Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang. nyheten Miljardstämning mot Motorola


kata_ri_na

Rekommendera Poster

Så här skriver Computer Sweden idag:

 

"En man i USA stämmer Motorola och Verizon för att mobiltelefoner har gett honom en hjärntumör. Fallet kan få stor inverkan på branschen. Sent på torsdagen föll både Ericssons och Nokias kurser.

 

Ett nytt uppmärksammat fall i USA om strålning från mobiltelefoner kastar återigen ljus över om det är farligt att prata i mobiltelefon eller ej. Det är en man i delstaten Maryland som stämt mobiltillverkaren Motorola och teleoperatören Verizon på sammanlagt sju miljarder kronor.

 

I mars 1998 hittade en läkare en tumör bakom 41-årige Chris Newmans högra öra. Enligt uppgifter från advokaten använde Chris Newman sin mobiltelefon många gånger om dagen mellan åren 1992–1998.

 

Enligt amerikanska myndigheter finns inga bevis för att strålning från mobiltelefoner är farligt för hälsan. Samtidigt har myndigheterna också påpekat att det inte går att utesluta att det kan vara farligt.

 

Tidigare liknande stämningar i USA har inte lett till företag dömts till skadestånd, enligt FLT-AP."

 

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=000803-CS18

 

--------------------------------------------------

 

Ja, ibland när man går hem från jobbet med kliande ögon, huvudvärk och nåt konstigt susande ljud i huvudet börjar man ju ibland fundera på hur nyttigt det egentligen är med denna maskinintensiva miljön. Kommmer vi alla vara elallergiker och mobiltelefoncancersjuka om 20 år? Det tog ju ett tag innan det upptäcktes att det inte var så himla käckt med asbest till exempel... Eller freon... Eller tungmetallutsläpp i små småländska badsjöar...

Att man inte kan lita på att tillverkarna tar sitt ansvar har väl historien lärt oss. Så vad gör man?

 

Handsfree invaggade oss i säkerhet ett tag, men sedan kom ju den första larmrapporten om farlig strålning trots att telefonen låg i byxfickan (och finns det inte kroppsliga regioner där i närheten som inte mår så bra av strålning heller? Blir mobiltelefonimpotens nästa larm?)

 

När blyfodrat skyddsrum inte känns som något alternativ är väl att fly ut i naturen det enda rätta (akta kraftledningen!). Och att ge akt på mystiska pirrande känslor, rodnader, huvudvärk och annat otäckt.

 

Er egen olyckskorp - som är övertygad om att vi drabbas på NÅGOT sätt

 

 

Cattis, nyhetsred, idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk faktiskt... jag menar är inte en del av denna oro psykosomatisk?

 

Jag har jobbat med datorer sedan 1986 och använt mobiltelefon i kanske 6-7 år. Jag lider varken av ont i huvudet, ont i axlar eller andra sjukdomar som många klagar över när det gäller den nya tekniken.

 

På nåt sätt tror jag att rädslan för den nya tekniken skapar just sjukdomar som jag skulle vilja kalla psykosomatiska. Dvs, Ebba 45 måste lära sig att använda dator på jobbet. Hon blir vettskrämd och känner sig maktlös då hon inte begriper sig på systemet och det börjar krångla. Då spänner sig Ebba och drabbas snart av musarm och gud vet allt.

 

Men visst ska vi ju vara uppmärksamma, särskilt när det gäller radiovågor som kan påverka vår kropp på alla möjliga sätt. Det tråkiga är väl att det finns inga undersökningar som säger att det är 100% farligt utan en undersökning säger du blir smart, en annan säger att du får cancer.

 

Så jag antar väl att man får vara lite aktsam men inte bli livrädd då man säkerligen blir mycket sjukare.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Pratar man i mobilen några timmar om dagen, varje dag, kan det säkert finnas en risk för en del. Men pratar man så mycket i mobilen dör man nog ändå av hjärtinfarkt när man läser teleräkningen... ¨O· (<== en förvånad Picassofigur)

 

Hans:P

 

[tyrckfelsnisse var visst i farten igen...]

[inlägget ändrat 2000-08-04 19:11:57 av Hans:P]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är ett härligt land. Där kan man stämma vem som helst för vad som helst..

"Ey, jag fick skoskav av den här skon.. ge mig 100 000"..

 

Nej men seriöst, pratar man i mobil får man skylla sig själv om man får ngn sjukdom för att ha pratat för mycket. Det går ju inte att stämma Pripps om man druckit sig full och sedan ramlat i trappan.. eh, eller? :)

 

 

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...