Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open source mailserver.


jojje5344

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att sätta upp en egen mailserver.

Dock fick jag tilldelningen noll, nada pengar för ev mjukvara av chefen. Men det borde väl finnas några mailserver varianter som är opensource. Ett viktigt krav är att det går att ha gemensamma adressböcker.

 

Något tips därute?

 

/Jojje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något tips därute?

 

Det är få MTAs som har en global adressbok integrerad. Det brukar man köra något annat protokoll för, tex LDAP.

 

A) EXIM: www.exim.org

B) qmail: www.qmail.org

C) Postfix: www.postfix.org

D) sendmail: www.sendmail.org

E) Courier: www.courier-mta.org

 

Själv föredrar jag qmail även om det är lite meckigt att konfigurera. Kanske för att jag gillar det helt enkelt. Har sneglat ett bra tag på Exim dock, verkar rätt nybörjarvänligt och komplett.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Glömde tyvärr skriva att jag i första hand sökte något för windowsmiljö.

Men vi får kanske lära oss lite linux för att få ordning på detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

http://www.hmailserver.com/

 

Ett exempel på opensource till windows även om en enkel linuxburk skulle göra jobbet åt dig. Datormagazin hade en liten guide för sisådär 4 nummer sedan om hur man just smäller upp en mailserver på en linuxburk. (2005-6 för att vara exakt) Även om dessa guider inte alltid är 100% informationskällor så ger det ändå en fingervisning om hur lätt det kan verka ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Har faktiskt kikat på den men inte hittat ifall den har stöd för gemensamma adressböcker vilket är en av anledningarna till att vi tittar på att sätta upp en egen mailserver. Har dock lagt in fråga på deras forum så vi får se ifall någon där sitter inne med den kunskapen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt kikat på den men inte hittat ifall den har stöd för gemensamma adressböcker
Som dune skrev så är inte det ett jobb för en MTA. De fria LDAP-servrar som jag känner till är OpenLDAP och Fedora Directory Server.

 

En annan variant är att köra nån färdig "groupware"-lösning som integrerar MTA, katalogtjänster mm, t ex OpenGroupware eller Kolab.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...