Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersättningsprogram?


Daniel Nilsson Sweden

Rekommendera Poster

Daniel Nilsson Sweden

Jag har länge tänkt på att helt gå över till att bara köra Linux på mina datorer men eftersom jag är beroende av många Windows program är det svårt. Nu undrar jag om det finns några seriösa / professionella alternativ som skulle kunna ersätta följande program:

Adobe Photoshop CS2

Macromedia Flash Pro

Macromedia Dreamweaver

Adobe Premiere

 

Det går ju att köra dom i VMWare osv. men det tar bara en massa CPU och gör datorn slöare... Om det inte finns något som fullt ut kan ersätta något av programmen, vilka är de bästa?

 

/Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det finns inget som ersätter Photoshop. Många kommer nog nedan att argumentera för GIMP men det är inget alternativ alls om man ska jobba med det semi-professionellt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GIMP men det är inget alternativ alls om man ska jobba med det semi-professionellt.

Gimp eller inte, det har aldrig slagit dig att det beror rätt mycket på vad man ska göra?

Det finns gott om både "semi-professionella" och riktiga proffs som klarar sig bra utan Photoshop.

 

Om jag hade behov av ovanstående skulle jag nog inte köra linux, alternativt köra programmen i Wine eller någon virtualiseringsmiljö som VMWare (som verkligen inte alls behöver göra datorn speciellt mycket slöare).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du använder programmen till. T ex funkar GIMP bra för webbgrafik mm, men stödet för färgstyrning är (svjv) inte vad det borde vara, och dessutom saknas stöd för mer än 8 bitar per färgkanal. I så fall kan det vara värt att kolla på Krita (som åas inte är lika moget som GIMP).

 

När det gäller webbutveckling finns det en hel del mjukvara, men svjv inget enskilt program som täcker allt det Dreamweaver gör. T ex finns det ett antal webbutvecklingsmiljöer som Bluefish eller Quanta. Om du vill ha WYSIWYG så finns Nvu.

 

Sen kan det vara värt att se om dina program funkar i WINE (eller Crossover Office).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst håller jag med dig. En HTML-knackare klarar sig bra utan Dreamweaver också.

 

Nu pratade jag mest om en övergång från att arbeta helt i Photoshop CS, som många gör, till något annat.

 

Där finns inga alternativ som är gångbara i mitt tycke.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratade jag mest om en övergång från att arbeta helt i Photoshop CS, som många gör, till något annat.

Det beror fortfarande på vad du använder för funktionalitet, det är inte speciellt många som använder varenda lite funktion och plugin som finns. Man måste se till vilka funktioner man använder, vilka man skulle bli av med och vad de man vinner är värda. Att bara säga "XXXX duger inte för det har inte allt" håller inte, det är möjligt att det inte duger för dig men det innebär inte att det inte duger (eller tillför mer än det man byter från) för någon annan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle som sagt förmodligen kört det hela i VMWare eller fokuserat på att hitta ersättning för de uppgifter du gör snarare än programmen (bleka kopior som försöker efterlikna konkurrenter blir oftast just bleka kopior), Med CS2 kan du nästan koka ägg, om det inte är nåt du gör så är det ju emellertid rätt ointressant att leta efter något som kan det.

 

Den här kanske kan ge några uppslag:

http://vinterstille.dk/free-alternatives-to-macromedia-and-adobe-software

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratade jag mest om en övergång från att arbeta helt i Photoshop CS, som många gör, till något annat.

 

Där finns inga alternativ som är gångbara i mitt tycke.

Visst finns det en del saker Photoshop klarar som inte finns i GIMP. Åas är det många som använder Photoshop helt enkelt för att det är det marknadsledande bildbehandlingsprogrammet, inte för att de behöver några speciella funktioner som bara finns i Photoshop.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Titta även på crossover office, www.codeweavers.com eller gratisvarianten wine, www.winehq.com, som båda möjliggör att köra windowsversionen av photoshop, och antagligen de andra du listade också, i linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...