Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommentera datorbygge!!


Grim_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja ha lite kommentarer om mitt planerade datorbygge:

 

Processor: AMD ATHLON 64 3200+ S939 2.0G BOX VENICE.

Moderkort: ABIT KN8 ULTRA - S939 NF4 ULTRA SATA RAID 8CH GBL.

Grafikkort: Gainward GeForce 6600 GT PCI-E 128M VGA+DVI+TV.

Minne: TwinMos 1GB DDR400 PC3200 CL2.5.

 

Hårddisk: Maxtor Diamond 160Gg IDE (från nuvarande dator)

Ljudkort: Suondblaster Audigy2 (från nuvarande dator)

 

Hur bra är grafikkortet? Har läst att 256MB inte är nödvändigt.

Hur kraftigt Nätagg. bör man ha? Har inte bestämt chassi än.

Är det bortkastade pengar att köpa 3500+ processor istället?

Hur stor blir skillnaden om jag har 2Gb minne istället för 1Gb?

Är valet av moderkort bra? Har läst många positiva recensioner om det.

Kan jag använda min knappt ett år gamla IDE-hårddisk till det SATA-moderkortet?

 

Många frågor...men tacksam för tips och svar.

Tobbe!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag hade varit som du så hade jag väntat tills de nya AM2 socket kommer ut och kanske x1900 och 7900 så att priserna på grafikkorten sjunker samt att de nya AM2 socket kommer ha stöd förr ddr2 minnen vilket gör systemet lite snabbare.

 

Men om det brådskar så ser jag inga större fel på ditt system. Kanske grafikkortet är i minsta laget om du vill spela de senaste spelen för då måste du ta 6800 gs klassen och uppåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bli en dator i någon form inom någon vecka, och jag kommer troligtvis inte spela de senaste värstingspelen...däremot lite World of Warcraft mm.

Ja, många ältar grafikkort hit och dit och det är svårt att veta vad som gäller. En del säger att ett 6600GT räcker till alla nya spel medan andra säger annat. Svårt!

Tack för ditt svar "Nyckeln"!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processor: AMD ATHLON 64 3200+ S939 2.0G BOX VENICE.

 

A64 är ett bra val som spelprocessor, och angående just A64 är Venice bra t ex därför att den är kompatibel med Intels SSE3-instruktioner vilka kom i samband med deras Prescott.

 

Grafikkort: Gainward GeForce 6600 GT PCI-E 128M VGA+DVI+TV.

 

I den prisklassen är 6800XT att föredra framför 6600GT. Det 6800GS som skiftnyckel nämnde presterar ganska mkt högre men kostar å andra sidan en hel del mer. Och är man beredd att betala vad det kortet kostar är det frågan om ifall det inte vore bättre att ta ett 7800GT (eller Ati X1800XL) på en gång i så fall...

 

Har läst att 256MB inte är nödvändigt.

 

Idag bör man nog snarare välja mellan mängden 256 eller 512MB, så sikta helst inte på ett 128MB-kort. 6800XT finns med 256MB för pci-e, däremot inte för agp.

 

Minne: TwinMos 1GB DDR400 PC3200 CL2.5.

 

För socket 939 hade jag själv föredragit PC4000 p g a att de är gjorda för 250MHz (DDR500) och hade på sätt och vis därför blivit mera synkron med HTT-klockan 1000MHz (eg 2000 eftersom kommunikationen är dubbelriktad).

 

Angående mängden 1GB är det egentligen den lägsta mängden en spelmaskin av idag bör ha. 2GB är att föredra, kanske inte så mkt p g a att fsb:n skulle bli högre, men för att tuggandet mot växlingsfilen försvinner då (med det laggande detta medför). 1GB är för lite för F.E.A.R, Boiling Point m fl spel som jag har testat...

 

Hårddisk: Maxtor Diamond 160Gg IDE (från nuvarande dator)

 

Kör själv också fortfarande med Maxtors PATA133 för att inte mista bakåtkompatibiliteten med några av mina äldre moderkort. Prestandaskillnaden mot för deras SATA150 var hursomhelst bara ett par procent vill jag minnas.

 

Ljudkort: Suondblaster Audigy2 (från nuvarande dator)

 

Fortfarande ett helt okej spelkort, med sitt stöd för EAX 4.

 

Hur kraftigt Nätagg. bör man ha?

 

Sikta på ett som allra lägst klarar uteffekten 350W och 22A på 12V-linan (GF 6 slukar ström).

 

Det här var iaf några tips från min sida, hoppas du finner dem hjälpsamma!

 

P.S. Förresten klarar sig 6600GT fortfarande bra i dagens spel, men i många titlar får man nog lov att nöja sig med typ medelinställningar. Nu låter det kanske lite sunkigt men t o m "medium" innebär i många helt nya spel en väldigt vacker grafik. Exempelvis F.E.A.R såg väldigt fint ut t o m med mitt gamla 9700Pro även om det så klart inte gick att jämföra med mitt 6800U..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN. Tack för de många svaren på de olika komponenterna. Ska kolla upp både grafikkorten du nämnde och PC4000 minne. Ska även kolla upp en låda med 350-400W nätagg.

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...