Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPU:n är 63 grader?!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Har nu efter fyra dagars skruvande och mekande fått igång mitt datorbygge. En sak som bekymrar mig är att GPU:n är 63 grader enligt Everest Home Edition.

 

Grafikkortet är ett PCIe:

XFX Geforce 6800 XT 256 MB

 

Nu när jag installerade ett program, så blev skärmen svart för någon minut och kom sedan tillbaka igen. Kan det ha med tempen att göra månne?

 

Orkar inte orginalkylaren på kortet med att kyla GPU:n?

Fläkten funkar, så att det beror inte på att den inte snurrar.

 

EDIT: Fick ned tempen på GPU:n tio grader när jag öppnade burken och satte en bordsfläkt på högsta hastighet vid sidan om.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-15 13:28:42 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

 

En sak som bekymrar mig är att GPU:n är 63 grader enligt Everest Home Edition.

Jag litar inte på Everest och temperaturvisning. Det är flera temperaturer som visas helt fel.

Har du kollat i grafikkortets egenskaper vilken temperatur som visas? Kommer inte på rak arm ihåg exakt i vilken meny, men jag tror du hittar dit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Har du kollat i grafikkortets egenskaper vilken temperatur som visas?

 

Jupps, jag gjorde det nu och där står 53 grader. Då med bordsfläkten vid sidan om med öppen låda. Nu hängde sig datorn också, så det är något som inte stämmer.

 

Drivrutinerna är färska. Hm, hoppas jag kommer på det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
znej skrev:

Jag har för mig att ett snabbt modernt grafikkort blir varmt. De blir tydligen mycket varmare än dagens processorer.

 

Tackar för länken och svaret! Poäng!

 

Då kan jag känna mig trygg med de här temperaturerna. Blev ju lite rädd. :-)

 

Hängningen jag fick kan bero på en blockering av brandväggen, för att nu går datorn stabilt. Släppte igenom DHCP, Standard-gateway och gänget som "trusted".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XFX GeForce 6800XT? Känns igen :

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=785130

 

Hoppas det inte är samma tråk bara,

 

mina gf 5600 och gf 5900 ligger för övrig mellan 60-70 grader i GPU båda två.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tackar för länken!

 

...bara det att vi har inte samma hårdvara, inläggsskribenten och jag. Han skriver heller inte vad det är för moderkort han har.

 

Sen har jag ett 400 w nätagg. Drivrutinerna och chipsetdrivrutinerna är färska. Förresten, "loop-problemet", trodde jag var löst idag. Det brukar vara när datorn startar om och om igen, men det gjorde inte min.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som var skribenten :)

 

 

 

 

Jo men datorn kunde "frysa" i windows, eller bara starta om sig, eller frysa i några minuter sen få blåskärm. Moderkortet var ett ECS nForce4 kort.

 

 

Det var något av detta som var felet:

1. Moderkortet var inkompatiblelt med grafikkortet

2. Grafikkortet var sönder

 

Vilket utav dom det var fick jag aldrig reda på efterosm jag skickade in kortet på öppet köp och beställde ett nytt X800GTO.

 

Såg bara att du hade just samma grafikkort, därför jag kom att tänka på det.

Hoppas det löser sig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

Det var jag som var skribenten :)

 

Oki! :-)

 

Min hårdvara just nu ser ut så här:

 

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ | XFX Geforce 6800 XT 256 MB | AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB | Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB | MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16 | Windows XP Home SP2 | Samsung SyncMaster 173T 17" | Logitech cordless desktop EX110 PS2/USB | Zalman ATX 12v aktiv PFC silent 400 watt nätagg

 

Komplett.se har själva stuvat ihop graffekortet med ett MSI-moderkort, så jag hoppas det inte beror på att det inte passar ihop.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett.se har själva stuvat ihop graffekortet med ett MSI-moderkort, så jag hoppas det inte beror på att det inte passar ihop.

 

Ja har du rätt i.

 

Men det har bara hängt sig en gång säger du?

 

Däremor är det just samma processortyp och samma chipset och RAM minne som jag körde på min. (och samma hårddisk oxå faktiskt) Enda skillnaden på kärnsystemet CPU - moderkort -Minnen är att märket på ditt moderkort är MSI och din CPU är lite högra klockad. (jag hade 3500+)

EDIT: jag lyckades alltså begränsa felet till CPU, moderkort och Grafikkort genom att byta ut allt annat

 

Skulle vara intressant att få veta hur det går för dig om du drar igång ett krävande spel :) Så kanske jag får jag svar på min fråga vad som egentligen var fel med min dator.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-15 16:27:33 av Ö .]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

Men det har bara hängt sig en gång säger du?

