Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootscreen problem


Hampus Brandt

Rekommendera Poster

Hampus Brandt

Hej.

 

Ny här på forumen när det gäller att skapa egen tråd, fast läst i det flitigt :)

 

Jo, jag har ett skumt problem som började några veckor efter jag satt ihop den senaste datorn där hemma. Det är så att när bootscreenen kommer fram så brukar det gå på bara någon sekund, men sen började den kanske var 5:e gång att dumma sig. Kunde ta allt från 1 minut & upp till hela 4 minuter.

 

Lyckades aldrig fixa det så jag formatera om datorn. Och över min förväntan så funkade det bra sen, datorn startade snabbt som ett skott och just boot bilden han knappt komma fram. Detta höll nästan 1 vecka. nu igår så började det igen. 2 minuter var bootbilden där.

 

Inget farligt problem så sätt, men det är bra störande. Hoppas någon har lite tips till mig. Jag kan också nämna att jag har sökt igenom datorn efter spyware m.m.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det var inte mycket info till hjälp. ;)

 

Men tar det lika lång tid att starta i felsäkert läge?

 

Hur mycket och vad har du som autostartar?

Har du kollat om det finns någon info i windows loggarna, typ error eller annat.

 

Har du provat kör chkdsk /r eller /f på din HDD.

Det finns massor av olika saker som kan strula, börja med att kolla lite på dom sakerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampus Brandt

Nej det var lite dålig info, men satt på jobbet strässad & kaffe lös ;)

 

Inte testat att gå in i felsäkert läge änu. kanske man borde göra. fast blir ju att botta den 10 gånger för att se om det hender, är ju inte alltid som sagt.

 

Sen i "Autostartar" så har jag bara det viktigaste. tror det var bara 4 saker som fick vara kvar. datorn är nästan helt tom.

 

Windowsloggarna ska jag kolla när jag kommer hem & jag tankade ner en disk diagnostik för min hårddisk igår, den ska med köras. så mitt forumsinlägg kom lite för hastigt, men man vet ju inte om någon sitter inne med info som underlättar allt :)

 

Tack för svar iaf, jag får återkomma imorgon när jag testat lite olika saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker mig att det är någon hårdvara som ligger och väntar på att bli startad, ladda ner Bootvis som är ett spårningsverktyg som detaljerat visar dig vad som händer under uppstarten. Det kanske kan ge dig en idé om vad det är som trilskas. Lycka till.

Länk till Bootvis -> http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Eriksson

Hej!

 

har EXAKT samma problem med min nya maskin jag fick hem för 2 veckor sedan. Har formaterat om maskinen 3 gånger lagt ina sata drivrutinerna uppdaterat drivrutiner, flashat bios, gått igenom hårdvara flera gånger, kollat så att det inte varit jordfel i chassit, bytt kablar , installerat olika xp (orginal versioner), gått igenom bios 100 gånger men inget hjälper! Har du kommit fram till något varför din tar sådan tid på sig vi loading screen? Min står o tuggar i 3 sek sen dör hårddisken o efter 3 - 5 min startar datorn. Detta va inte ett problem när jag precis installerat xp utan började bli fler och fler gånger. nu går hon inte alls normalt någon gång. Jag kör dual core 64 kör du oxå det?, samt har du SATA disk? Jag ger det en chans till på måndag annars skickar jag tillbaka datorn till komplett.se. detta är vår andra maskin där ifrån som är fel!

 

snälla hör av dig om du lokaliserat felet!

maila mig!

 

Tony

 

gigolos83@hotmail.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Eriksson

nu tror vi att vi kan ha hittat felen.

Timingen på minnerna verkade vara fel, de va ställda på auto vilket inte va det bästa för stabilitet... har nu ställt om minnerna då jag kör matchade dubbla 512 mb:s. mer diskaktivitet har jag nu kan jag ju säga, ett liknande problem har vi haft med en annan dator tidigare när den va konstig. Visade sig vara timingen. hur detta kna påverka bara ibland är en gåta men att det kan ställa till med konstiga saker är vi helt säkra på.

 

tex på timing: Tlc : 3.0 trcd : 4 tras: 8 trp: 3

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Eriksson

neee visade sig inte vara det heller, men ett av problemen iallfal, de va inte intällda korrekt. nua har disken lagt av helt oxå, så köpet kommer hävas imorgon redan. köper ny dator ifrån ny butik och inte komplett.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tony Eriksson

nu har har vi helt klart hittat felet, nu kan jag säga på rak arm utan att ha fel än en gång om vad det kan vara. vi har nu avinstallerat sp 2 o detta är det som orsakar frys samt att windows inte loggar in. vi har startat om datorerna flera gånger samt stängt av på olika sätt o alla går som vanligt nu. Vad felet kan vara med sp 2 kan jag inte svara på men skall prata med microsoft imorgon bitti ang detta. Det kan vara så att det är problem med dual core prosessorerna just ihop med sp2. men många andra kör ju med det så vi får se. försök logga in i felsäkert läge och gå in under lägg till ta bort program och avintallera sp 2. Hör av dig om detta funkar för dig med.

 

Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampus Brandt

Får nog ta och testa det. Jag har INTE dualcore.. men en AMD64 3700+ San Diego. Men låter som om det kan vara samma problem för mig med. Ska allt ta och testa. fick ju tips om att det kunde vara nforce4.. men det updaterade jag & allt, hjälpte tyvärr inte. disken har jag felsökt med, inga problem där. Och jaa.. en SATA är det. Seagate ifall du vill veta.

 

Jag återkommer ifall det hjälper för mig med. Börjar bli extremt less på detta. Idag var man lite sen upp ur sängen, men var tvungen att bränna ut en ghost till jobbet. Så startade jag datorn & värkligen gick ner på knä för att den skulle boota normalt. men NEJ!!! Den fastna vid bootscreenen så jag fick sånt spel att jag tryckte på reset så den starta om. gjort så innan men aldrig hjälpt. Men idag hjälpte det allt.

 

ps. Kom bara 5 minuter försent med :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där bilden säger inte så mycket mer än att det tar nästan 2 minuter innan några processer börjar köra. Vilket ju är lite länge.

Titta på de här bilderna:

http://www.softpedia.com/progScreenshots/BootVis-Screenshot-3465.html

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/tune-19.html

så ser man mer vad för typ av saker som händer innan processerna drar igång och hur lång tid de tar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampus Brandt

Jag måste vara blind. Jag kan få fram alla rutor, bara att kryssa i. Men det står inget i någon. Bara i dom 3 vanliga "Disk I/O" "Disk Utilization" "process creates". Antar att det är Boot Activity som är viktig? Har kryssat i den & även testat med alla ikryssade. Sedan startat om, det kommer bara info i dom 3 ändå.. Vad gör jag för fel? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte, har aldrig kört Bootvis själv. Men det kan ju vara som så att det faktiskt inte fungerar med din dator, den är ju så ny men Bootvis är ju flera år gammal.

På sidan helpwithwindows.com som jag länkade till står det om två versioner av Bootvis, vet du vilken du kör?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampus Brandt

Har nu testat båda. Får inte någon information på nåt annat än dom 3 flikarna jag sist nämnde :(

Börjar bli ganska irriterad på detta problem. Finns det inget annat bra program som loggar allt som hender under hela uppstarten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om man kan välja bort vissa delar i msconfig (Start - Kör) så att man ser vilken bit som tar tid. Det lär ju ta tid att pröva sig fram men det är det enda jag kan komma på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...