tas in och ljudet tas in separat via ljudkortet. Vet inte om det stämmer, men så sade han.

 

Han sa också att om man har ett realitivt bra ljud-kort så ska det inte behöva bli osynkat. Jag har ett riktigt bra ljud-kort (eftersom jag brukar spela in musik på datorn) så jag får hoppas han har rätt.

 

Hur som helst,

oavsett var ljudet kopplas in på datorn, så undrar jag:

Eftersom jag har rca-kontakter(vit/röd) på mitt ljud-kort så tänkte jag om det kunde vara en bra idé att ta ljudet direkt från de två (röd/vit) audio-utgångarna jag har på videon?

 

Eller är det bäst att ta även ljudet från Scart-utgången på videon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant. De flesta tv-kort nyttjar ljudkortet. En kontakt ansluts bakpå TV-kortet som loopar vidare ljudet till line-in på ljudkortet. Sdean som sagt kan då TV-kortets drivrutiner se till att ena klocka i systemet styr ljud och bild. Antingen Tv-kortets eller ljudkortets.

 

Sedan spelat det absolut ingen roll om du tar ljudet från videons RCA-kontakter eller via SCART-kontakten. Samma stereoljud. Det finns ju för övrigt SCART-kontakter som antingen delar sig i en video-del och en ljud-del med stereopropp eller RCA-kontakter.

 

Enda fördelen med RCA är väl att det är större kontaktyta och bättre elektriska egenskaper än den lilla stereoproppen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att på min variant av kort så styrs synkroniseringen av ljudkortet och det skulle visst vara en viss fördel med det, vill jag minnas att jag läst.

 

Hur som helst, tack för informationen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...