Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

koppla datorn till TV


myalias

Rekommendera Poster

Hej !

 

jag skulle koppla min dator till TV:en , måste jag köpa ett specielt kort till datorn ?

 

hur går det till med själva kopplingen var kopplas till var, :-) ??

 

jag menar vilken port i dator till vilken port i tv:en,

 

min TV är gammal men har Text tv :-))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skaffa antingen en extern vga->tv adapter eller ett grafikkort med tv-out. Dessa brukar anslutas till tvns s-video, komposit eller scart.

Har man en gammal tv som saknar dessa ingångar kan man använda sig av en rf-modulator för att omvandla kompsit till rf signal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man en tv med VGA/DVI-ingång ;) Att visa en sunkig s-video eller ännu värre kompositbild på en tv kan man lika gärna vara utan.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för er alla,

 

är det något speciellt kabel,

 

jag tror mitt grafik kort har tv-out, och tv:en har scart-kontakt, jag måste kolla om den har s-video :-)

 

men jag vet inte hur porten till grafik kortet ser ut, det finns massor med kontakter där näre :-)

 

ATI Club3D Radeon 9250 128MB

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 01:48:10 av oranus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt i forumet Grafikkort, där finns många trådar i detta ämnet.

 

Men men - Kablar/kontakt.

S-video i dator och SCART i TVn. Kontrollera först vad TVn kan ta emot. Med en gammal TV är risken stor att den ej klarar s-video utan bara komposit. Då bör du även undersöka om du kan få komposit från datorn. Annars blir det svarvit bild.

 

Kablar:

S-video + stereopropp för ljud till SCART:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=326661000

 

Komposit (dvs gul RCA-kontakt) + stereopropp för ljud till SCART:

http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=325310000

 

Vilken av dessa beror på möjlighet att ansluta och vilken signalstandard du ska använda.

På datorn, på grafikkortet, finns en liten rund kontakt. Detta är s-video kontakten (nja, ofta modifierad en aning). Eventuellt har det följt med en adapter till denna som delar upp kontaken i en s-video och en komposit kontakt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...