Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag göra?


Tessan_2005

Rekommendera Poster

Jag har problem med två stycken Internet användare som hela tiden förföljer, smutskastar och trakassera mig från den ena sajten efter den andra.

 

De startar en massa trådar och påstår i dem att det är jag som hela tiden förföljer, smutskastar och trakasserar dem från den ena sajten till den andra men detta stämmer alltså inte eftersom det är de som håller på.

 

Inte nog med det så försöker de två att manipulera de olika administratörerna på de olika sajterna och försöker få dem att kicka mig från de olika sajterna.

 

Än har de inte lyckas med det men det vara nära att de lyckades med det på en sajt men lyckligvis så fick den unga administratören rätt information i rätt tid samt att den administratör som står över den här unga administratören gav honom en viss information också.

 

Nu är det så här att en av dem söker upp mig hela tiden på de olika sajterna. Han spammar liksom min besökslogg min sina fingeravtryck.

 

Någon som vet hur man kan få ett stopp på detta helvetet?

 

Obs: Jag tänker inte lämna de olika sajterna där man inte kan blocka personer totalt men vill ha slut på det som den här äldre mannen håller på med.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med två stycken Internet användare som hela tiden förföljer, smutskastar och trakassera mig från den ena sajten efter den andra.

Börja med att följa de regler som finns på forum som du deltar i, om du inte var nöjd med de svar du fick tråden jag länkar till nedan så är det bättre att du skriver det i tråden än att du startar en ny tråd om exakt samma sak.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=792388#792427

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om två olika saker som inte hör ihop.

Det såg onekligen rätt likt ut, jag skulle nog tippa att svaret är identiskt.

Är det någon som hotat eller förtalat dig kan du göra en polisanmälan mot personerna i fråga, i övrigt har det inte forum som inte ens namnges något med juridik att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är helt annat vad det andra är eftersom den första tråden har enbart med en sajt att göra medan detta har med två personer och som håller på, på flera sajter.

 

De två har inte hotat mig men däremot så sprider de en massa falska rykten samt att de ger mig skulden för det som de två ställer till med.

 

En polisanmälan hjälper alltså inte eftersom polisen kommer att lägga ned en anmälan direkt. Anledningen att jag vet detta beror på att min man har lyckas att få en person inför domstol efter många år i och med att poliserna på hans förra ort lade ned polisanmälan.

 

Jo, detta har med juridik att göra eftersom de förföljer, smutskastar och trakasserar en enskild person som de vill ha bort från de olika sajterna.

 

Detta är alltså en juridisk fråga.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt med att ändra användarnamn och skapa detta konto med en annan e-postadress? Om forumen loggar/tillkännager ip-adresser och det är denna de identifierar dig med så kan du surfa till sajterna via en anonym proxy. Därefter bör väl problemen vara ur världen. (såvida dina inlägg inte är av den karaktären att det omedelbart går att identifiera dig)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polisanmälan hjälper alltså inte eftersom polisen kommer att lägga ned en anmälan direkt.

Om polisen lägger ner en anmälan så beror det antingen på att det saknas bevis eller på att brottet är så lågprioriterat att de förmodligen inte kommer att kunna påbörja utredningen förrän brottet är preskriberat.

Att vägra göra en polisanmälan för att man redan från början har bestämt sig för att det inte kommer att hjälpa är det enda garanterade sättet att inte få någon hjälp av polisen.

 

Jo, detta har med juridik att göra eftersom de förföljer, smutskastar och trakasserar en enskild person som de vill ha bort från de olika sajterna.

Är det inte några hot inblandade så låter det som ärekränkning eller förtal. Om du inte vill göra en polissak av det kan du ju alltid kontakta en advokat och göra en civilrättslig sak av det, fast det blir mycket svårare utan polisens hjälp om du inte vet de riktiga identiteterna på personerna i fråga. Jag skulle aldrig lämna ut personuppgifter eller IP-nummer till någon annan än polis och åklagare.

 

Jag tycker nog att det enklaste borde vara att följa de råd du fick i din förra tråd, som (enligt den beskrivning du själv ger där) också handlar om två personer som förföljer dig med trakaserier. Om det är två helt andra personer eller samma två personer känns inte speciellt relevant för sakfrågan eftersom du aldrig berättar detaljer om varesig personer, händelserna som sådana eller sajterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket användarnamn jag har så hittar de mig direkt och på många sajter så kan man dölja sin e-mail adress. Det är endast administratörer som kan se medlemmarnas IP adresser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ställa dem inför rätta så är det enskilt åtal som gäller. Att göra en polisanmälan är ingen ide eftersom de lägger ned anmälan direkt.