 

Jupps, den har bara hängt sig en gång för några timmar sedan nu. Efter den hängningen provade jag att dra igång bildbehandlingsprogram och brände några CD-skivor. Bara för att provocera fram felet, men datorn gick som en klocka och har gjort så än.

 

Igår kväll kunde jag ha igång datorn hela kvällen, medan jag installerade program och utförde lite finlir utan att ha datorn uppkopplad mot internet.

Då hängde den sig inte alls.

 

Nu har jag patchat datorn och installerat brandvägg + antivirusprogram. Så det kan vara att brandväggen blockade något samtidigt som jag surfade, och det kanske orsakade hängningen.

 

Ö . skrev:

Skulle vara intressant att få veta hur det går för dig om du drar igång ett krävande spel :) Så kanske jag får jag svar på min fråga vad som egentligen var fel med min dator.

 

Krävande spel eller spel överhuvudtaget äger jag inga, men 3Dmark eller liknande kan kanske sätta grafikkortet på prov ordentligt.

 

Ska se hur det går i veckan nu. Komplett.se är rätt krävande när det gäller RMA. Sen har jag inget PCIe-kort att ha under tiden jag skickar tillbaka det jag har nu. Blir i så fall att köpa ett nytt och ansöka om RMA på mitt nuvarande.

 

Trist bara att behöva det när jag plöjt ned mycket pengar i datorbygget.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bildbehandlingsprogram och brände några CD-skivor

 

Dessa använder ju ingen acceleration i kortet direkt, men ändå.

 

 

Krävande spel eller spel överhuvudtaget äger jag inga, men 3Dmark eller liknande kan kanske sätta grafikkortet på prov ordentligt.

 

Inga spel? Får man fråga av nyfikenhet varför du köpt ett så pass bra grafikort om du inte ska spela ?

 

 

Blir i så fall att köpa ett nytt och ansöka om RMA på mitt nuvarande.

 

Om du vill skicka tillbaka grafikkoret, köp ett nytt dirket och säg sedan till komplett att du vill ha pegnarna tillbaka på det gamla. Så slipper du vara utan dator :)

 

Det verkar (och jag HOPPAS!) att datorn fungerar klanderfritt. Du kan ju hojta till om det blir något mer, för jag är mycket intresserad av ämnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Inga spel? Får man fråga av nyfikenhet varför du köpt ett så pass bra grafikort om du inte ska spela ?

 

Ville ha ett bra grafikkort rent allmänt.

 

Digitalfotograferar mycket och vill ju inte ha något sunk kort av den anledningen. Det är inte kul med några budget saker. Hade bestämt från början att satsa mera på den här datorn.

 

Om du vill skicka tillbaka grafikkoret, köp ett nytt dirket och säg sedan till komplett att du vill ha pegnarna tillbaka på det gamla. Så slipper du vara utan dator :)

 

Det var en bra idé! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nu hängde den sig igen och jag hittade det här i loggboken:

 

Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd. HändelseID 51 och källa Disk

 

...så det kan vara hårddisken som är boven i dramat. Loggen är från tidigare idag med en varningstriangel ute till vänster.

 

EventID förklaringar hjälpte inte mycket:

 

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=51&eventno=793&source=Disk&phase=1

 

Kan kanske bero på värmeproblem. Disken blir ju djävulskt varm. Ska köra med öppen datorlåda och bordsfläkt vid sidan om. Får se hur det går...

 

Vill ju inte tro att disken är paj, men man vet ju aldrig.

 

...tar upp en ny diskussion om hårddisken här:

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=794619

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-01-15 19:59:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit med om att en dator låst sig pga varm hårddisk, och som znej antydde har hans disk varit 60 grader.

 

SATA drivrutiner i nyaste version hittar du på www.nvidia.com till ditt moderkort.

 

Jag sätter fortfarnde min femma på grafikkoret dock - systemet är för likt det jag hade för att jag ska gilla det.

 

Dra ner maskinvaruacceleration genom att trycka egenskaper på skrivbordet, sen "inställningar"->"avancerat" -> "Felsökning", Dra ner mätaren till ungefär hälften och kör så ett tag får du se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ö . skrev:

SATA drivrutiner i nyaste version hittar du på www.nvidia.com till ditt moderkort.

 

Går det att installera ovanpå de gamla eller måste jag blåsa om systemet?

 

Ö . skrev:

Jag sätter fortfarnde min femma på grafikkoret dock - systemet är för likt det jag hade för att jag ska gilla det.

 

Oki, jag har klickat iväg ett mail till supporten på Komplett nu. Ska bli spännande att läsa deras svar.

