Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken religion avses?


mrcreosote

Rekommendera Poster

Läs denna artikel: http://www.vk.se/Article.jsp?article=42324

 

Hot och misshandel av baby och sambo, pga av att mannen krävde att barnet skulle uppfostras enligt hans religion.

 

Vilken religion är det som avses? Det skriver dom inte i artikeln! Hinduism? Katolicism? Buddhism? Judendom? Asatro? Mormoner? Shintoism? Kanske den anglikanska statskyrkan i England? Eller grekisk-ortodox? ;)

 

Eller är det kanske, möjligen... Islam??

Om nu så är fallet ( vilket jag misstänker är ganska troligt!) varför skriver man inte ut det i så fall? Är dom rädda att stöta sig med muslimer? Att framstå som fientligt och fördomsfullt inställda mot Islam?

 

Faktum är ju att det oftast är i "bland-äktenskap" mellan muslimer och icke-muslimer som det blir sådana här konflikter. Hos alla andra religioner jag räknade upp här ovan blir det ju ytterst sällan sådana här konflikter och diskussioner, eftersom de inte är lika fanatiska och våldsamma, och deras religion styr inte hela deras vardag.

 

OBS. Jag är ej rasist, men jag tycker det är fånigt att inte våga skriva ut vad det är för religion.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 14:18:27 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 153
  • Skapad
  • Senaste svar
OBS. Jag är ej rasist, men jag tycker det är fånigt att inte våga skriva ut vad det är för religion.

 

Jo då, erkänn och fortsätt snacka skit.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är ju att det oftast är i "bland-äktenskap" mellan muslimer och icke-muslimer som det blir sådana här konflikter.

Det kanske var en kristen man och en muslimsk kvinna?

Det finns väl många kristna grupper som är fanatiska och våldsamma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl många kristna grupper som är fanatiska och våldsamma.

Jo, titta på hustrumisshandelsstatistiken. Där florerar nog en stor procent helsvenska kristna eller för den delen helt oreligiösa män.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir trött både på mrcreosote, men även på er andra som har svarat:thumbsdown: ;)

 

För det första: Alla i Sverige måste följa lagen, inga undantag görs med hänsyn till religon, etniskt ursprung eller ras. Jo ett undantag görs och det är för kungen.

 

För det andra: Religon och ras hänger inte ihop.

 

För det tredje: Varför blunda för fakta och till varje pris försöka att klämma fram en PK? När man inte vet så är den bästa gissningen man kan göra att gissa på medelvärdet.

 

Förmodligen så har mrcreosote rätt i sin antydning om att mannen var muslim och kvinnan av annan religon. Orsaken är enkel, det finns mångdubblet fler äktenskap mellan en muslimsk man och en kristen kvinna än det motsatta.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, erkänn och fortsätt snacka skit.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

 

Det där var snudd på det dummaste jag läst idag. Är man rasist när man är misstänksam mot muslimer? Om en helsvensk person, sen många generationer konverterar till islam (vilket händer) tillhör den människan plötsligt en annan ras då?

 

Är hjärtligt trött på såna påhopp som ditt. Det är ju i samma klass som Nogger-historien tidagare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagen gäller inte alls för alla oavsett religion.

 

Jag kan komma på en lag som inte gäller direkt och det är värnpliktslagen som vissa religioner är undantagna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl många kristna grupper som är fanatiska och våldsamma.

 

Jo, titta på hustrumisshandelsstatistiken. Där florerar nog en stor procent helsvenska kristna eller för den delen helt oreligiösa män.

 

Ja visst finns det hustrumisshandel i alla folkslag, jag har inte påstått annat - men inte av religiösa skäl. Det är muslimer ganska ensamma om ( syra i ansiktet och hedersmord, bröder som vakar över sina systrars heder, medans de själva - bröderna - gärna raggar på svenska tjejer)

 

tror jag som bara är fördomsfull och rasistisk. Man får ju inte skriva något negativt om muslimer, eller ens antyda att mannen i artikeln är muslim)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av: ApaKaka

Idag 17:13

Lagen gäller inte alls för alla oavsett religion.

 

Jag kan komma på en lag som inte gäller direkt och det är värnpliktslagen som vissa religioner är undantagna.

 

och alla muslimska högtider som skolorna tar hänsyn till. Skulle de ta samma hänsyn till buddhistiska, hinduiska eller rysk-ortodoxa högtider?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och alla muslimska högtider som skolorna tar hänsyn till. Skulle de ta samma hänsyn till buddhistiska, hinduiska eller rysk-ortodoxa högtider?

