Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programvaror med nya Intel Core Duo processor


Mac-micke

Rekommendera Poster

Någon som vet om man måste uppgradera sina programvaror när man köper en ny mac eller kommer allt att vara "som vanligt"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man måste uppgradera sina programvaror

Du bör göra det, även om Rosetta gör din intel-baserade mac kan köra många av dina gamla Mac-program ungefär lika bra som en G3:a kunde så är det ingen rolig upplevelse (och det är ganska mycket slöseri med pengar att skaffa en dyr ny burk för att ta sig så långt tillbaka i tiden).

 

[inlägget ändrat 2006-01-16 08:07:30 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flyttar tråden till forumet för Mac-program

 

Cecilia - Moderator för Program - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag förvirrade till det. Jag kör idag G5 Os X men har tänkt skaffa en iMac för att köra parallellt. Mina programvaror idag är Os X program och frågan är om dessa programvaror kan användas på den nya maskinen.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag förvirrade till det. Jag kör idag G5 Os X men har tänkt skaffa en iMac för att köra parallellt.

Vad du kör idag spelar ingen större roll... Det är fortfarande som jag skriver ovan att du med Rosetta-emuleringen kommer att kunna köra många (dock långt ifrån alla) gamla PPC-program på din intel-mac i ungefär samma hastighet som om du startat dem på en antik gammal G3.

Det är en nödlösning tills leverantörerna skeppat program kompilerade för OSX på intel (vilket de flesta redan kommit igång med), inget annat.

 

Vill du ha en iMac vid sidan om och fortsätta köra dina befintliga program med acceptabel prestanda (utan att uppgradera dem) så kan du vad jag vet fortfarande köpa iMac med G5:a i.

 

Mina programvaror idag är Os X program och frågan är om dessa programvaror kan användas på den nya maskinen.

Något MacOS Classic lär ju naturligtvis aldrig gå att köra på intel-macarna men bara för att programmet är skrivet för OSX så innebär det inte att det fungerar bra oavsett arkitektur. Att emulera PPC på en intel-arkitektur är så icke-optimalt som det blir och det blir därför dels jättelångsamt men framförallt inte heltäckande eftersom långt ifrån alla program håller sig till den gamla instruktionsuppsättning som Rosetta emulerar.

 

Att dina program är skrivna för OSX gör emellertid att du kan vara rätt säker på att det är ett relativt enkelt jobb för utvecklarna att släppa en uppdatering som även är byggd för intel, men då måste du som sagt skaffa en uppdatering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...