 

Ö . skrev:

Dra ner maskinvaruacceleration genom att trycka egenskaper på skrivbordet, sen "inställningar"->"avancerat" -> "Felsökning", Dra ner mätaren till ungefär hälften och kör så ett tag får du se.

 

Har gjort så nu. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

Sen har jag ett 400 w nätagg.

 

Det säger egentligen bara... absolut ingenting faktiskt. Har suttit en liten stund och försökt luska fram klockorna för XFX men hade ingen större framgång... men är de samma som på en modell från Galaxy (pci-e) rör det sig iaf om 425/1000MHz på GPU/minne. Och GF 6 i övrigt är mkt strömkrävande (kräver mer än GF 7).

 

Vad klarar ditt nätagg för strömstyrka på 12V (den bör helst ligga på minst 22A)?

 

Jag har också bl a ett 400W-nätagg (20A på 12V) som inte riktigt orkar om det måste driva mitt 6800U (400/1100MHz) utan då blir datorn lite instabil och nyckfull. Sen jag bytte nätagget till ett på 460W som klarar 33A på 12V har datorn betett sig mkt stabilt. Sambons dator består av ett 6800GT, XP3000+ m m och drivs mkt stabilt av bara 350W. Det nätagget klarar dock 26A på 12V...

 

Vad jag vill komma fram till är att dina problem kanske visst beror på grafikkkortet men i så fall kanske indirekt av att det får för lite ström..? Om man nu ska stirra sig blind på kortet. Tempen 63 grader är iaf i princip ingen temp alls för den GPU:n...

 

För att utesluta eventuella hårddiskproblem förresten kan du ju alltid gå till tillverkarens hemsida, ladda ned ett testverktyg och börja kolla den...

 

EDIT: Rättade någon felskrivning...

 

[inlägget ändrat 2006-01-16 00:18:33 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad klarar ditt nätagg för strömstyrka på 12V (den bör helst ligga på minst 22A)?

 

På Zalmans agget ligger det på 18A på + 12 volt och 0.8A på - 12 volt

 

Var idag och köpte ett nytt aggregat hos Kjell & Co.

 

Frågade vad de rekommenderade för aggregat för Geforce 6800.

 

Jag förklarade att det ska ju helst vara 20A eller 22A på 12 volt. De plockade då fram ett 500 watts Q-tec nätagg och menade att det skulle klara Geforce 6800. Då får nätaggregatet inte jobba så mycket utan ger en jämn och bra strömstyrka hela tiden, menade killen bakom disken.

 

Lite tveksam gick jag hem med det på middagen. Hann ju inte så mycket, men kollade strömstyrkan på 12-voltsladden. Det är banne mig 18A på +12volt och 1.0A på -12 volt. Alltså, jag blir så förbannad på det här. Det är inte värre än att jag får byta in det. Nu är det bara hemmavid, så det är närma och bra. Jag har sparat kvitto och kartongen med mera.

 

Kostade mig 579 spänn och inte är det SATA-kompatibelt heller. Hittade en sladd hemma, som troligen hör till moderkortet. En adapter med SATA-sladdar i ena ändan.

 

I skrivande stund provkör jag det nya agget vid sidan om datorn. Vill inte skruva in det om det inte hjälper. Är ju lite tveksam. Fast killen kan ju ha rätt.

 

Är det speciella märken på nätaggregat jag ska leta efter för att få det du rekommenderar?

 

Jag kan aldrig hitta nätagg med den styrkan någonstans.

 

...hittade det här nätagget - kolla utmatningen på 12 volt:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010057746

 

Tror du det funkar?

 

...det här då:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TAG480W

 

För att utesluta eventuella hårddiskproblem förresten kan du ju alltid gå till tillverkarens hemsida, ladda ned ett testverktyg och börja kolla den...

 

Tackar för tipset!

Vill bara få datorn stabil först...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-01-16 19:30:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan, jag har suttit och kollat lite grann nu om nätaggregat och jämfört värden.

 

En intressant sak är att vissa tillverkare har två separata "rails" (utmatningar kan man väl säga) medan andra bara har en på 12 volt.

 

Jag har ett Qtechnology Papst series (400 watt). Den ska ha två separata "rails" (12V1 och 12V2). Den ena har max 10 A och den andra max 15 A. Om man lägger ihop dem blir det alltså 25 A max för båda. Enligt ett test som jag läste ska det vara bättre med två separata "rails". Det ska vara bättre för känsliga delar som t ex grafikkortet.

