Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En så kallad fuljordning


Mecca

Rekommendera Poster

Hoppas att jag nu lägger denna tråd rätt, annars får någon admin/mod ändra.

 

Jag bor i en nyare lägenhet, fast alla el-uttag saknar jord.

När min dator har gått några dagar så kan man få en rejäl stöt om man rör vid chassit, och detta kan ju inte vara bra för alla komponenter.

För något år sen fick jag höra från ett annat forum att vissa kör med fuljord.

Då drar man bara en kabel mellan chassit till närmaste element, dock bara om man hade vattenburen element.

Men kan detta vara så bra bra då? Teoretiskt så låter det som att det skulle funka men el är inte min starka sida.

 

Vad tror ni?

 

//Mecca

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provisoriskt kan du göra som jag gjorde där vi bodde tidigare. Detta förståss att du har ngt jordat uttag i köket: En skarvsladd från detta till ett grenuttag osv fram till datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta förståss att du har ngt jordat uttag i köket: En skarvsladd från detta till ett grenuttag osv fram till datorn.

Mycket farligt enligt den elektriker som var inne och svarade i en tidigare tråd om samma ämne, liksom att jorda i elementet.

 

Här är en tråd av flera som handlar om jordning:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=394414#784281

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
När min dator har gått några dagar så kan man få en rejäl stöt om man rör vid chassit, och detta kan ju inte vara bra för alla komponenter

 

Du menar alltså inte statisk elektricitet ?

I så fall, byt nätagg, det är förmodligen något överslag i det.

Dvs. även brandrisk.

 

Personligen har jag aldrig varit med om att en ojordad dator varit spänningsförande på chassit.

Däremot, om man blandar jordade apparater och ojordade kan man få mindre stötar (som kan vara skadliga för apparaterna) när du kopplar ihop dem (ex. via printerkablar eller som förut, koaxialnät).

 

När jag menar mindre stötar är det alltså obehagliga (förmodligen 110V potantialskillnader), men inte alls som en "riktig" 220V kyss.

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp - om en detalj i rummet är jordad ska alla detaljer vara det. Om du exempelvis i köket råkar komma i kontakt med din, för tillfället, ojordade brödrost (när något gott fel och den är strömförande) och diskbänken (som är jordad) kan det gå riktigt riktigt illa. Då blir DU ledare mellan fasen och jorden. inte alls bra.

 

Samma situation kan uppstå mellan annan utrustning i andra rum.

 

Fast, mmh, hur är det i gamla hus egentligen. Få uttag är jordade och i alla rum finns det element som borde vara jordade. Fast å andra sidan är risken där kanske inte så stor. Man brukar inte luta sig emot element direkt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att få förklarat varför det skulle vara mkt farligt att provisoriskt dra en skarvkabel från köket osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann du läsa min post innan du svarade?

 

Kort annars - du kan bli ledaren mellan en felaktig ojordad apparat och en jordad apparat.

 

Burn baby, burn.

 

Kanske går att skydda sig med en jordfelsbrytare. Kanske. Läs några av de gamla jordningstrådarna. Det har diskuterats flitigt med vissa mellanrum mellan gångerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet" är ju bara att datorutrustningen inte är en s.k Ojordad utrustning. Den bör ju vara kopplad till jordat uttag kort sagt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör, men måste inte.

 

Enda delen på en dator som egentligen "kräver" jordning är strålskyddet. Exempelvis en TCO märkt CRT-skärm med skärmfilter som reducerar stålningen uppfyller endast kraven om datorn/skärmen är jordad.

 

Sedan uppstår ex.v. en intressant effekt om du har en jordad dator ansluten till en TV som i sin tur är ansluten till antennen. Antennen har en annan jord än TVn och en jordslinga uppstår ofta.

 

Ja, jag säger inte emot dig. Datorn bör vara jordad men den fungerar lika bra utan jord. Precis som att en brödrost fungerar bra utan jord men bäst, ur säkerhetssynvinkel, om den är jordad.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojomensan, det här med crt-skärm kopplad till ojordat fick jag lära mig den hårda vägen för snart tio år sedan. Fick en dag ganska svåra hudbesvär på ansiktet - ngn form av eksem helt enkelt. Besvären försvann i princip samma dag som jordat blev inkopplat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med fuljord till elementet kan jag bekräfta... aj aj aj aj aj aj aj!

 

trots att jag har alla datorer i rummet kopplade med chassit till elementet blir det krypström överallt, jag kan inte ta i min laptop samtigt som en annan dator utan att få stötar.

 

Mäter jag spänning (DC/AC) mellan två "enheter" registeras bara ca 14 volt :)

 

Nej men allvarligt ,att jorda i elementet var nog det dummaste jag någonsin gjort, jag har det bara så för att mina högtalare orsaker jordslinga annars. (Varje gång jag kopplar in högtalarna till en dator slår det små gnistor nu istället)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har det bara så för att mina högtalare orsaker jordslinga annars. (Varje gång jag kopplar in högtalarna till en dator slår det små gnistor nu istället)

Bygg/köp ett litet filter som tar bort detta. Det finns mer eller mindre avancerade filter som bryter jordslingor. Frekvensen på spänning över en kordslinga är utav någon mystisk anledning 50 Hz (!) så det är bara att filtrera bort alla komponenter kring 50 Hz.

 

Jordslingan uppstår som sagt oftast om datorn är jordad och via någon kabel även har kontakt med en TV-antenn. Enklast är nog då att sätta ett filter på TV-antennen. Bygg sjäv eller köp.

 

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/brum/

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...