Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

söka flik i excel


smygare

Rekommendera Poster

Någon som har ett bra tips på hur man kan få excel att leta upp en flik likt man använder letarad eller letakolumn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

Excel funktioner arbetar över kolumner/rader och ej så bra över blad. Såvitt jag vet finns det inga funktioner som letar efter blad.

 

fast kanske jag missförstår dig. Vad menar du egentligen? Vad är du vill leta efter? Ge ett exempel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ange ett värde eller en sträng som är lika med ett fliknamn. härefter vill jag att excel letar upp denna flik och om det går returnera ett värde i en angiven cell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är jag med i leken. Det går i viss mån att lösa genom att bygga upp en referens utifrån värden i andra celler. Finns flera sätt, flera liknande funktioner som man kan nyttja lite olika.

 

Funktionen Adress bygger upp referenser från text/celler:

=ADRESS(1;1;;;"blad2")

ger

blad2!$A$1

Indirekt ger värdet i en cell:

=INDIREKT("blad2!$A$1")

där strängen antingen kan skrivas in som ovan, byggas upp för hand eller skapas av ADRESS.

 

En trevare, kanske det är detta du söker?

 

Eller något mer avancerat som att kunna söka efter visst värde på blad du anger?

Bygg då upp först med en fast referens till ett blad och ersätt sedan efterhand med referenser enligt ovan och kanske med hjälp av andra systerfunktioner till dessa.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

so far so good

 

problemet är att fliknamnen varierar

hur får jag formeln att hämta fliknamnet från en annan cell?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=ADRESS(1;1;;;A2)

där det i A2 står ex.v.

blad2

Testa och läs i Excels eminenta hjälp.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

excellent

 

Då har man lärt sig något nytt idag med

 

tackar för hjälpen - dagen är räddad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...