Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort som klarar AMD x2


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Finns det ngt i beteckningarna på 939-moderkort som antyder att de är kompatibla med ett AMD Athlon X2. Jag tänkte först köpa följande (innan jag bestämde mig för en X2-processor istället), fungerar den ändå?

 

MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=312220&cks=PRL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bara köpa ett moderkort för användning med X2

använts vid tester tillsammans med X2, typ tomshardware och fått bra bedömning

säljs i färdiga kit tillsammans med X2 tex kit från komplett

 

då känns moderkortet i kombination med det minne som använts i testen / ingår i kitet som ett säkert val

 

lustigt nog är kompletts kit en aning dyrare än att köpa allt för sig eller är jag slarvignär jag räknade över priserna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan göra det.

 

Tex stöder Abit AV8 X2

 

Jag fick mitt AV8 från komplett i september 05 med BIOS från januari 05.

(och X2 stödet finns i BIOS från augusti 05)

 

Så det är inte säkert det moderkort man köper har detta stöd utan man kan vara tvungen att uppgradera BIOS för det ska funka att starta datorn, tyvärr, dvs man kan behöva en vanlig AMD 64 för att uppgradera BIOS, sedan....går det byta till X2.

Om man har riktig otur.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erik6 skrev

 

Så det är inte säkert det moderkort man köper har detta stöd utan man kan vara tvungen att uppgradera BIOS för det ska funka att starta datorn, tyvärr, dvs man kan behöva en vanlig AMD 64 för att uppgradera BIOS, sedan....går det byta till X2.

 

Nja, visst kan man bli tvungen att uppgradera bios men det går väl lika bra att göra med en X2. Det enda som händer är att kortet inte hittar mer än en kärna innan uppdateringen.

 

Inte tror (observera att jag skriver tror) jag att man "måste" köpa ett kort som är testat av någon tidning för att det skall fungera. Finns CPU med på tillverkarens kompabilitetslista så skall det inte vara några problem.

 

Däremot så håller jag med om att det har varit (och kanske till viss del fortfarande är) så att moderkort för sockel 939 har varit kräsna vad gäller minne och då är det en god ide att som erik6 föreslår köpa ett "kit" med moderkort, CPU och minne.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag har köpt kortet tillsammans med just AMD X2 och 1 gigabyte minne, som Komplett har satt ihop själva som ett uppgraderingspaket. Så jag hoppas verkligen att det har stöd för X2 då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...