Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-postserver


Kim Svensson

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har testat och konfiguerar en e-postserver på min server, men jag har ett lite problem! Problemet är att när jag skickar till mejl adresser utanför min server exemåpel hotmail så får jag fel medelande unabel to relay......

 

Men jag kan däremot skicka till användare i server utan några problem! Är det någon som vet vad felet är och i så fall kan hjälpa mig med det?

 

tack på förhand..

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med SBS??

 

Jag kan iaf lägga till en e-postserver och det går och skicka till andra inom nätveret som du kan läsa i början av denna tråden..

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

SBS är förkortningen för Small Business Server, som är ett mjukvarupaket från Microsoft med ett antal serverprodukter. I så fall hade du troligen kört Exchange, men det verkar inte riktigt så (utan istället använder inbyggda pop3/smtp tjänsterna).

 

Ditt problem är att Windows SMTP tjänst (den som tar emot och skickar epost) som standard inte tillåter s.k. relay - dvs skicka epost vidare till externa adressater. Öppna upp din Internet Information Services Manager (IIS) och leta dig fram till din Default SMTP Virtual Server. Titta igenom egenskaper på den och speciellt på Access-fliken->Relay. Antingen gör du så att du lägger till det nätverk av datorer som skall kunna skicka epost genom din server (ex group 192.168.1.0 med subnet mask 255.255.255.0 om dina datorers ip-adresser heter något i stil med 192.168.1.x), eller så tillåter du "Allow all computers which successfully authenticate to relay..." men då MÅSTE du se till att använda någon form av kryptering mha SSL, annars kommer dina användare skicka sina lösenord i klartext över nätet (vilket självfallet är mindre bra).

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey!

 

Får tacka för den hjälpen!

Skall testa detta nu och återkommer med resultatet!

 

//Kimpa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...