Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Min bärbar med XP som Access punkt i trådlösnättet


sivan ads

Rekommendera Poster

hej

jag har en trådlös nätt hemma och nu vill koppla min XBOX igenom min bärbar dator till nättet , problemet är att jag inte kan nå Xboxen från andra datorer.

Jag har internet access då jag ställer in min andra nätkort manuelt att tilldela ett ip till Xboxen , men varken xboxen kan pinga andra datorer i hemma nätet eller andra datorer kan pinga xboxen.

det jag vill med andra ord är att XBOXen ska få IP utav min dhcp server i min D-Link router, eller på andra sätt få liknande ip och gatwaqy mm så att den kan tillhöra samma nätt och vara nåbar.

har försökt med route command men jag kan inte mycket om det....

Hjälp snälla,,,,,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips

Testa med en ethernetkabel om du inte får kontakt så kan du utesluta kontaktproblem i alla fall.

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har router .......trådlös........bärbar ........tråd ........xbox

men man ska använda gatway i xp att låta trafiken gå igenom åtminståne port 21

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har router .......trådlös........bärbar ........tråd ........xbox

men man ska använda gatway i xp att låta trafiken gå igenom åtminståne port 21

 

 

Jag kan inte tillräckligt om detta. Någon annan?

 

PS Jag trodde man kopplade direkt till routern så får man IP från den som ett vanligt nätverk DS.

 

Milla

 

[inlägget ändrat 2006-01-15 16:55:54 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Du måste brygga det trådbunda nätverket med det trådlösa på laptopen! Markera båda anslutningarna och välj "Brygga". Då delar anslutningarna samma IP addres och paket som skickas trådbundet till datorn kommer den skicka ut i det trådlösa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ha två kort för att brygga , men tack

det var så att jag missade en del av inställningar som morbror hade gjort

man ska markera delningen på trådlös kortrt , senare på avancerad och inställningar ska man markera ftp och skriva ip nummer som Xboxen har i sig i fiken.

nu kan man ge en manuellt ip till trådbunda kortet och låta xboxen få ip auto och ftp funktionen på.

näa man anropar bärbaren med en ftp klient , i CMD eller IE så kopllas man till xboxen igenom bärbaren

PANG

Lätt , det går alltså inte att brygga med bärbaren utan det g¨r att routa helt enkelt att göra port forward till Xboxen.

så gör man ,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu.. xboxen var kopplad via kabel till datorn... som är kopplad till det trådlösa.

 

Du måste alltså ha två nätverkskort: ett trådlöst och ett trådbundet, och det blir ju två. Eller har jag missuppfattat situationen?

 

Då är den enklaste lösningen att brygga anslutningarna, då får både dator och Xbox en IP tilldelad av din trådlösa router... och xboxen kan komminucera som om den satt direkt kopplad till din router.

 

Sen att ställa om en specific tjänst som du gjorde fungerar ju också, men då får man ställa in så för varje tjänst man ska använda... och dessutom kan inte tjänsten användas på "mellanhanden".

 

 

(Brygga asnlutingar finns bara i Windows XP glömde jag säga också)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...