Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Katastrofalt olika prestande på olika datorer

Mattias Lindström

Recommended Posts

Mattias Lindström

Jag har ett hemmanätverk (trådlöst) som hitentills fungerat utmärkt.

Internet fungerar utmärkt, men det är innanför som strulet ligger

Nya datorn har dåliga prestanda medans en annan dator lirar utmärkt.

Installerade en ny dator (WinXP) med ett D-Link DWL-G520 trådlöst nätverkskort. Brandväggen är inaktiverad och winupdate är kört. Har senaste drivrutinen på nätverkskortet.

På den nya datorn har jag pingtider (internt mot trådlösa APn) som varierar mellan 120 ms och ner till 30 ms.

Körde TPtest och får 347 Kbit/s sändning, 2,38 Mbit/s mottagning på TCP och 6,93 Mbit/s mottagning på UDP

På en bärbar som jag också kör har jag pingtider under 10 ms och sändning/mottagning på ungefär 6 Mbit/s.

Jämför jag pingtider mot olika externa ipadresser så ligger nya datorn konstant pi ca 3ggr så höga tider.

Detta gör att jag tror att problemet är mellan nya datorn och APn.

Har dessvärre kört fast, funderar i princip på att installera om TCP/IP men jag vet inte om det löser något. Någon som har ideer?

/Mattias

Det låter spontant som om det är högvis med paketförluster mellan nya datorn och accesspunkten. Men vad kan orsaka det, hmmmm..... Har du möjlighet att koppla in nya datorn med en sladd istället, bara för att testa?

Har du kollat hur nya datorn uppför sig om du kopplar den direkt till modemet? Så att det inte är någon otrevlighet som snor bandbredd för dig, särskilt vanligt när det skiljer mycket mellan UDP och TCP.

Mattias Lindström

Testade med ett sladdnätverkskort och då blir det de prestanda man kan förvänta sig. Min slutsats är att det är D-Link kortet i datorn som inte lirar ordentligt ihop på Netgear APn.

Tack för att ni svarade.

/Mattias

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...