 

Jag känner en persom som har försökt att polisanmäla en person som använder Internet till att kunna förtala andra människor på diverse olika sidor och trots att han hade bevis mot den här mannen så lade de hans polisanmälan.

 

Nej, det finns inte hot inblande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oavsett vilket användarnamn jag har så hittar de mig direkt" - hur då? Det är klart att om du skriver inlägg på en viss site i ett visst ämne så identifieras du lätt, men om du byter till en site du inte varit på och skriver om nåt annat så hittas du inte. Till och med om du skriver i samma ämne lär det ta ett tag att hitta dig på en ny site.

 

Om du inte vill ge några konkreta uppgifter så lär du inte kunna få nån hjälp här - jag gissar att tråden dör ut rätt snart i så fall. Och även om du lämnar konkreta uppgifter får du förmodligen mycket lite hjälp här. Men det bara *min* åsikt i frågan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast administratörer som kan se medlemmarnas IP adresser.

Chansen finns ju alltid att det är någon av dessa som "förföljer" dig, har du funderat över det?

 

Men som bl.a Claes T nämnt så är det inte mkt mer ngn kan hjälpa till med om vi inte får veta vilka tjänster det rör sig om. Det finns inga bättre svar du kan få nu som inte redan getts, eftersom de måste ges generellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte berätta vad det hela rör sig om? Kan det vara så att de som du säger smutskastar dig och trakasserar dig skulle säga precis samma sak om dig?

 

För något år sedan var det en tjej som skrev om ungefär samma sak här på eforum. När man särskådade det hela lite så visade det sig att hon födde upp hundar och hade en konflikt med några missnöjda kunder.

 

Anledningen att jag vet detta beror på att min man har lyckas att få en person inför domstol efter många år i och med att poliserna på hans förra ort lade ned polisanmälan.

 

Jag känner en persom som har försökt att polisanmäla en person som använder Internet till att kunna förtala andra människor på diverse olika sidor och trots att han hade bevis mot den här mannen så lade de hans polisanmälan.

 

Att du i din närmaste omgivning verkar ha två personer som har råkat ut för samma sak gör mig också lite misstänksam. Men visst jag kan ha fel men för mig är du en okänd och historien låter lite egendomlig.

 

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som håller på att förfölja, smutskastar och trakasserar mig från den ena sajten efter den andra är helt vanliga medlemmar på de olika sajterna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om två personer från Varbergs tracken som utnyttjar sitt Internet till att kunna förstöra för andra människor. Jag är inte den ende som har drabbats av de två utan det finns fler människor som har drabbats av de två.

 

De två ger mig skulden för att de blir kickade från den ena sajten efter den andra samt att de också försöker manipulera de olika administratörerna på de olika sajterna i hopp om att de ska lyckas få mig kickad från den ena sajten efter den andra.

 

Jag har alltså inte gjort dem något utan de hoppade på mig helt utan någon anledning till det. Det rör sig alltså om två vanliga medlemmar som inte är administratörer på en enda sajt.

 

Oavsett om jag skriver inlägg i forum eller inte så listar de ut snabbt att det är jag som ligger bakom ett visst nicknamn.

 

Jag har försökt med allt till och med att ha fel födelsedata och ort men det hjälper inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerat från inlägget som skrevs den 17:45 idag den 18 januari:

 

Det handlar om två personer från Varbergs tracken som utnyttjar sitt Internet till att kunna förstöra för andra människor. Jag är inte den ende som har drabbats av de två utan det finns fler människor som har drabbats av de två.

 

De två ger mig skulden för att de blir kickade från den ena sajten efter den andra samt att de också försöker manipulera de olika administratörerna på de olika sajterna i hopp om att de ska lyckas få mig kickad från den ena sajten efter den andra.

 

Jag har alltså inte gjort dem något utan de hoppade på mig helt utan någon anledning till det.

 

Jo de säger exakt samma sak om mig att det är jag som håller på att förfölja, smutskastar och trakasserar dem från den ena sajten efter den andra men detta stämmer alltså inte eftersom det är rena lögner från deras sida.

 

Anledningen att jag vet detta beror på att min man har lyckas att få en person inför domstol efter många år i och med att poliserna på hans förra ort lade ned polisanmälan.

