Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låna pengar när man är 18?


nurgle87

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om man kan ta ett lån till en bil när man är 18 och bara har extrajobb (ca: 4000/mån efter skatt)? Lånet ska bara vara på 15000 kr, och kommer att betalas av på runt 8 månader.

 

Nån som vet vart man kan få ett liknande lån, eventuellt med bilen i säkerhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga annan än kreditgivarna VET ju men jag skulle då gissa att det INTE går. Utan fast inkomst borde det bli svårt utan att någon går i borgen för lånet.

 

Medlemslån i ett fackförbund kanske skulle funka? Låna av någon bekant? Förälder?

 

Eller om det inte är livsviktigt med bil nu - spara pengar och köp kontant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha..........

 

Men det blir samma svar ändå, svårt att låna pengar utan fast inkomst.

 

Du kan väl köpa ett hjul i månaden? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterdäck behöver man inte köpa! ;)

 

Nä men allvarligt, på mackar och däckfirmor slänger dom ofta bättre begagnade vinterdäck som åtminstone håller en säsong.

Om man frågar snällt så brukar man får ta deras kasserade däck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips

Du kan köpa bättre begagnade däck på bilskroten också för ca 100-200 kr st. Har man tur så hittar man riktigt fina däck. Skrotarna får ju in bilar som är krockskadade också, inte bara rosthögar.

 

 

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan du inte bara låna lite pengar av någon bekant till ett par beganade vinterdäck. Jag tycker inte det låter så bra att låna pengar till skatt och bensin. För vad gör du när bensinpengarna är slut? Lånar mer?

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det går bra om du fixar fram ett intyg från arbetsgivaren om din beräknade årsinkomst, men det kommer banken berätta för dig om du behöver ha. Helt säker är jag ju givetvis inte men nån anledning måste det finnas till att många av våra extraanställda ber om såna intyg för att ta lån.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. Jag tycker inte du ska ta lån för något som bensin och däck. Låna hellre pengar av föräldrarna och köp begagnade däck och försök klara bensinen ändå.

 

Ska du insistera på lån tror jag du kan få väldigt svårt med en inkomst på ca 6000 (?) före skatt som dessutom kanske inte är reglerat av något anställningsavtal?

 

Det du kan göra är att låta en person med god ekonomi gå i borgen för dig (dvs de blir medlånare och betalningsansvariga) .. Detta är pappa eller mamma oftast bra för.

 

Men personligen kan jag säga att jag lånade 10000 på bank när jag var 19 och jag verkligen hatade att betala det lånet i de tre åren det var upplagt på. Varje månad "försvann" en rejäl bit av mitt studiebidrag på nånting som jag egentligen inte hade behövt lånet till när man ser tillbaka på det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begagnade vinterhjul som duger till SNÄLL "stadskörning" under "normala, milda" vinterdagar i Sthlm, Gbg, Malmö etc. kan man alltså köpa begagnat. "På annons". "Tyvärr" så blev begagnatmarknaden rejält dyrare när vi fick en "vinterdäckslag" i Sverige. Innan kunde man köpa en komplett uppsättning "okej" vinterdäck för en SAAB/Volvo för 500-1000 spänn..

 

Iom "vinterdäckslagen" har marknaden av beg. bra v-däck sinat ordentligt. Ärligt talat: Åk hellre "pendeltåg" ett par månader extra, spara pesetas, och köp en uppsättning NYA budgetvinterdäck (NYA regummerade duger UTMÄRKT!) än att du kör på lagliga men värdelösa begagnade skräpdäck.

 

-Tre jag kände från högstadiet körde ihjäl sig på slitna däck!

För att dom var så jävla snåla. Okej, nu "sparar" dom pengar: Dom ligger på kyrkogår'n och behöver därför inte köpa några nya däck..

 

Gör som du anser är bäst!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt lag måste man ha vinterdäck (eller snökedjor eller liknande) under vintern (1/21-31/3) om vinterväglag råder (och man ska köra bilen, förstås).

 

Naturligtvis vet jag det.

Det jag menade var förstås att om man söker lite kan man få vinterdäcken gratis.

Läste du hela min post ens?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst gjorde jag det. Hade jag lagt tonvikten på ordet "köpa" hade det fått en annan betydelse i min skalle (den du tydligen menade) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Tre jag kände från högstadiet körde ihjäl sig på slitna däck!

 

Ja just ja, kom att tänka på att i södra sverige håller dom på med oskicket att salta vägarna.

Inte nog med att bilarna rostar sönder totalt, så blir det en otrevlig sörja av salt och halvsmält is som verkligen är förrädisk att köra på. Dessutom lär man sig aldrig riktig vinterkörning.

Här i jämtland saltar man inte vägarna alls och det är en ren fröjd att köra bil här på vintern.

 

[inlägget ändrat 2006-01-18 19:29:48 av SYS 64738 - http://www.piratpartiet.se/]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, den diskussionen.

 

Det är skillnad på klimat. Ligger det och pendlar kring noll grader är salt ett måste på större vägar och en del andra. Blir det kallare kan man skippa det på många vägar då en helt snötäckt väg får ett mer beräkneligt vägskick. På mindre trafikerade vägar går det även att nöja sig med att sanda, på mer trafikerade flyger sanden bort efter några få bilar.

 

Och är det under minus sju grader är det ingen som helst poäng med att salta.

 

Om det är några minusgrader och vägbanan är blöt med lite snö på kan en serie med bilar smälta snön varefter den på kort tid återfryser till is. DET är förrädiskt. Med lite salt kan detta förhindras.

 

Salt ska dock undvikas och mängden ska anpassas efter behovet, dvs minimeras. Att ta bort saltet är dock omöjligt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough. Vågar man det? Har man någon aning om i vilken kondition gummit är? Däck kan åldras snabbt och gamla torra vinterdäck är inte mycket bättre än sommardäck på en hal vinterväg.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några begagnade vinterdäck är jag inte intresserade av, på landet där jag bor ska man ha så bra däck som möjligt.

 

Med "bensinpengar" menar jag också nya stötdämpare och nya tändningskablar, och det kostar en del.

 

Va också in på banken idag och pratade lite. Dom krävde inget intyg eller nåt från arbetsgivaren, och lånet var så litet att ingen behöver gå i borgen. Men jag vet fortfarande inte om jag får lånet, skulle få besked på fradag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är de datummärkta. Men jag kan nog få ett däck att åldras snabbt genom lite ovarsam behandling.

 

Det går nog dock att med ett tränat öga och med hjälp av datummärkning se om ett däck är dugligt eller ej.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...