Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lufta element?


7Bong13

Rekommendera Poster

Mitt ena element har varit heldött ett bra tag, men det har ju varit en mild vinter så jag har inte lidit så mycket av det. Senaste veckorna har det dock börjat gå neråt minusgrader här inne känns det som, så jag tänkte att jag skulle försöka göra någonting åt det, och det på egen hand (efter att ha tagit ledigt från jobbet vid två tillfällen för att invänta en fastighetsskötare som inte dykt upp (och inte hört av sig)). Man bara måste älska det släktet.

 

Googlade lite och hittade den här tråden från forumet som innehåller en hel del matnyttigt:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=362140

 

Några frågor kvarstår för min del. Luftat elementet har jag gjort (kom ingen luft dock), och eventuellt har jag även lyckats med att rucka på stiftet (tror att det var det som var problemet) - jag plockade bort termostaten och gick loss med verktyg, och det är åtminstonde varmare nu, vad det var jag gjorde som fick det att bli bättre vet jag inte. :) Det konstiga är dock att bara övre "halvan" av elementet är varmt, undre delen är fortfarande iskall. Bara ett av de två rören som leder till elementet är varmt, det andra är kallt. De är dock varma båda två längre in i lägenheten (de går utmed väggen), men efter förgreningen är det ena kallt. På det element som funkar som det ska, så är båda rören varma hela vägen, och det är full fräs på det elementet.

 

Någon som har några tips om detta? Jag har nada kunskaper på det här området och efter att ha pulat lite med det hade det varit nice att få lite mer kött på benen om hur sånt här funkar. Ja så hade det ju varit skönt att få det lite varmare också...

 

Tips om bra "hemmafixar"-sidor tas även det tacksamt emot!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att när man ska lufta element så ska det komma vatten om det är ordentligt gjort. Kanske du var litre snabb att stänga ventilen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått rätt så bor du i lägenhet, då spelar det ingen roll ur mycket du lufta dina element, man måste göra det med hela systemet, dvs alla element, eller vid den centrala värmekällan.

 

stefanowich har rätt, när man lufta element skall man vänta till man får ut vatten, det är först då du har tömt ur all luft.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack för svar. luftat har jag gjort, det var min första åtgärd och någon luft kom det inte har jag för mig men väl rikliga strålar vatten. :)

 

problemet ligger nog mer i termostaten skulle jag tippa på, men frågan är på vilket sätt... och hur man åtgärdar det. enligt "instruktioner" jag fick av en kollega så ska stiftet som sitter innanför termostaten gå att rucka på 1-2mm, om det är så att det har fastnat. det är för en lekman på området oerhört svårt att bedöma om man lyckats med att få det att "släppa", för tydligen får man samtidigt inte banka för hårt eftersom man då kan ha sönder hela termostaten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...