 

Citatet här ovanför och citatet här nedanför är en och samma person.

 

Jag känner en persom som har försökt att polisanmäla en person som använder Internet till att kunna förtala andra människor på diverse olika sidor och trots att han hade bevis mot den här mannen så lade de hans polisanmälan.

 

Men visst jag kan ha fel men för mig är du en okänd och historien låter lite egendomlig.

 

Varför tycker du att historien låter lite egendomlig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips blir, utöver en polisanmälan, att ta reda på vilka de här två personerna är. Om sajterna som du håller till på har en pm-funktion (eller mail) så skickar du dem ett pm med deras eget namn och adress. Jag skulle tro att det får dem att tappa intresset då de inte längre kan gömma sig bakom anonymiteten.

 

Det är enklare än vad man tror att ta reda på saker om "folk" på forum. Man är inte alls så anonym som man tror, t ex så har alla som har skrivit i den här tråden ditt ipnr. Jag har luskat ut två av de fora som du tar upp i ditt inlägg (du kan vara helt lugn jag har inga planer på att förfölja dig :) ), så om man lägger ned lite tid så är det rätt så enkelt att ta reda på en hel del och det är väl förmodligen det som de här två personerna har gjort.

 

Är du villig att betala 49 kronor när du klurat ut vad de heter och ungefär var de bor så kan du köra en e-upplysning på dem http://www.e-upplysning.se/

 

Lite "kul" för då kan du bifoga deras inkomst, arbetsgivare och eventuella betalningsanmärkningar i ditt PM till dem. Min gissning är att du efter ett dylika PM kommer att bli lämnad i fred.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med fhe och undrar varför, det är ju samma tråd?

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om jag skriver inlägg i forum eller inte så listar de ut snabbt att det är jag som ligger bakom ett visst nicknamn.

Jag har försökt med allt till och med att ha fel födelsedata och ort men det hjälper inte.

 

Förstår jag det rätt att även om du inte skriver några inlägg och uppger fel ort och fel födelsedata i din registrering så blir du snabbt identifierad av två icke-administratörer? (och du blev i ett tidigare svar här tipsad om att en anonymitets-server kunde dölja ditt riktiga IP-nummer)

Har du *själv* någon ide om hur de kan veta att det är du bakom ett visst nick?

Och dessa två påstår lögnaktigt att *du* skrivit saker om *dem* på flera olika siter fast det är tvärtom - men det gör att *du* är nära att kastas ut och inte de två som påstår att du skrivirt saker du inte har skrivit?

Och sitens admin kastar inte ut en person som upprepade gånger spammat din gästbok?

 

Du skriver att du inte vill lämna de olika siter där man kan blocka personer personer totalt - därför tror jag att *om* du inte kan övertyga respektive sites admin om att dessa två personer förtjänat att kastas ut - tror jag inte du kan få någon hjälp här. Inte mer än den du tidigare fått i denna tråd iallafall. Om du föredrar att stanna kvar på en site där den som sköter denna inte kan skydda dig på det sätt du önskar är det ditt val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar mig själv på grund av att det fanns vissa saker som jag har skrivet förut och som jag ansåg att jag behövde ta med igen.

 

Många läser inte vad som skrivs tidigare i en tråd har jag erfaret från andra sajter därmed så är det bättre att ta med sådana saker som man har skrivet tidigare om det skulle behövas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du *själv* någon ide om hur de kan veta att det är du bakom ett visst nick?

 

Nej, jag har ingen ide varför de listar ut snabbt att det är jag som ligger bakom ett nicknamn.

 

Och sitens admin kastar inte ut en person som upprepade gånger spammat din gästbok?

 

De här personerna spammar inte mina gästböcker på de olika sajterna utan de skriver enbart lögner om mig på de olika sajternas forum.

 

Du skriver att du inte vill lämna de olika siter där man kan blocka personer personer totalt - därför tror jag att *om* du inte kan övertyga respektive sites admin om att dessa två personer förtjänat att kastas ut - tror jag inte du kan få någon hjälp här. Inte mer än den du tidigare fått i denna tråd iallafall. Om du föredrar att stanna kvar på en site där den som sköter denna inte kan skydda dig på det sätt du önskar är det ditt val.

 

Det är inte en fråga om att kasta ut de här två personerna från de olika sajterna utan det är en fråga om hur man ska få stopp på de från att kunna fortsätta med det de håller på med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...