Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ivanavi

Flytta alla profiler till ny dator?

Rekommendera Poster

ivanavi

Hej

Jag undrar om det finns något sätt att flytta alla användarprofiler från en dator till en annan med hjälp av någon form av skript eller program. Guiden Överför filer och inställningar hanterar ju enbart den profil som är inloggad. Det är framför allt en maskin som stått som resursdator i personalmatsalen där över 30 olika profiler skulle behöva flyttas. Jag har i och för sig inte kollat upp MS eget USMT (User State Migration Tool). Är det någon som arbetat med det? Eller någon som har ett annat tips?

Själv ska jag gräva mig igenom technet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
KristianGbg

Har använt USMT vid domänbyte på ett stort antal burkar, fungerade klockrent! Dock ej vid maskinbyte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Yop Nono

Du skulle kunna skapa ett nytt admin konto, som du sedan loggar in med. Och sen bara helt enkelt flyttar alla profiler mappar i mappen documents and settings

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ivanavi

OK

Båda datorerna finns i Windows 2000 domän och kör XP. Testade att bara kopiera över användarprofil - inloggad som domänadministratör - till utdelad katalog på server, och sedan vidare till ny användardator. Problemen hopar sig då när det gäller rättigheter på profilen. Alla rättigheter är dels ärvda och dels tilldelade domänadministratören (vilket inte är tillämpligt enligt övriga profiler). Visst kan jag ändra på rättigheterna. Det är inte något problem för en profil, men när jag skall flytta 50 profiler från en dator till en annan blir det lite pill. Måste finnas något smidigare sätt...

Mvh

ivanavi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
de Bug

Bakupa "Documents and settings" med tex Veritas Backup exec.

Återställ till den nya datorn, ACL:er återskapas.

//deBug

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mårten Rune

Någon använder backup för att återskapa ACL. Själv skulle jag scripta (alt ngn bat fil) och använda resource kit programmet RoboCopy, det finns en växel som heter /SEC och då sätter den samma ACL på målet som från källan

MVH Mårten

PS Som vanligt finns inte ett rätt alternativ, men det finns oändligt många fler alternativ som är avgjort fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ivanavi

Hej

Detta verkar vara det som funkar bäst. Lyckades föra över alla profiler med bibehållna ACL vilket är toppen.

Dock, när jag loggar på den nya datorn som användare av någon av de överförda profilerna, så används inte den överförda profilen utan det skapas en ny. Jag har provat att lägga upp kontot för användaren på den nya datorn både före och efter överföringen, men det gör ingen skillnad.

Om jag går in på egenskaper för Den här datorn och klickar på Inställningar för Användarprofiler under fliken Avancerat, så syns enbart Administrationskontona (lokala och domän). Det är de två konton som jag loggat in med någon gång. Varför syns inte de överförda profilerna här? Har det med ovan problem att göra?

Tacksam för svar... suck.

Mvh

ivanavi

[inlägget ändrat 2006-01-20 13:52:25 av ivanavi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Yop Nono

Du skapar konton *först*, sedan *loggar du in på varje konto*, sedan flyttat du över profilerna.

Då har du skapat konton med profil. Sen när du flyttar från gamla burken till nya så ersätter du dom "nya" profilerna med dom gamla.

Detta funkar bra när jag flyttar profiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ivanavi

Hej

Det funkar säkert om du har 5-10 profiler. Jag har 50 stycken på en och samma dator.

Det måste finnas något sätta att "aktivera" profilerna efter det att man fört över dem...

Mvh

ivanavi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ivanavi

Hej

Menar du att det inte fungerade klockrent vid maskinbyte, eller att du inte har använt verktyget vid maskinbyte?

Mvh

ivanavi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
KristianGbg

Vi använde USMT för att byta domän på befintliga burkar, dvs alla profiler koverterades till ny domän, och det borde i princip bli samma sak som att flytta till annan hårdvara.

Har inte bytt hårdvara och sparat befintliga profiler, så det vet jag inte hur det fungerar, men det borde ju vara enkelt.

För att kopiera manuellt så kika lite här:

http://weblogs.asp.net/whaggard/archive/2005/02/09/370189.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...