Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

server 2003 eller xp pro


simme_90

Rekommendera Poster

jag hade tänkt sätta upp en dator där hemma som jag skulle använda som bla ftp server och som jag ska kunna ansluta till via fjärrskrivbord. Vet att man kan göra detta i XP pro och antar att man kan det i server 2003 också, eller? nu är det så att jag vill inte bli utloggad från fjärrdatorn när jag ansluter till den med en klientdator, detta blir man ju i XP pro. jag vill också kunna logga in på fjärrdatorn utan att de klientdatorer som är anslutna loggas ut, går ju inte heller i XP pro. dvs jag har ett konto som heter simon som jag loggar in på från fjärrdatorn, jag vill nu kunna logga in på samma konto med en klientdator utan att jag loggas ut på fjärrdatron (visa samma skrivbord på två datorer). Kan man göra detta i server 2003?

 

vad finns det fler för skillnader mellan server 2003 och XP pro (har inte läst så mycket om det) några länkar kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server-OS och klient-OS ska väl egentligen inte jämföras.

Om du ska sätta upp en FTP-server skulle jag absolut rekommendera ett server-OS som Windows 2003 Server, om man nu har råd att läga dom pengarna som privatperson.

 

Det verkar som att du behöver ta reda på lite mer om och lära dig skillnaden på server/klient.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet skillnaden på server/klient men xp pro går ju att använda lite som en enkel server. det jag däremot inte vet är funktionerna i server 2003 tex undrar ja ju om flera personer kan logga in på samma konto utan att de andra loggas ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sätta upp en FTP-server handlar ju om att installera en programvara. Det går att göra på vilket klient-OS som helst. XP Pro, XP Home, Windows 95 eller vad som helst.

Fördelen med att använda ett Server OS som win2k3 server är väl bla att det är optimerat för att flera samtidiga användare ska kunna jobba mot servern samtidigt.

 

Som sagt...har du råd så ska du absolut köra server-OS. Den har ju dessutom en ganska trevlig ftp-server inbyggd. Det har XP pro också, men den är inte lika bra. Bla så tror jag att man bara kan sätta upp en FTP-site...(inte helt säker...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...