Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskärm med inbyggd TV-tuner


Rorro

Rekommendera Poster

Jag har länge velat köpa tv-kort till datorn för att kunna spela in t.ex. tv-program. Men nu funderar jag istället på att köpa en helt ny skärm (Samsung 940MW) med inbyggd tv-tuner. Den har alla möjliga in och utgångar (15pin D-sub, DVI-D, S-video, TV antenn/kabel, SCART, RF etc.).

 

Fråga: Kan man spela in tv-program med denna "inbyggda" tvtuner? Eller måste man ha ett separat tv-kort som måste konvertera om signalen till digital och komprimera den till MPEG2 innan den ska kunna spelas in?

 

Helpp!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärm med inbyygd TV-tuner är väl snarast, skulle jag tro, att betrakta som en TV som det går att koppla en dator till. Med andra ord TV-delen är inget som datorn styr eller kan ta del av.

 

Så svaret på din fråga torde vara ett enkelt nej, du kan inte ta signalen från TVn och spela in den.

 

Samt - ja ett TV-kort behöver nog datorn. TV-kortet digitaliserar bilden och sedan kan mjukvara eller hårdvara komprimera signalen i något MPEG-format.

 

En hårdvaruimplementerad MPEG kodare är inte fel men en codec i datorn, mjukvara, kan ge (i teorin) samma resultat.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Då köper jag en skärm utan den innbyggda tvtunern och sparar därmed ett par hundringar som jag hellre investerar i ett separat Tv-kort =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...