Varför skall de inte "ta hänsyn" till muslimska högtider?

Skulle de ta samma hänsyn till buddhistiska, hinduiska eller rysk-ortodoxa högtider?

Det hoppas jag verkligen att man gör. Sedan att det inte märks lika mycket för de är inte lika mång det är en annan sak.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är det kanske, möjligen... Islam??

 

Jag tror inte att religionen i sig har någon betydelse i ett sånt här fall. Religionen är ett av verktygen en sån här mutant använder sig av för att kunna plåga en annan människa. Han kunde lika gärna ha varit kristen eller hindu.

 

Grabbhalvan har helt enkelt inte av sin allah (eller vilken fantasi han nu bekänner sig till) blivit utrustad med alla nödvändiga kemiska komponenter och kopplingar som en normal hjärna behöver.

Han är sinnessjuk helt enkelt och bör hållas inlåst och avskild från resten av mänskligheten tills man kommit på hur man opererar bort såna här "cancersvulster från samhällskroppen", för att parafrasera en numera känd predikant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan komma på en lag som inte gäller direkt och det är värnpliktslagen som vissa religioner är undantagna.

Inga undantag pga religion enligt t ex dessa sidor:

 

Enligt lagen (1994:809) om totalförsvarsplikt gäller en totalförsvarsplikt för alla svenska medborgare mellan sexton och sjuttio år. Den som är totalförsvarspliktig är under vissa förutsättningar skyldig att tjänstgöra inom totalförsvaret. Sådan tjänstgöring fullgörs som värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt. Skyldigheten att fullgöra värnplikt omfattar endast män som är svenska medborgare.
http://www.sou.gov.se/diskriminering/Direktiv/index.htm

 

Alla svenska män mellan 18 och 24 år är skyldiga att mönstra. Mönstringen innebär medicinska och psykologiska undersökningar. Dina testresultat och önskemål avgör vilken utbildning du skrivs in till. De bäst lämpade skrivs in för värnplikt eller civilplikt och övriga placeras i en utbildningsreserv. Dessutom befrias de som av medicinska eller psykologiska skäl inte tros kunna klara en värn- eller civilpliktsutbildning.
http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1'>http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

 

Fråga: Kan jag göra lumpen om jag är muslim? / 2002-10-09

Svar: Det spelar ingen roll vilket land du härstammar ifrån eller vilken religion du utövar. Du måste dock vara svensk medborgare.

Om du har en religion som kräver till exempel huvudbonad kan du ansöka om särskilt tillstånd för att bära denna.

Har du särskild kosthållning meddelar du det både vid mönstringen och när du rycker in.

http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var snudd på det dummaste jag läst idag. Är man rasist när man är misstänksam mot muslimer?

Ja.

 

Om en helsvensk person, sen många generationer konverterar till islam (vilket händer) tillhör den människan plötsligt en annan ras då?

 

Nej, men rasism är ett brett begrepp som omfattar mycket mer än olika raser. Vad säger du annars om finnen/dansken som hatar svenskar? Läs gärna http://www.sverigemotrasism.nu/templates/svNormal____2529.asp

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gnällt om det tidigare.

 

Vad är det som är fel på det? Skolbarn kan nästan när som helst vara lediga en vecka för att åka på semester eller liknande. Är det ett problem om muslimska barn får ledigt en eller två dagar om året (vilket de knappast får)?

 

Vi har religionsfrihet i det här landet!

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A:C:Magic skrev:

 

Nej, men rasism är ett brett begrepp som omfattar mycket mer än olika raser.

 

Det håller jag absolut inte med om. I och för sig så är tramset i länken något som man kan förvänta sig av CMR, organisationen som gick ut och hävdade att glassen "Nogger" var en rasistisk yttring.

 

CMR styrs av ett antal personer med för lite bildning och förnuft men med för mycket stadsbidrag och ideologi. Visst jag kan betala lite skattepengar till dem det är inte hela världen men det sorgliga är att de motverkar kampen mot rasism och främmlingsfientlighet (även det är två helt olika saker).

