Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-UT Fråga


Putte

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat ett Outrageous Ultra GeForce DDR kort med Tv-Ut. Det var i princip bara för Tv-ut funktionen jag köpte det.

 

Fråga 1. För att byta mellan datorskärmen och Tv'v, ska man verkligen vara tvungen att boota om datorn varje gång ? När jag i grafik inställningarna 'switchar' mellan dator och TV vill den boota om med följden att jag har ingen bild i datorn och det blir mycket komplicerat att öppna de program som jag vill använda då min TV står i ett annat rum än datorn och jag inte kan se de 2 samtidigt. Finns det ingen funktion för att 'switcha" mellan de 2 utan att starta om datorn ? Gör det inte det kan man ju lika gärna kasta kortet.

 

Fråga 2. Det lilla jag såg av datorbilden på TV var kvalite'n URUSEL. Är det någon som har erfarenhet av datorbild på en TV och kan kommentera kavlite'n ?

 

Tacksam för snabbt svar.

 

Mvh Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller fråga 1.. så har jag ingen erfarenhet angående ditt kort.. jag har själv ett g400 max dh. Detta ställer jag inte på clone så kör den en kopia på antingen tv:n eller en extra skärm. Jag behöver inte starta om datorn.

 

Det där med kvaliten har med tv:n att göra för en tv har inte på långa vägar lika hög upplösning som en monitor och förvänta dig inte någon kanon kvalitet i högre upplösningar. Det funkar hyfsat i 800x600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett Guillemot 3D Prophet och med det behöver man inte boota om, den frågar bara som vanligt om man vill behålla inställningarna.

 

Bildkvalitén ÄR kass på TV:n, hur man än gör. Om ditt gamla grafikkort var ett pci-kort så kan du ju faktiskt använda det i kombination med ditt nya, så kan du ha två bildskärmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Då kan man ju ifrågasätta hela ide'n med TV ut. Jag förväntar mig kanske inte en knivskarp bild men åtminstone något som påminner om en dataskärm.

 

Guillemont 3D Prophet, är det ett GeForce kort ? I så fall vilka drivare använder du ? Nvidia's referens eller orginal från tillverkaren ?

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett GeForce kort, drivarna jag använde då jag provade tv-ut var 5.13 från Nvidia. Har Detonator 2 nu men har inte hunnit prova tv-funktionen.

 

Du kan ju fortfarande med gott resultat se DVD eller MPEG-filmer på tv-n via tv-utgången, och det är väl det som är idén kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att du behöver starta om har jag upplevt som en "finess" i just nvidias referensdrivrutiner. Använd tillverkarens drivrutiner till ditt kort istället om du vill använda tv-utgången frekvent.

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du säger så där så var jag tvungen att prova, man behöver inte alls starta om med någon av de referensdrivisar jag har provat, och för närvarande använder jag den senaste Detonator 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alright.. hmm.. kan juh ha å göra med att jag kör win2k-detonator.. *fundera* ..så är det iaf här.

 

Kan vara så att visa tv-ut-kretsar fungerar olika oxå.. eller?

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Österlind

Det låter väldigt underligt att kortet inte stöder på skärmar samtidigt, alltså att du ser bilden från datorn både på skärmen och TV´n. Kolla på hemsidan om de uppdaterat någon drivrutin som kanske stöder detta. Det gör det i alla fall på mitt ATI Rage Fury Pro kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...