Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autokorrigeringslistor


she-we

Rekommendera Poster

När jag arbetar i Word avbryts jag ständigt av en meddleanderuta som säger "Microsoft Word kan inte använda autokorrigeringslistorna, eftersom de inte är installerade. Vill du installera dem nu?"

 

Då min dator var förprogrammerad med Word 2000 har jag ingen skiva, och vill alltså inte det. Hur många gånger jag än svarar "nej" fortsätter meddelande att dyka upp, ibland flera gånger i minuten.

 

Jag har försökt stänga av autokorrigeringen helt, men utan att lyckas.

 

Vad skall jag göra för att få bort detta meddelande?

 

Tacksam för hjälp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att svara ja, men tyvärr försöker datorn då installera från en CD-skiva. Som jag inte har i min ägo. Alltså misslyckas installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är så att du kan låna nån Office2000 skiva, kanske du kan kolla under lägg till och ta bort program. Leta upp Office och klicka på ändra, lägg till och ta bort komponenter tror jag det står och kolla upp om det står autokorrigerng nånstans och inaktivera det. Dettta är en ren chansning från min sida men ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ingen dum idé, men tyvärr går inte det heller. Det går överhuvudtaget inte att hitta office genom kontrollpanelen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Det går överhuvudtaget inte att hitta office genom kontrollpanelen!

 

Det går visst att hitta. Gå till Lägg till/ta bort program så hittar du det där. Tyvärr hjälper det inte, för jag kan i alla fall inte hitta autokorrigering någonstans där.

 

Jag har samma problem som du, men i mitt fall beror det antagligen på att jag inte ville ha hela officepaketet utan bara Word och Excel så jag försökte installera manuellt. Vissa saker är tydligen gemensamma och lite knepiga att hitta vid en sån installation.

 

Det brukar försvinna om man stänger dokumentet och sen öppnar det igen, men jag var också nyfiken på om det fanns något sätt att få bort meddelanderutan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autokorrigeringslistorna har väl med språkpaketen att göra? Att det kommer upp hela tiden är väl som sagt att man valt att inte installera allt, eller att det är förbockat att det ska installeras första gången det används...

 

Tänkte på en sak: när dialogrutan att man ska stoppa in cd-skivan kommer upp står det nån speciellt fil som eftersöks? I så fall kan du ju chansa på att söka efter den på datorn, kan ju ligga gömd någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Jag vet att det kan låta vansinnigt att det inte går att hitta Office genom kontrollpanelen, men det är faktiskt sant. På min dator hemma går det hur bra som helst. Hittade dock inget om autokorrigering hemma jag heller när jag provade där.

 

Men det gäller min jobbdator, som jag bara "övertagit" från min företrädare. Vi är ett litet företag och ingen här vet mycket om datorer, utom jag. Det är någon kunnig "bekants bekant" till chefen som ursprungligen installerat allt och ingen har något material eller vet någonting i princip. Alla har emellertid samma problem med meddelandet om autokorrigeringslistor och det är ganska irriterande när man arbetar framför datorn hela dagen och även använder Word som e-postredigerare i Outlook.

 

Tyvärr står det inget om någon särskild fil i meddelandet, annars hade jag naturligtvis försökt söka efter den i datorn och på nätet.

 

Om någon har fler uppslag blir jag mycket glad för alla idéer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då har den "kunniga" personen förmodligen installerat om Windows men inte Office ;), därför finns det nog inte med i Lägg till och ta bort listan. Då kan man förstå varför du har problem också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men tyvärr försöker datorn då installera från en CD-skiva. Som jag inte har i min ägo.

Vi är ett litet företag och ingen här vet mycket om datorer, utom jag. Det är någon kunnig "bekants bekant" till chefen som ursprungligen installerat allt och ingen har något material eller vet någonting i princip. Alla har emellertid samma problem med meddelandet om autokorrigeringslistor och det är ganska irriterande när man arbetar framför datorn hela dagen och även använder Word som e-postredigerare i Outlook.

Ni kanske ska köpa licenser med skivor, så ni kan göra riktiga installationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, hade varit kul att få köpa in nya licenser, men tror ärligt talat inte chefen är intresserad av att lägga pengar på det just nu...

 

Skulle bli jätteglad om man bara kunde stänga av meddelandet på något sätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MittNyaLångaAlias

 

Kan du inte skriva under med ditt gamla alias, så att man vet vem det är man snackar med? Bara ett förslag:)

 

Vadå

verktyg-> autokorrigering osv.

 

Jag har inte några bockar alls i det fönstret. Vad menar du med osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen undercover...

 

För min del händer det bara nån gång ibland och jag har (fortfarande) OO liggande på lut på mitt skrivbord. Inget stort problem för min del alltså, men jag var nyfiken på om någon hade en lösning..

 

Tänkte att krysset i "Skriv över befintlig text" borde räcka.

 

Det tror jag inte alls. Det innebär väl att man ersätter en bokstav med den som stod där förut i stället för att foga in en ny bokstav. Ja, du vet samma sak som om man dubbelklickar på rutan ÖVER längst ner till vänster om rutan där det står Svenska (Sve på raden där sidnr mm står alltså. Där protesterar jag!!

 

Det enda som jag har ibockat är Ersätt Internetadresser o s v med hyperlänkar och den funktionen fungerar utan att utlösa några larm om saknade autokorrigeringslistor som ju frågan handlade om från början.

 

Om Open Office är något alternativ för she-we och hennes chef får hon väl svara på själv, men det verkar ju rätt farligt att ge sig in i deras system och börja mekka utan rätt stora kunskaper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag tycks ha satt en snöboll i rullning...

 

Jag är verkligen tacksam för alla som engagerat sig så i frågan.

 

Att stänga av autokorrigering via Verktyg eller att bocka ut "skriv över befintlig text" har jag förstås redan provat för länge sedan utan framgång.

 

Stänga av onödiga språk i Microsoft office verktyg, Språkinställningar verkade först inte som någon dum idé. Tyvärr går det inte att komma in på Språkinställningarna, eftersom datorn hävdar att funktionen finns på samma CD-skiva som den vill installera autokorrigeringslistorna från...

 

Den föreslagna varianten för Office 2003 hjälpte tyvärr inte i Office 2000. Men bra förslag annars!

 

Jobbar vidare när jag hinner för mina andra arbetsuppgifter med idén om Normal.dot. Man kanske kan ändra något för autokorrigeringar i mallen...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej,

 

jag har exakt samma problem.

Jag också meddela sällskapet att mitt gamla dammiga Office-paket (Office 2000 Standard) är vitt och betalt och kvitterat till Bill Gates himself så felet är knappast att licenser saknas.

Dessutom är det helt nyinstallerat i XP, köpte ny dator för bara ett par månader sedan.

Hoppas någon kan komma på en smart lösning för detta är sjuuukt irriterande...!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...