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den svenska skolan tar man ju en jäkla stor hänsyn till de lutheranska högtiderna, trots att vi avskaffat statskyrkan. Själv är jag icke-troende, så det spelar ingen roll för mig att vi har jul och påskfirande i skolan, men då jag haft klasskamrater som varit troende inom någon annan religion så har jag själv sett hur jobbigt det kan bli. Ett exempel var en vän som är Jehovas vittne. Det kändes som mobbning när klassens fröken bestämde att vi skulle ha ett litet julklappsträd som varje elev skulle köpa en billig julklapp till. Vännen min var den enda som inte köpte eller fick någon present, eftersom hennes och hennes familjs religiösa övertygelse gör att de inte har några julklappar... Det är bara ett litet exempel.. Självklart ska vi fira alla religioners högtider i skolan, det är bra om barnen får veta mer om andra religioner på ett annat sätt än traditionell religionsundervisning. Så jag säger: Fram för MER religion i skolan, men låt inte skolan bestämma vilken religion som är "rätt".

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rasism och främlingsfientlighet är visserligen två helt olika saker men skillnaden är hårfin. (Jag postade en länk om rasism eftersom han förnekat att han var rasist.)

 

Nogger-grejen var inte världens smartaste påstående, det håller jag med om. Jag visste inte att Sverige mot rasism har något med CMR att göra men håller dock inte med om att innehållet på den länkade sidan är trams.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tycker nog ganska lika A.C.Magic även om vi uttrycker oss lite olika. Att jag sedan har en viss dragning åt att provocera lite är en ytterligare en faktor som gör att vi kanske inte alltid formulerar oss lika. Min personliga åsikt är att det är bra (inom vissa gränser naturligtvis) provocera då det ibland kan få människor att tänka till lite.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte aktivt kristen och är egentligen ganska likgiltig inför religion. Var och en får bli salig på sin egen tro. Jag tycker INTE svenska skolan gynnar kristendomen. Vi har ingen speciell "kristendomsundervisning" och kristendomskunskap som det hette förut. I de flesta skolor är INTE skolavslutningen i kyrkan, osv.

 

Om jag flyttade till ett muslimskt land skulle jag INTE kräva att få vara ledig vid påsk, midsommar, Lucia, osv. Möjligen vid jul... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det tredje: Varför blunda för fakta och till varje pris försöka att klämma fram en PK?

Gissar att det där var en pik åt mig eller? - jag reagerade inte PK utan bara mot mrc:s traditionella idioti där han alltid drar upp en anti-islamistisk teori avslutad med "jag är inte rasist" som han alltid gör.

 

Det var länge sedan, men förklara vad det är som är så fruktat PK med att bli förbannad över sådana här åsikter och vända dem mot den uttalande "fördomaren"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel var en vän som är Jehovas vittne

Jag har i vissa grenar av släkten blivit drabbad och sett hur barn drabbas av denna så kallade "religion". Jag kan säga att detta är en av anledningarna till att jag i vuxen ålder är så antagonistisk mot religioner.

 

Religionsfrihet i all ära, men denna frihet ska tydligen enbart gälla vuxna, redan hjärntvättade personer. Att ge barn möjligheten att välja sina liv och vad man gör med dem är helt bortvalt i vissa religioner och stater (Sverige inte minst), framförallt de västerländska sektrelgionerna som Jehovas, Filadelfia, Scientolog, osv. Det borde vara straffbart att tvinga in sina barn i sektistiska privatskolor i den form som dessa religiösa sekter tillåts bedriva i Sverige. Men nä, frihet före ansvar. (och Mr Creosote, det har inget med Islam att göra, du vet innerst inne att det är religion och inte en specifik religion som är fel)

 

Jag tycker INTE svenska skolan gynnar kristendomen.

Du måste ha varit väldigt blind i din uppväxt om du nu är uppväxt i svenska skolor. Eller så är du bara en typisk kvällstidningsuppfostrad allhatare som väljer den lätta vägen att döma folk utefter schabloner på.

 

EDIT: Vi har haft den här diskussionen förr, den såg ungefär likadan ut då =)

[inlägget ändrat 2006-01-12 05:34:28 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte jehovas vittnen undantagna från värnplikt? hur som helst brukar de totalvägra!!!

Var de undantagna så behövde de ju inte totalvägra.

Vem som helst kan väl totalvägra om de vill ta straffet för det, det behöver man ju inte tillhöra en religiös grupp för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag alltid gör? jag har skrivit ETT sådant ämne förut. Och som sagt - all tid när man kskriver nåt kritiskt om invandrare börjar alltid massa ropa RASIST!!! *suck*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...