Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ang nyheten: Dansk Internet-tv-kanal först i Europ

kata_ri_na

Recommended Posts

Så här skriver PC för Alla idag:

"Danmark har i all tysthet öppnat Europas första tv-kanal som sänder nyheter och underhållning enbart på Internet.

Igår öppnades Scoopstation i Danmark, som är en ny tv-tjänst med totalt fem kanaler. Utbudet är fokuserat på underhållning, nyheter och dokumentärer. Tv-stationen har startats upp av Ingram Micro tillsammans med ett antal it-företag i Danmark.

Enligt Scoopstation så är kvaliteten inte den bästa för dem som kopplar upp sig till Internet med hjälp av modem. Tittare med ISDN ska dock uppleva en kvalitet som kan jämföras med VHS. Användare av bredband kan åtnjuta DVD-kvalitet.

Tekniken som används är Microsoft Video och RealVideo."

www.scoopstation.com

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=000802-PFA2

-----------------------------------------------

Undertecknad undrar i all ödmjukhet VEM som tittar på TV på internet? Känns det inte lite som att bada i en hink fast man har badkar? Eller är det nästa stora grej på nätet? Och den största tv-händelsen sedan TV3... :)

Mvh

Cattis, nyhetsred, idg.se

[inlägget ändrat 2000-08-02 14:32:59 av Katarina Svensson]

Verkar ju rätt meningslöst om du inte kan använda de format som de gör. Först när jag kom in på siten fick jag meddelande att de inte stödde Netscape... men jag kunde ju chansa.

Sen så använder de nåt format, vet inte vilket då jag har Macintosh. De vanligaste formaten för just strömmande TV/Video är ju QuickTime och RealPlayer. Sen verkar de bara ha stöd för 100K- eller 250K-uppkopplingar (antar att de menar Kilobits per sekund).

Njae... jag är tveksam. Dessutom är ju Internet inte snabbare än dess svagaste länk. Så även om man sitter på en T1 så är det ju inte säkert det går fort ändå om du kopplas runt till sega servar.

/Petra

Ja, tekniska begränsningar hjälper ju inte upp saken...

Men jag undrar verkligen vad man ska titta på på nätet som inte kan sändas via vanlig tv och som dessutom gör sig bättre där. Är det ett fall av "animerade gif-bilder" vi har här? Bara för att tekniken finns, måste den utnyttjas? Eller är jag teknikfientlig ;)?

Cattis, nyhetsred, idg.se

Kvalitén är ju inte den bästa... så att sitta och glo på en bild som är kanske 200x150 pixlar är ju ingen höjdare.

Däremot tror jag att man kan använda tekniken vid föreläsningar med mera på Universitet och skolor. Speciellt för oss som bor ute i obygden och gärna vill lära oss nåt utan att flytta till en Universitetsstad.

/Petra

"TV på internet är bara slöseri med bandbredd."

Bilder på Internet är slöseri på bandbredd. TV är slöseri på bandbredd i kabelnäten..

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

johan pålsson

Jag läste ganska nyligen en intervju med Peter Löthberg (en nätbyggarguru) i någon nätverksblaska att hans flickvän hade suttit och tittat på HDTV (utsänd från nåt universitet i USA) via internet.

Det hade dragit 50 Mbit i två timmar..

Nu förstår man varför det går segt

för oss vanliga dödliga ibland..

/Johan

Njah, det går knappast långsamt pga. några få personer sittar o glor på internet-tv med sina bredbandsanslutningar. :0)

-------------------------

Mvh Matti Kolu

http://www.mk.st

[inlägget ändrat 2000-08-02 23:37:06 av Matti Kolu]

johan pålsson

Hej !

Jo, det märks om någon "tar" 50 Mbit av en atlantlina, i det här fallet förmodligen Swipnet/Tele2:s

En inte alltför vågad gissning är väl att Peter Löthberg har en "bredbandkoppling" som är likvärdig ett universitet och är på ett antal "äkta" 100 Mbit ?

/Johan

Jag kanske bara är dum och naiv om jag säger att man inte kan ha 50Mbit in i en burk och titta på TV. Det snabbaste "stamnätet" vi har i Sverige just nu är ju Sunet och Stockholm/Göteborg som stornoder mot USA. Sunet är två skilda 155 Mbit linor.

Så även om "hon" satt och tittade på TV med 50 Mbit i två timmar enligt en "guru" så kan jag tala om att det är bullshit. Inte en chans att det skulle gå just nu idagsläget. De enda som har kapacitet för att föra över TV är inne i TV-husen. Om jag inte missminner mig så skickas reportagen i direktsänding med 345 Mbit eller högre..

Om någon krämade 50 Mbit ur Tele2:s skulle det märkas. Men jag tror som sagt det inte är därför det går segt. Mellan Umeå och Vänersborg sker TV utsändingar ganska ofta och det är det inte många som klagar över.. och då går det i Sunets nät(som Tele2 hyr från). Men då har det inte märkts något.

/lite svammel från Klingen :-)

Glenn Larsson

Modellen för internet TV är att media ska ligga på Distribuerad på olika lokal servrar, du ska helt enkelt inte koppla upp dig emot nån slö servar i azerbadjan för att få dina lokala nyheter, eller hollywood produktioner. Därför kan det gå, men så stela och oflexibla som tv och filmföretagen är idag (MPAA kan känna sig träffade!) så kommer inte detta att hända innan år 3000.

Istället för att välkomna den nya teknologien och sparka alla mellanhänder som bara kostar, så stämmer de de visionärer som utvecklar och nyttjar nya teknologier.

Tex, om de skulle förstå att utan mellanhänder så kan man sänka priset, men fortfarande öka vinst marginalen så skulle folk inte kopiera filmer, ex om jag skulle kunna se en film över internet för 10-15 spänn så är risken liten att jag skulle kopiera den minimal.

Kort sagt, fick jag bestämma, så skulle alla onödiga distributörer vara arbetslösa imorgon.

(Mera svammel ifrån mig :o)

Tebax till C++,

Glenn

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...