 

Andra tillverkare som t ex Antec har bara en "rail" (12V1) som i fallet med 550 watts aggregatet ska ge max 24 A.

 

Eller är det bara så att vissa tillverkare specificerar värdena för både 12V1 och 12V2 medan andra tillverkare väljer att inte göra det. Har i själv verket alla tillverkare två utmatningar ("rails")??

 

Det här är bara en fundering och jag kanske är ute och cyklar. Rätta mig gärna ni som är mer insatta i ämnet. Jag lär mig gärna mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
znej skrev:

Jag har ett Qtechnology Papst series (400 watt). Den ska ha två separata "rails" (12V1 och 12V2). Den ena har max 10 A och den andra max 15 A. Om man lägger ihop dem blir det alltså 25 A max för båda. Enligt ett test som jag läste ska det vara bättre med två separata "rails". Det ska vara bättre för känsliga delar som t ex grafikkortet.

 

Jaha, men då räcker nätagget jag köpte på Kjell & Co idag.

 

Lägger man ihop så som du tror så är det inget fel på det. Jag menar, då är det 28A sammanlagt. Då är det kanske grafikkortet som är vajsing, som Ö. skriver i sina inlägg ovan.

 

Ikväll skickade jag en returförfrågan på mitt Zalman nätaggregat hos Dustin om att få ångra köpet. Fast då är det inget fel på det heller i och för sig, men det jag köpte hos Kjell & Co har ju en fläkt på undersidan.

 

Suger ut luften från lådan genom nätagget.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst för låg ljudnivå är en stor 12 cm fläkt som regleras automatiskt beroende på värmen. Och det har väl Zalman.

 

Jag har ingen erfarenhet av Q-tec. Jag ska förtydliga och skriva att Q-tec och QTechnology inte är samma tillverkare.

 

Det här hittade jag på http://se.pricerunner.com/forum/viewtopic.php?t=5574

 

------------------------

"Det finns vissa agg att föredra över andra:

 

Antec - Det bästa du kan köpa I Sverige, men kostar därefter.

Q-Tecnology (INTE Q-TEC!) - Stabila. men lite dyra kanske.

Tagan - Mycket prisvärt nätagg.

Zalman - Tagan's agg i en annan form. Lite modifierat också för att få ner ljudnivån.

Aspire - Mycket för pengarna helt enkelt

Hiper - Mycket för pengarna helt enkelt.

Enermax - Jämna och stabila. (Samma fabrikör som Antec)

P&C Cooling - Värsting som inte finns att köpa i Sverige

OCZ - Kvalitetsagg

ThermalTake - Något överpris, men stabila

HEC - Om du inte vill lägga alltför mycket pengar. Inget för ett tyngre system.

Silverstone/Seasonic - Tysta och mycket effektiva.

 

Undvik:

Chieftec - Mycket ojämna, finns bra men det finns även dåliga.

Codegen - livsfarlig, får inte säljas i Sverige längre pga. dålig isolering av kablarna.

Q-tec - skräp. Watt-antalet är överdimensionerat och agget är långt ifrån vad man skulle kunna kalla stabilt.

Det mesta i noname väg."

-----------------------------

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-16 21:15:25 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Oki, då var det dumt att skicka returförfrågan på mitt Zalman nätagg. :-(

Undrar om det går att häva? Fast det varar bara i fjortondagar, förstås.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju helt klart att Zalman- aggregatet är bättre än Q-tec. Trots att det sistnämda ska vara kraftfullare på papperet.

 

För skojs skull kollade jag på kjell.com och det verkar inte ens som det är märket Q-tec utan "no-name".

 

579 kr är faktiskt väldigt dyrt för ett sådant märkeslöst. Och då spelar det inte så stor roll att det är 500 watt. Det finns också annat att oroa sig över som t ex fläktarna. Hur länge håller de? I värsta fall kan de gå sönder efter några månader.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-16 21:55:39 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
znej skrev:

Jag tror ju helt klart att Zalman- aggregatet är bättre än Q-tec. Trots att det sistnämda ska vara kraftfullare på papperet.

 

Jupps, jag är av samma uppfattning.

 

Har skrivit ett mail till Dustin och frågat om det går att häva en returförfrågan, som jag ångrar.

 

Drog lite förhastade slutsatser ikväll. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lämna tillbaka 500 wattaren från kjell.com är givet tycker jag och det är klart sämre än Zalman!

 

Om Zalman-aggregatet är bra för din dator kan jag inte avgöra. Det kanske andra bättre kan svara på.

 

Jo jag vet själv att det är lätt att bli för ivrig och t ex köpa fel grejer. Det har hänt mig många gånger!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-16 22:16:11 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...