Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vid uppstart får jag (out of range)


AMD ATHLON 64

Rekommendera Poster

AMD ATHLON 64

Hej jag har köpt en ny dator från komplett. Och från början så fungerade allting perfekt. Men lite senare började jag få /out of range/ problemet vid uppstart. Det första som händer är att skärmen har massor med färger.

Och sen efter kanske 30 sekunder så blir skärmen svart och en ruta kommer upp. Out of range/ set resolution lower or see monitor users guide.

Är det fel på skärmen eller grafikkortet.

Kan det vara så att en äldre drivrutin som jag har råkat installera på grafikkortet orsakat detta. För den cd skivan jag fick för grafikkortet ville jag installera, men sen så stog det att du kommer att installera äldre drivrutiner, så jag avbröt. Men innan det så var det något som installerades.

Efter att detta problem upstår, så stänger jag av dator. Och startar om den. Och då fungerar det. På skrivbordet när jag är. Så trycker jag på min gammla compaq crt skärm från år 2000. Och då står det att frekvensen ligger på 59 fast att jag har lagt den på 60. Upplösningen ligger på 1024x768.

 

Jag hoppas ni skulle kunna veta vad problemet är

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Out of range/ set resolution lower or see monitor users guide.

Är det fel på skärmen eller grafikkortet.

Det betyder att din monitor inte stöder den upplösning som du har just nu på ditt grafikkort. Så tolkar jag meddelandet.

 

Vissa grafikkort fungerar bäst om man avinstallerar nuvarande drivrutin, startar om datorn och sen installerar den nya.

 

Du kan alltid gå in i felsäker läge genom att trycka F8 vid uppstart av systemet för att ta bort en icke fungerande/felaktig drivrutin.

 

 

Du kan ju återställa dina "gamla" drivrutiner för att se om problemet kvarstår.

För den cd skivan jag fick för grafikkortet ville jag installera, men sen så stog det att du kommer att installera äldre drivrutiner, så jag avbröt. Men innan det så var det något som installerades

Du säger ja på att använda en äldre drivrutin.

 

Sen om allt verkar ok kan du ju testa att uppdatera igen.

 

Annars kan du ha hårdvarufel men oftast är det drivrutinerna som är jobbiga

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD ATHLON 64

Ska pröva men, om det inte skulle lösa sig, så vill man ju installera de nyaste drivrutinerna från deras sida, men man är ju lite osäker.

 

Fakta om mitt grafikkort.

XFX Geforce 6800GT

 

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

 

Ska jag ens försöka installera från sidan, är lite osäker hur det kommer att gå till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar ner filen till din hårddisk och installerar därifrån. När du valt Grafic driver Modell och Operativsystem så får du möjlighet att läsa vad som gäller just för den drivern På höger sida finns tips o trix Troubleshouting mm

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD ATHLON 64

Jag har installerat från cdskivan, men det hjälpt inte, det kommer fortfarande vid varje uppstart out of range. Och innan out of range skylten, kommer det väldigt många färger på hela skärmen, ser lite skrämmande ut.

Det var inte så från början när jag fick min dator.

Kan det vara att grafikkortet är defekt, eller att det är något fel på skärmen.

 

PS: när jag fick min dator var jag tvungen att ta en plugg som jag fick med, och med den kopplar jag in min compaq skärm bakom datorn. För det utaget bakom dator, supportar inte min skärms.

 

Jag är osäker på om jag kommer välja rätt drivrutin för mitt grafikkort genom sidan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild med val för ditt grafikkort som jag skulle valt.

 

Fakta om mitt grafikkort.

XFX Geforce 6800GT

 

Du har inte angett operativsystem men antog att det är XP annars får du kryssa i det som är rätt

 

 

Milla

 

[bild bifogad 2006-01-15 18:06:55 av Datamilla]

794574_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen efter kanske 30 sekunder så blir skärmen svart och en ruta kommer upp. Out of range/ set resolution lower or see monitor users guide.

 

Jag tror det är skärmen som inte klara den höga upplösningen försök sänka den först

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid gå in i felsäker läge genom att trycka F8 vid uppstart av systemet för att ta bort en icke fungerande/felaktig drivrutin.

 

Provade du felsäkert läge?

Du trycker alltså på F8 tangenten när bios just är klar och Windows börjar starta, du får vara snabb så tryck upprepade gånger på F8 när du ser att bios är klar.

 

Troligen fungerade det inte ändå men i samma meny där felsäkert läge finns så finns det ytterligere ett start val "Aktivera VGA läge" då kommer Windows starta med standard VGA grafik och låg upplösning.

 

Troligen har du eller ett spel/program du kört ställt in ditt grafikkort till en högre upplösning än vad din skärm klarar av.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD ATHLON 64

Jag har fixat så att det inte kommer out of range nu. Det jag gjorde var att jag kopplade ut Tv-out kabeln som satt i Tv:n.

Den här gången behöver jag inte starta om datorn. Men det som är kvar är att skärmen från början är täckt av olika färger.

20 sekunder efter det, så kommer det en grej starta i feläkert läge, starta med senaste fungerande inställning, och så stod det något mer kommer inte ihåg. Men vad skulle jag kunna göra för att inte det skulle komma fram mer. Det där med färgerna och det andra ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det som är kvar är att skärmen från början är täckt av olika färger.

20 sekunder efter det, så kommer det en grej starta i feläkert läge, starta med senaste fungerande inställning, och så stod det något mer kommer inte ihåg.

 

Gör som det står Välj starta med senaste fungerande inställning och se om felet kvarstår.

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...